/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstremt dyrt at redde data på itu HD?
Fra : cristian2
Vist : 1208 gange
50 point
Dato : 22-10-13 15:23

Jeg har en ekstern HD på 450 GB (Lacie ekstern HDD u/PSU). En af mine døtre kom et forkert stik i harddisken (fra en PC med større spænding end den originale ledning til HD'en) - og HD'en duede ikke mere. Jeg afleverede den hos "pcservicecenter.dk" Jagtvej 3, Kbh. som ikke var i stand til at finde ind til dataene (jeg ved ikke hvorfor?). De henviste til "Ibas.dk" (data recovery), som skal have 6.700 kr + moms for at redde dataene. (Det er vist noget med, at de piller HD-skiven ud).

Det tåbelige er, at jeg har 98 % af dataene oploadet "i skyen" på "adrive.com". Så det er bare de sidste ca 2 % data, jeg er interesseret i at få rekonstrueret/hentet. (De resterende 98 % kan jeg jo bare hente ned igen). Så det er mange penge at punge ud for de seneste års feriebilleder ... men de har på den anden side stor affektionsværdi.

1. Er der nogle der ved om der findes en billigere måde at nå frem til dataene på?

2. Hvor kan man finde en pensioneret hardware-nørd eller lignende, som er i stand til at udføre det samme arbejde for et knap så astronomisk beløb?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-13 15:25

Det er billigt, andre tar 25.000 for det samme arbejde.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 15:38

Hvis du kan finde en anden harddisk nøjagtig magen til der virker, har lidt teknisk snilde og en vis risikovillighed, kan du gøre det selv...

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 22-10-13 15:52

prøv at sætte hd til usb så kan du måske henter det ud

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-10-13 16:21

Citat
prøv at sætte hd til usb så kan du måske henter det ud

Jeg ved ikke om jeg forstår forslaget? Det er en ekstern HD, som i forvejen får adgang via USB.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-13 16:24

Grunden til at de piller skiverne ud er at hvis de blot åbner den og lukker den kan et støvkorn fræse skiverne op, så de anbringer skiverne i et andet lukket kammer og trækker data ud derfra, efter den proces er er hardwaren værdiløs.

Jeg hørte om et firma der betalte 25.000 pr mb dataredning, det var hamrende underordnet idet der lå 2 års dyrt programmeringsarbejde på harddisken

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-10-13 16:25

Har prøvet ibas i Norge og de er dygtige, men det er ikke billigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-13 17:07

Den høje spænding har formentlig ikke ødelagt selve harddisken men kun den diskcontroler og spændingsregulatorer mv som sidder på boardet udenfor selve harddisken. Der er dog en mindre risiko for at motoren også har taget skade.

En usb harddisk sidder derudover i et kabinet med spændingsregulatorer ( for selve harddisken) og en interface for usb, som omsætter til harddiskstyring.

Her er så de praktiske forslag.
trin 1
Kkøb eller lån et tomt kabinet for usb harddiske. De kan fås tomme, så man selv montere disken.
Skil dit eget kabinet ad og sæt disken over i det nye. Med lidt held kører den så.
---------------------------------------------------------------------------
hvis ikke er trin 2 så det der kræver nogen rutine i elektronikarbejde.
Anskaf en helt tilsvarende harddisk og skift din dårliges udvendige elektronik med den nyes. elektroni.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-10-13 17:12

Citat
Hvis du kan finde en anden harddisk nøjagtig magen til der virker, har lidt teknisk snilde og en vis risikovillighed, kan du gøre det selv...

Jeg kender en der har lidt snilde.

Men hvor finder/køber man en harddisk magen til? (HITACHI, model: "HDT721050SLA380". 500GB)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 17:18

De kan købes på nettet, f.eks:
http://www.memory4less.com/m4l_itemdetail.aspx?itemid=1442407357

Den koster dog 1900,- (plus told, transport, etc.)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 17:19

PS: Det var det førte hit ved en søgning på google, den kan måske findes billigere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-13 18:15

Stuntet med at udskifte printet har jeg læst før er lykkedes, det er vel 3-4 år siden der var en tråd om det på Spywarefri.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 19:02

Citat
Stuntet med at udskifte printet har jeg læst før er lykkedes, det er vel 3-4 år siden der var en tråd om det på Spywarefri.

Den har jeg også prøvet, dog kunne jeg ikke finde et nøjagtig print til min, men disken roterede fint, men kunne ikke hente data tilbage, har stadig disken i tilfælde af jeg finder en magen til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-13 19:18

1. Hvad er det for en ekstern harddisk 3.5 eller 2.5 .............SATA eller ATA
2. Hvor er der sat forkert strøm til .........
a. Selve harddisken eller
b. Strømforsyningen til den eksterne harddiskholder
3. Har nogen prøvet at læse direkte på harddisken med en USB converter

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 20:06

Citat
(fra en PC med større spænding end den originale ledning til HD'en)

Hvordan kan det gå til?

Mig bekendt har alle usb stik samme spænding.
Kunne der måske være tale om en eller anden form for Garanti på disken = når den slags kan ske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 20:09

Eller var det et strømstik 230v/ transformer = så burde der vel være røget en sikring først?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-10-13 22:07

Fejlstrøm på 3,5" eksterne HD koster normalt 1500,- hos www.diskhelp.dk alt incl
ring på 40764242

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-10-13 22:11

Har elektronik reservedele, men sælger dem ikke.
For hitachi skal både Model, P/N og MLC koderne passe overens, derudover kan der være forskelle i hoved opsætning, så der er også en kode på selve diskrammen der skal være ens.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-13 23:08

Efter at have tænkt mere over det, er jeg kommet til at overspænding på en "usb harddisk" næppe har skadet selve harddisken, men det er formentlig kun " harddiskholderen" , som er skadet.

