/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lovlig installation af opvaskemaskine
Fra : palle22
Vist : 1740 gange
300 point
Dato : 29-10-13 21:08

Hej Kandu

Kan I se om denne installation af en opvaskemaskine er lovlig? Den er at finde i et hus jeg lige har købt. Jeg kan umiddelbart ikke se en kontraventil, som der vist er krav om - men er det bare mig der er blind? Sidder den måske i Aqua-stoppet?

Vi skal have skiftet opvaskemaskinen ud, da den gamle er gået i stykker. Vi har købt en brugt uden Aquastop. Skal vi have en VVS'er ud for at sikre at forsikringen dækker en evt. vandskade, eller kan jeg selv sætte en nippel på og montere slangen med et spændebånd (det er det der er på den nyindkøbte maskine)?

[url=http://www.gratisimage.dk/share-F8DC_527014AF.html][img]http://www.gratisimage.dk/thumb-F8DC_527014AF.jpg[/img][/url]

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-10-13 21:09

Og her med et link til billedet der virker...

http://www.gratisimage.dk/image-F8DC_527014AF.jpg

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 21:16

Kontraventilen til brugsvand sidder altid der hvor vandledningen kommer ind i huset. Jeg vil tro der er indbygget kontraventil i moderne vaskemaskiner.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-10-13 21:20

Vil det sige, at jeg kan skifte agua-stoppet ud med en nippel, og påmontere slangen til den nye maskine derpå uden problemer med forsikringen?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 21:21
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 21:28

Aquastop er en opfindelse, der sikrer maskinen mod overstrømning og virker vandbesparende, da vandmængden kontrolleres. Hvis der ikke følger aquastop med den nye maskine er den sikret på anden måde mod overstrømning, måske er den indbygget.
Husk afløbsslangen skal være over vandniveau, dvs den skal føres op så den laver et knæk over vandstanden i maskinen og så føres ned til afløb. Det forhindrer en hævertvirkning, så vandet ikke bare løber ud til skade for vandregningen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 21:30

Citat
Vil det sige, at jeg kan skifte agua-stoppet ud med en nippel, og påmontere slangen til den nye maskine derpå uden problemer med forsikringen?

Hvis det ikke følger med, skal du bare tilslutte, som det er.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-10-13 21:31

Tak for det, afløbet har jeg styr på. Jeg er udelukkende i tvivl om det med kontraventilen, og om jeg selv må installere opvaskerens vandtilgang. Har bl.a. læst her: http://www.sik.dk/Forbrugere/Gas-og-vvs/Goer-det-selv-vvs/Vaske-og-opvaskemaskine

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-10-13 21:44

Heri står også, at der skal monteres kontraventil ved risiko for tilbageløb: http://www.vandcenter.dk/da-DK/Viden/~/media/VCS/Files/2011_01_Haandbog_for_VVS_installatoerer.ashx

Der er også flere der skriver om det på nettet. Den skal vist monteres ved opvaskeren, også for at sikre mod forurening af boligens brugsvand.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 21:52

Men det er ikke et lovkrav. En kontraventil koster ikke så meget og du kan bare selv skrue den på, selv om det kræver en VVS især hvis der er en stopventil er det lovligt. Husk nu at vende den rigtigt. Jeg har ikke nogen selv. Måske kan der være en indbygget i maskinen. Prøv at læse anvisningen fra maskinen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 22:02

Her står lidt om hvad der måske burde have en kontraventil tilsluttet.

http://herningvandraad.dk/files/2013/03/HVTBS-vejledning-folder.pdf

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-10-13 22:16

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173391

Her nogle meninger, men det er rigtigt hvad håndværkeren skriver, idet vandet ikke har tryk. Grunden til man har kontraventil ved indgangen til huset er, at det kan hænde rørene i forsyningsledningerne kan blive tømt. Hvis der der ikke er kontraventil, vil evnt forurenet vand i huset blive suget ud i forsyningsledningen. Selvfølgelig, hvis rørene i huset bliver tømt, kan der måske ske et sug i vaskemaskinen, men det svært at forestille sig. Og det bliver trods alt inden for huset og kan skylles ud.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-10-13 09:55

