/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forslag til skumringsrelæ
Fra : bjoern1
Vist : 795 gange
50 point
Dato : 11-10-13 16:52

Nogen der har et godt forslag til et skumringsrelæ til styring af lys i udhæng på hus (15 stk 3W led pærer) ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-10-13 22:15

Jeg har 2 stk Servodan Mnilux til at styre 2 x 6 1W LED'er på 2 forskellige bygninger, og de virker pare perfekt og er nemme at installere.
http://www.greenline.dk/Soeg.aspx?gclid=CM2Eq_DLj7oCFQlb3godfCkA4Q#searchString=skumringsrel%C3%A6

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-13 08:52

Hej
Jeg vil vælge den her fordi den er med indbygget ur så lys kan slukkes og tændes,der er jo ikke grund til at der er lys hele natten og desuden er det et radiostyret ur som er i skumringsrelæet så man skal ikke stille uret det finder også selv ud af sommer og vinter tid.
Kik på linket:
http://www.el-grossisten.com/pi/MINILUX_SKUMRINGSRELÆ_UR_230V_12528_1725.aspx

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-10-13 10:32

Jeg tænker:
Lys hele natten = mindre risiko for langfingret besøg
Ved brug af 1W LED's er det ikke dyrt, og de giver et fortræffeligt lys.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-10-13 11:07

hvis det er leds er strømudgiften til skumringsrelæ nærmest større end til lyskilden.
Hvorfor bruge flere hundrede kroner ?
Køb en timer til 30-40 kr
eller en bevægelsessensor hos feks Harald Nyborg ( af og til på tilbud ca 50 kr ) eller begge dele og monter dem i serie som jeg har gjort. så har jeg både styr på skumringstidspunkt og tid der ønskes lys i skumringsperioden="mørke"

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-10-13 12:03

Korrekt mht udgiften til strøm, men så kan jeg pudse CO2-glorien

Sensorer og timere bruger altså også strøm

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 13-10-13 23:07

Foreløbig tak for indlæggene ! Er det nogle der har en nærmere beskrivelse/tegning af forslag til montering/tilslutning?
Skal der trækkes et et kabel med mere en 3 ledere (F-N-J) + evt. en/to yderligere fase ?
(kender godt den med autoriseret elektrikker, men i hvert fald kabel kan man da godt selv trække !)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-10-13 00:02

Mener det var et 3 leder kabel jeg trak - men tjekker det lige i morgen

Kommentar
Fra : el-claus

Dato : 15-10-13 08:46

Hej

jeg har haft dette installeret i 5 år nu, og det virker perfekt.

http://www.greenline.dk/Diverse-elartikler-6/Sensorer--skumringsrelae-248/Skumringsrelae-ESY-LUX-999610

vedr. Kabel så ville jeg trække en 5g1,5 - så kan du få det meste til at fungerer. Her tænker jeg også på hvis du senere skal udvide installationen.

Hilsen Claus

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-13 09:01

el-claus har en pointe i "evt. udvidelse", men ellers er det ikke nødvendigt med 5 ledere.
Husk blot at bruge det korrekte 1,5 kvadrat installationskabel og ikke "bare" en alm. lysnetledning m. jord!

Godkendelse af svar
Fra : bjoern1

Dato : 15-10-13 22:52

Tak for svaret myg.