/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad hvis jeg ikke betaler?
Fra : OdinA
Vist : 880 gange
85 point
Dato : 03-10-13 11:11

Bare af nysgerrighed. (Jeg skal nok betale)

Men hvis jeg nu var utilfreds med noget jeg har købt som erhvervsdrivende og jeg ikke er tilfreds overhovedet og nægtede nogensinde at betale.
Hvad ville der så ske?´i sidste ende? Ville jeg ende i retten og med at betale meget mere end jeg skulle have gjort? (Hvis jeg tabte sagen).

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-13 11:18

Citat
Hvad ville der så ske?´i sidste ende? Ville jeg ende i retten og med at betale meget mere end jeg skulle have gjort? (Hvis jeg tabte sagen).

Det siger du jo sådan set selv selv... Ergo du har selv svaret på dit spørgsmål!

Hvad ville du selv sige hvis det var dig der havde penge til gode?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-13 11:20

Du skriver Jeg er selvstændig erhvervsdrivende. og så sender du sådan et spørgsmål ind?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 03-10-13 11:48

amatør, du kommer i spjældet hr mand

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-10-13 12:52

Citat
Hvad hvis jeg ikke betaler?

men et godt spørgsmål alligevel,...

tror mange opgiver kampen overfor Uretfærdig behandling (fx mobilselskaber mm)
netop fordi de ikke magter,.. eller ikke har råd til en god advokat,

altså også mange af den type sager der ender i bla. programmet KONTANT, på DR1
http://www.dr.dk/DR1/kontant/index.htm

her er et godt eksempel,.. fup,. svindel og fiduser,.. som mange føler sig tvunget til at betale,
http://epn.dk/privat/biler/ECE4877917/hold-dig-fra-disse-bilvurderinger/

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-10-13 13:19

udfra dit tidligere spørgsmål ( http://www.kandu.dk/Spg168819.aspx )

kan jeg pt ikke se om der er tale om software som er downloadet eller du har fået det på
et medie.

Er der tale om mere end 1 stk software eller var/er det beregnet til videresalg ??

ligeledes fremgår det heller ikke om der er tale om software som skulle aktiveres
med med licens nøgle etc.

ligeledes har du jo brudt licens forseglingen, når du har afprøvet softwaren
denne er derfor ikke til at sælge igen til anden side.
At softwaren ikke lever op til dine forventninger eller som lovet af sælger
berettiger ikke til at fortryde købet.

og husk der er forskel på erhverv og privat her.

Lidt afhængig af hvilket firma der er tale om her, hvordan de vil tage software retur,
du kan jo vente/nægte at betale og se hvor langt sælger vil gå, de fleste vil som regel
gå med til at der betales 1/3 af købesummen som kompensation.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-10-13 19:49

enhver der kan godtgøre et økonomisk krav mod dig, kan for et beskedent beløb indgive en konkursbegæring mod dig.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-10-13 20:24

>>trimare46
hvis du mener kr. 30.000,- er beskedent så.....

Citat
Omkostningerne ved konkursbehandlingen dækkes som udgangspunkt af konkursboets aktiver. Hvis der ikke er tilstræk-kelige aktiver i boet, skal omkostningerne dækkes af den der har indgivet konkursbegæring. Derfor afsiges konkursdekret normalt kun hvis der er stillet sikkerhed for omkostningerne ved behandlingen af konkursboet.
Sikkerhedsstillelsen er normal 30.000 kr., der skal medbringes på mødet i skifteretten.
Hvis kreditor er lønmodtager i virksomheden, kan skifteretten undlade at kræve sikkerhedsstillelse for omkostningerne

www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Konkursbegaering%20mod%20en%20person.pdf

Så derfor er sælger mere villig til at indgå et forlig, som jeg skrev tidligere..

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 85 point
Dato : 04-10-13 11:47

I masser af tilfælde er der folk, der slipper godt fra ikke at betale. Som det også er påpeget i nogle af svarene, er kreditors omkostninger ved at inddrive sit tilgodehavende så store og besværet og tidsforbruget også tilsvarende stort, at det for kreditor er lettere at afskrive fordringen. Så derfor afhænger det meget af beløbets størrelse, om du nogensinde hører mere til den sag, hvis du undlader at betale.

Du spørger om sagen ender i retten (med deraf følgende omkostninger). Ja, hvis beløbet er stort nok, nej, hvis det er et lille beløb. Alt er relativt, men du har ikke forklaret detaljerne, så derfor kan man ikke svare konkret.

Men er er en anden side af sagen, som du også skal huske. Det er dit omdømme eller renommé, om du vil. Da vi lever i et meget lille land, skal man ikke gøre sig uheldigt bemærket som dårlig betaler mere end en enkelt eller få gange, før der er mange der ved det.
Ting rygtes og det kan hurtigt hedde sig: "Han betaler ikke sine regninger", og det kan komme til at genere dig masser af gange senere hen.

Derfor: Hvis du er utilfreds med produktet, så ring dog til leverandøren og forklar dem, at du ikke kan bruge det, at dine forventninger med rette eller urette var anderledes, og at du gerne vil returnere det. Tilbyd at forsendelsesudgifter, måske også et lille beløb for ulejligheden. Sig du gerne vil være kunde en anden gang, og ros produkterne. Sørg for at det bliver en win-win situation, i stedet for, at I begge taber.

Godkendelse af svar
Fra : OdinA

Dato : 17-10-13 17:04

Tak for svaret Oldboston.