/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken luft/vand varmepumpe er bedst
Fra : RiisBrande
Vist : 356 gange
20 point
Dato : 17-10-13 11:20

Hej
Vi skal have nyt varmeanlæg og valger er falden på luft/vand varmepumpe der også laver varmt brugsvand 9 eller 11kw, hvor køber men sådan en til rimelige penge

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-10-13 20:42

Hej

Jeg tror du skal prøve at få et par tilbud fra nogle VVS firmaer ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-13 10:58

Skal du have billigt (og ringe holdbarhed og ringe driftøkonomi), køber du en kineserpumpe ved VVS Experten. Behørigt med medfølgende polsk fremstillede beholdere og ringe vejledning. De plejer virkeligt at være ringe (og billige). Ellers er Bilka også med af og til.

Skal du have det gode, der ikke støjer og overholder opgivne data, køber du Viessmann eller IVT/Bosch.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-10-13 12:57

Energistyrelsen har denne liste over energieffektive luft til vand-varmepumper, der opfylder danske og europæiske krav, den ville jeg holde mig til:

http://www.ens.dk/forbruger/vaerktoejer/varmepumpelister/find-luft-til-vand-varmepumpe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-13 14:27

...og jeg ville så nok også liiige studere støjdata!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-10-13 09:02

Jeg har lige set, at Energistyrelsen har opdateret varmepumpelisten, så den viser den reelle effektivitet af varmepumper over et år, på uafhængige testdata. Oversigten er dog så ny, at der formentlig er gode varmepumper, der ikke er kommet med endnu!

http://itstvps66.rackhosting.com/forbruger/varme/varmepumper/varmepumpelisten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-13 18:25

Der er ikke angivet hvem der bekræfter test-tallene. Og sidst hvor TI egenhændigt kontrollerede de af producenterne afleverede SCOP-tal holdt de langtfra. Kun en talte sandt, resten løj i større eller mindre grad. Finder det ikke validt, når testinstituttet ikke er angivet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-11-13 06:49

Citat
Finder det ikke validt, når testinstituttet ikke er angivet.

Det har du ret i, alle pumperne skulle gerne være testet med samme kriterier, på
samme testcenter.

Hvis jeg skulle købe en varmepumpe ville jeg sende en mail til Energistyrelsen og få at vide, hvem der har testet!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-13 18:49

...og skulle jeg købe varmepumpe ville jeg finde en installatør der var til at stole på. 90% af fejlene ved varmepumper skyldes de installatører der fatter minus af det de laver. Se bare hvordan enhver elektriker på bedste firser facon ophæver sig selv til ekspert uden at ane en bønne om hvad de laver. Eller alle de smede der hælder almindelig postevand på radiatorkredsene, selv om der tydelig i manualen forlanges behandlet vand. Jeg ville lure på et specialistsite som heatpump.dk og ikke det her lallersite.