Hvis det er en seriøs konstruktion, er det endda kun en sikring eller diode som er stået af.

Skil kassen ad. Pil selve harddiskenheden ud . Den sidder med stikforbindelse. Sæt den over i en anden usb "harddiskholder" og prøv den med den originale strømforsyning, som hører til den nye harddiskholder.
Harddisk holderen kan være en tilfældig, den skal bare være til samme type interface- samme stik- til selve harddisken.

Øvelsen kan ikke skade noget, med mindre man er meget kluntet.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-10-13 23:43

Citat
1. Hvad er det for en ekstern harddisk 3.5 eller 2.5 .............SATA eller ATA
2. Hvor er der sat forkert strøm til .........
a. Selve harddisken eller
b. Strømforsyningen til den eksterne harddiskholder
3. Har nogen prøvet at læse direkte på harddisken med en USB converter

1. Jeg ved ikke om det er 3.5 eller 2.5 - håber det fremgår nedenfor.
2. Der er sat et strømkabel i fra en pc'er (for stor størmstyrke). Det er sat til "harddiskholderen" (udvendige strømindgang på HD-kabinettet). Nederst følger data på de forbyttede strømkabler.
3. Jeg ved ikke om "pc-servicecenter.dk" har læst direkte på HD. Men jeg kan ringe og spørge dem.

Data på HD (her kommer hvad der stå fra en ende af):
HITACHI www.hitachigst.com
JUN-2009
0A38109BA31200C96
P/N: 0A38109
CAPACITY: 500 GB
LBA: 976, 773, 168 SECTORS
S/N: ME0AH7HK
MCL: BA3120
CHS: 16383/16/63
MADE IN CHINA BY Hitachi Global E182115 CN
Storage Products (Schenzen) Co. Ltd. CN
RATED: 5V 420 mA. 12 V 700 mA
SATA 3.0 Gb/s
MODEL: HDT721050SLA380
RPM: 7200RPM
-------
13041002013023QL
HD3.5S2

Her følger data på de to forbyttede strømkabler:
PC'ens strømkabel:
AC/DC adapter, Model: FSP065-ASC
P/N: 40022941
AC INPUT: 100-240V - 2A, 50-60HZ
DC OUTPUT: 19V---3,42A

HD'ens strømkabel:
APD, AC adapter, model: DA-24B12
INPUT: 100-240V-, 47-63HZ
0,65A max.
OUTPUT: 12V-2A

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-13 09:54

Det ser ud til at være en 3,5" SATA harddisk.
Hvis du er heldig, så er det bare harddiskholderen som er brændt af.

Forsøg til ca. 250 kr.
Købe en USB harddisk converter som denne:
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-Multi-Hard-Disk-Link

Pille din harddisk ud af holderen.
Starte computeren og tilslutte converteren til harddisken og computeren
Tænde for strømmen til converteren
.......................Håbe på at den viser sig på computeren.

Viser den sig ikke eller vil formateres, så formater ikke men:
Start > højreklik på computer > vælg administrer > vælg så > diskhåndtering
Kan du se din defekte harddisk ( Disk 1) og der står RAW så er der endnu en mulighed,
Mere om det senere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-13 21:25

Hvem i alverden sætter også 19volt til en genstand - der kun kan klare 12v???
Citat
En af mine døtre

Man bør ikke have noget liggende ved en PC, når man/ du ved det ikke virker.
Eller kan ´knalde´ noget man holder af.

Men den burde kunne reddes, trods alt, da det højest kan være printet der er røget en tur.
Tvivler stærkt på at selve disken har taget skade
At det firma du så har haft kontakt med ikke kan lave det, siger lidt om firmaet = som helhed.

Citat
Har elektronik reservedele, men sælger dem ikke

Hvorfor hjælper du så ikke bare det stakkels menneske.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 50 point
Dato : 24-10-13 08:29

Citat
Hvorfor hjælper du så ikke bare det stakkels menneske.

Det tror jeg da også at jeg har gjort - Min øresnegl siger at jobbet er gjort og til den pris, som anført 22-10-13 Kl: 22:07

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-10-13 08:44

Bare min mening - IBAS gør forkert i at sætte generelle priser, uanset jobbets sværhedsgrad.
Det kan godt være de sparer en masse administration, men de mister
(LÆS undlader at hjælpe) en masse der ikke har råd, eller ikke synes at deres data er det værd som det koster hos dem.

Til info for HD-nørderne: Langt de fleste USB bokse og connectorer, har ingen strømsikring.
Mange har desværre strømstik, der passer overens med Notebook strømforsyningerne.
Har man en sådan bør man markede sine strømstik så det ikke går galt i "farten".

Brug af PCB (elektronikken) fra en anden disk, kræver at man ved hvad man har med at gøre!!
F.eks Fujitsu diske, kan have program i PCB, som ødelægger muligheder for redning, hvis det monteres på den disk det ikke hører til, fordi der opdateres nogle fejl-sektor-tabeller på disken's firmware hver gang den starter.
Andre kræver at en ROM fra original PCB overføres til donor PCB, fordi der er forskellig læse-skrive-hoved distribution inde i disken (det er ikke altid alle diskoverflader i en disk anvendes).
Igen andre f.eks ældre Maxtor, kan anvendes på diske der ikke engang er af samme størrelse, men som skal have nogle koder omkring FW ens.
DET ER EN JUNGLE. - Hvor den ukyndige har store chancer for at fejle, OG gøre ubodelig skade.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 25-10-13 11:30

Super, Jens!

Jeg siger dig, at alle de kloge nørder i min gade har fået en lang næse, efter at du "tryllede". De står i klø for at få dit visitkort.