/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Afbetaling og købeloven
Fra : miss-tk
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 29-09-13 11:35

Hvordan er købeloven, når det gælder en computer købt på afbetaling (er stadig i gang).
Jeg har lige haft min computer til reparation fordi den fryser, og det er den begyndt på igen.

Er der samme regler som hvis den var købt kontant?

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 29-09-13 11:44

JA

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-13 11:45

Citat
Garantibeviser
På garantibeviset skal der stå, hvad garantien omfatter, og hvor længe den løber. Der skal også stå, hvem der yder garantien.
Du skal gemme garantibeviset, så længe garantien løber.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/bon?tc=0DDCB159854C4B6090EE6CA67E8071A2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-13 11:47

Citat
Jeg har lige haft min computer til reparation fordi den fryser
Tvivler på at det er omfattet af garanti, da det kan være selv-skabt problem = virus og lignende

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-09-13 16:52

Det er et meget almindeligt problem nu hvor efteråret har meldt sig. Prøv at sætte din computer lidt tættere på en radiator - det har jeg tit set kunne afhjælpe problemet.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-13 17:00

Købeloven gælde uafhængig af hvordan købet er finansieret.

Hvis computeren er under 6 måneder gammel - så skal sælger vise at du har forårsaget at den fryser. Hvis sælger ikke kan det - så skal de udbedre skaden kvit og frit.
Men hvis de under reparation finder ud af at fejlen skyldes noget virus/software eller lign. - som skyldes dig, så kan de bede dig om at betale for reparationen.

Har du prøvet at checke om det er fordi computeren bliver varm - eller er der nogen andre symptomer ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-09-13 17:05

Jeg mener det skyldes en programkonflikt, når maskinen fryser. Du skal lige tænke på, at du kan få en regning af virksomheden, hvis der ikke er noget i vejen med selve maskinen. Hvis du har mulighed for det skulle du slette harddisken og reinstallere systemet og programmerne igen. Brug også antivirusprogrammet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-13 17:58

Citat
har lige haft min computer til reparation fordi den fryser, og det er den begyndt på igen

Fik du ikke at vide hvad der var galt med den første gang?
Hvor gammel er den?
Er den rimelig ny, så prøv at forlang en ny, da det åbenbart er samme problem, og så nytter det ikke at blive ved med at lave samme fejl.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-10-13 14:27

Du kan også prøve at købe et varmelegme til et akvarie og lægge det ind i kabinettet - det burde kunne holde den varm!

Godkendelse af svar
Fra : miss-tk

Dato : 21-12-13 10:49

Tak for svaret Thomas_Mygind.