/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
anorexi
Fra : xenia1981
Vist : 3011 gange
100 point
Dato : 10-06-03 14:50

jeg tror min veninde har anorexi, men er ikke sikker.
jeg tror hun bruger nogen tricks så det ser ud som om hun har spist.
men hvordan finder jeg ud af hvorfor nogen tricks hun bruger, og hva ku det være for nogen?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-06-03 14:56

Hej

Et meget alvorligt emne - jeg synes du skal besøge denne side og scrolle ned og se telefonnummeret til den "anonyme" rådgivning .... tag og ring dertil og få lidt info....

http://www.sundhed.dk/servlet/apfrontpage?apid=442

----------------------------------------

Mere info :

http://www.beinggirl.dk/denmark/older/articles/o_ai_article_mindbody/content/o_askiris_anorexia.html

Se nu at få ringet - der er telefontid her tirsdag aften mellem 18:00 - 20:00

Karina

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 10-06-03 15:15

Her er noget litteratur:

http://www.sm.dk/netpublikationer/p1spi120901/kap2.htm

Og her er noget mere info om emnet:

http://www.anoreksi-bulimi.dk/sites/folder%20-%20for%C3%A6ldrebrochure.htm

-------------------------------------------------------------------------

Her er noget mere om tegnene på anorexi:

Hvad er anoreksi?

Nervøs spisevægring er en spiseforstyrrelse, som især rammer piger i alderen 12 - 20 år. Drenge kan dog også få det.

Sygdommen er karakteriseret ved:

Vægttab, som personen selv fremkalder ved at undgå 'fed' mad, motionere meget, indtage medicin (afføringsmidler, vanddrivende tabletter) eller ved at fremkalde opkastning.

Stærk frygt for fedme og vægtstigning.

At alle tanker kredser om mad og kalorier.

At personen laver mange regler for, hvad hun vil spise, og hvor meget hun vil motionere.

At personen sætter sig et lavt mål for, hvad hun vil veje.

Hormonforstyrrelser med manglende menstruationer.

Hvorfor får man anoreksi?

Man kender ikke den præcise årsag til anoreksi. En af de faktorer, der betyder noget, er de kulturelle forhold, idet sygdommen fortrinsvis optræder i den vestlige del af verden. Det moderne slanke kvindelige skønhedsideal, puberteten, dødsfald i nærmeste familie eller tab af en god veninde er andre faktorer, der kan spille ind. Der er særlig risiko for, at modeller, balletdansere og elite-idrætsudøvere rammes af nervøs spisevægring, fordi det forventes, at de er særligt slanke.

Hvordan føles anoreksi?

Man tænker meget på mad. Man er tiltrukket af madopskrifter og tilbereder gerne mad til andre. Man bliver lang tid om at spise selv et mindre måltid og sidder ofte og piller maden i småstykker. Man spiser helst ikke sammen med andre.

Man går på slankekur, men slankekuren løber af med én, og man kan ikke stoppe igen. Måske bruger man medicin (slankemidler, afføringsmidler eller vanddrivende medicin) for at tabe sig. I nogle tilfælde fremkalder man opkastninger for at tabe sig. Man vejer sig hyppigt og er bange for, at vægten skal stige. Der er ikke mangel på appetit, men man undertrykker sulten.

Man føler ubehag ved sit eget udseende. Mens man ser helt realistisk på andres udseende, føler man sig fed, selvom vægten er meget lav.

Man udfører flere timers daglige gymnastiske øvelser, løbeture eller anden motion. Efter et måltid kan man føle en uimodståelig trang til at skulle bevæge sig i timevis.

Man er optaget af at planlægge sine måltider og motionsprogrammer. Man føler sig usikker, trækker sig fra samværet med kammeraterne og vil ikke være med til fester og lignende.

Menstruationerne holder op. Det sker i nogle tilfælde før vægttabet.

Man får forstoppelse og indimellem mavepine. Man bliver kuldskær og fryser både inde og ude. I nogle tilfælde fremkalder selv let kulde smerter og følelsesløshed i fingrene. Huden bliver efterhånden tør og skællende. Man bliver svimmel ved stillingsændringer, for eksempel fra liggende til stående stilling. Der kan komme hævelse af fødderne (ødemer). Man får svært ved at koncentrere sig og huske.

I sygdommens senere stadier ønsker man nogle gange at tage på i vægt, uden selv at være i stand til at realisere det. I nogle tilfælde udvikler man spiseanfald, bulimi (bulimia nervosa).

Hvad er tegnene på anoreksi?

Vægttab på mindst 15 procent af ens normalvægt.

Vægttabet er selvfremkaldt. Man faster, spiser mindre, dyrker motion, tager vanddrivende medicin, spiser afføringsmidler eller slankemedicin og kaster op.

Angst for fedme og vægtstigning (vægtfobi).

Ophør af menstruationer eller forsinket pubertetsudvikling.

Hvad kan man selv gøre?

Prøve at fortælle, hvordan man har det, til en god ven, ens forældre eller søskende.

Prøve at undgå at isolere sig og gå i byen med sine venner.

