/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er jeg bundet af denne aftale?
Fra : OdinA
Vist : 754 gange
97 point
Dato : 02-10-13 09:20

Hejsa.

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende.

Jeg ringede til et firma for 2 dage siden og forhørte mig om et produkt (Produktet er software).
Da det hele lød fornuftigt sagde jeg i telefonen at det ville jeg godt købe.
Sælgeren sagde at jeg så skulle besvare hans mail med kontrakten, så var det en handel.

Jeg besvarede hans email med: Hej Xxxxxx. Det hele ser rigtig godt ud, jeg accepterer aftalen.

Men nu har jeg fortrudt og har ikke betalt endnu. Produktet er alligevel ikke hvad jeg havde regnet med.

Er der noget at gøre for mig? Eller svarer det til en underskrift?

Tak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-13 09:31
Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-13 09:31

Sådan som jeg forstår reglerne, afhænger det af om du har optrådt som privat eller som firma.
Jeg sørger altid for at den slags handler bare registreres i mit navn, og på nettet afkrydser jeg som privat, selv om det er til min lille enmandsvirksomhed.

Som privat har man altid fortrydelsesret ved fjernhandel. Det hænger jo sammen med at man ikke kan se og vurdere varen før man får den hjem.

Som professionel er der ikke samme fortrydelsesret.

http://taenk.dk/gode-raad/tema/gode-raad-om-e-handel/fortrydelsesret-paa-nettet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-13 09:44

Hvis du har optrådt som firma ,har du måske en redning. Hvis sælgeren i sin kontrakt, beskrivelse på nettet, eller i telefonen, har lovet noget om softwaren, som ikke holder i praksis, kan du hævde at det modtagne ikke svarer til det du har aftalt køb af.
Der er et lille håb den vej, selv om de fleste software sælgere tager al mulig forbehold, og i virkeligheden ikke lover at det overhovedet virker.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-10-13 09:53

Indholdet i kontrakten, er afgørende for, om du kan fortryde handlen. Erhverv har intet med købeloven at gøre. tal evt. med sælgeren, om han "frivilligt" vil lade handlen gå tilbage, vil han ikke det, er handlen bindende.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 107 point
Dato : 02-10-13 10:12
Godkendelse af svar
Fra : OdinA

Dato : 02-10-13 11:38

Tak for svaret katekismus.

Så fik jeg snakket med dem. Skide god service. Vidste ikke man kunne få svar på under 5 minutter af en kvalificeret person. Det var dejligt.

Dog har jeg indgået en aftale som jeg hænger på, med mindre sælger er til at tale med og det er han ikke. Så jeg må bide i det sure æble