Aquastop er til at hindre at du får en stor vandskade, hvis vandslangen springer, så den ville jeg ikke fjerne, man ved jo ikke hvor længe en slange holder eller der kommer en mus forbi.
DER KOMMER TEMMELIG MEGET VAND UD AF EN VANDSLANGE PÅ 8 TIMER, NÅR DER IKKE ER AFLØB BLIVER DET ET STORT PROBLEM.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-13 11:52

Installation af opvaskemaskine.

Brugsvand > vandhane > kontraventil > Maskine
eller
Brugsvand > stilbar kontraventil > Maskine
eller
Brugsvand > vandhane > kontraventil > aquastop > Maskine
eller
Brugsvand > stilbar kontraventil > aquastop > Maskine

Nogle få maskiner har åben vandtilgang, og der er det ikke nøvendigt med kontraventil
Kontraventil for at undgå tilbageløb af snavset vand i det rene brugsvand til omgivelserne (naboer)
Stilbar kontraventil = vandhane med indbygget kontraventil
Aquastop af hensyn til forsikring, da den begrænser evt. vandskade

Husk at montere jord.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 30-10-13 19:21

Undskyld men en opvasker lever ikke tryk tilbage til vandforsyningen så derfor ingen returventil, aquastoppet er jo kun magnetventilen som man har rykket fra opvasken og ud under hanen så man minimer vandspild af den store slags.

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-13 19:38

Jammen så er reglerne ændret siden jeg kørte som montør for Hobart (kitchenaid).

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-10-13 20:35

Citat
Jammen så er reglerne ændret siden jeg kørte som montør for Hobart (kitchenaid).

Det som du har skrevet forstår jeg godt og det ser rigtigt ud. Men byggevedtægterne og loven påskriver, at der skal være en kontraventil umiddelbart efter indgangen til rørsystemet i huset f.eks. fyrrum. Hvis vandværket tømmer vand fra forsyningsnettet, skal de være sikre på, at der ikke kommer forurenet vand ud i forsyningsnettet, idet der opstår et sug, som ellers kunne trække forurenet vand ud i forsyningsnettet. Det er derfor kun normalt nødvendigt at have kontraventil ved indgangen til huset. Hvis der af en eller anden grund skulle komme forurenet vand ind i rørledningen i huset, betyder det ikke noget, da man så bare kan lade forbrugsvandet løbe en tid og rørene er så renset.
Aquastop forhindrer overløb, hvis f.eks der skulle komme brud på slangen. Der er så en føler, der registrerer evnt. udstrømmende vand og blokerer for vandet. De fleste opvaskemaskiner har i dag indbygget aquastop ved aftapningen på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-13 22:54

Ok Thyregod8 - så må jeg hellere finde det og læse lidt på de krav.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-13 23:01

Yes - her er det jo:
http://hjvand.dk/files/931-VANDMAaLER.pdf
Jammen så er det jo ikke nødvendigt med en ekstra kontraventil................

Man lærer noget nyt hver dag.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 300 point
Dato : 30-10-13 23:38

Nu skal vi ikke forvirre linken, men her en link, du også kan læse. Det er vel det samme du viste.

http://www.vandcenter.dk/erhverv/installatoerer/~/media/VCS/Files/Pr%C3%A6sentation-Leon%20Buhl.ashx

Kommentar
Fra : LasseN1893

Dato : 06-11-13 15:59

Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men er du fra nordjylland kan du tage fat i en fra http://www.elsalgaalborg.dk/ de skulle have styr på tingene.
Mvh
Lasse

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 08-11-13 22:37

Tak for svaret Thyregod8.