Opsøge sin læge eller en anden professionel hjælper.

Få en fornuftig kostplan og følge den.

Opsøge Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser (LMS)som er en fusion imellem Centrum for Mennesker med Spiseforstyrrelser (CMS) og Anoreksi Foreningen. Foreningen består af mennesker, der selv har prøvet at have en spiseforstyrrelse.

Udsigt for fremtiden

Jo før man kommer i behandling, des bedre chancer har man for at blive rask. Den gennemsnitlige sygdomsvarighed er tre år, men man kan godt blive rask, selv efter mange års sygdom.

Såfremt man ikke får behandling, risikerer man at blive kronisk syg af sin anoreksi.

På grund af den langvarige sult-tilstand udvikles der knogleskørhed (osteoporose) og skader på hjertet, leveren, nyrerne og hjernen. Hos unge kan anoreksi også standse højdevæksten.

Man bliver træt og får problemer med at koncentrere sig.

Psykisk bliver man uligevægtig og trist, og nogle udvikler depression og får selvmordstanker.

Dødeligheden er op til ti gange forøget. De fleste dør af selvmord eller som følge af underernæring.

Læs selv mere på : http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/anoreksi.htm

-------------------------------------------------------------------------

Men igen - som Karina siger - så prøv at ringe til rådgivningen. Det er jo en stor ting at stå helt alene med.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 10-06-03 17:25

Bestyrkes du i mistanken må du gøre dig klart at det ikke er en sygdom du kan "tale hende til at forstå" det sværeste er at få vedkommende til at erkende sygdommen, så der må absolut proof. hjælp til.

Kommentar
Fra : linchen

Dato : 21-07-03 09:57

Interessant at "din veninde" også viser tegn på spiseforstyrrelse, når man nu kan læse dit eget spørgsmål om "pro-ana" og at du koste-hvad-det-vil skal ned på 45 kilo andetsteds på siden, Xenia... Hvad har du egentlig gang i? Det er så åbenlyst at jeg er i tvivl om det er en slags joke (i så fald; hvad f.... bilder du dig ind?) eller om du virkelig frivilligt er på vej ud i en spiseforstyrrelse med dine spørgsmål om "tricks". Det er ikke sjovt! Folk dør af det, og hvis dit indlæg er alvorligt ment synes jeg du skal søge hjælp (ikke til nye "tricks"!) og det kan kun gå for langsomt!
Ans´ forslag om at trappe anti-depressiverne ned er det mest absurde jeg længe har hørt. Det er sandt at de er kendt for at forstyrre stofskiftet, men på den anden side er der nok en grund til at du får dem, ikke? Spørg din læge om hvad du kan gøre ved bivirkningerne.

trods de harske ord; held og lykke. jeg håber du aldrig kommer til at indgå i de statistikker hvor jeg selv figurerer...

Kommentar
Fra : Prinkle

Dato : 18-10-03 22:48

Hej, jeg vil bare lige sige at du skal være 100 % sikker i din sag før du henvender dig til din veninde... men finder du ud af at hun har en spiseforstyrrelse er det også vigtigt at du får snakket med hende selvom det måske ikke hjælper og hun vil sikkert også blive sur og måske endda komme til at hade dig... men det er det vær... Hun vil med tiden takke dig!!
Jeg er selv anoretiker som stadigvæk går i bahandling og jeg er taknemmelig for de personer der kom og sagde noget til mig, dog først idag... !!
Men det er vigtigt at du ikke bare lader det stå til... !! Jo før hun får hjælp desto lettere er det at komme oven på igen og det er virkelig ikke noget at ødelægge sit liv på at skulle kæmpe med vægt, kilo, kalorier etc... for det er noget der hænger ved i ens tankegang .... !!
Men håber da ikke hun er endnu en i statistikken.... vi er mange nok !!

Kommentar
Fra : ktkt

Dato : 13-10-04 13:41

Jeg mener : Til alle jer unge piger og drenge ... Lad vær med at sulte jer selv, det er måske nemere at sige end at gøre..Men i vil kun skade jer selv mere og dem der holder af jer...Ønsker i ikke et langt og lykkeligt liv ?? Så STOP det i er i gang med...Og lad vær med at kalde det en livstil, for det er det ikke..Prøv at tænke jer rigtig godt om ,, hvad med alle de mennesker i verden som bliver syg af nartulige åresager, så som kræft o.s.v ...Tænk jer en gang om før i stikker en finger i halsen eller begynder at faste ...Men jeg ved godt hvorfor i får den sygdom eller kald den hvad i vil ...
Et par grunde til at i får ana eller mia...

Fordi i ikke får nik opmærksomhed.

Fordi i ser op til det uopnålige, kendte mennesker..

Der er så mange grunde til det. Elsk jer selv for den i er.

Lad vær med at ladde vægten overtage jers liv... Vis i er stærkkere end den ... Tag en dag af gangen ...Men lad vær med at sulte jer selv ....FOR DET BLIVER JERS DØD...... Ønsker i ikke en dag at få børn ??? Det kan i sku ikke hvis i sulter jer selv... Eller at finde den eneste ene i livet ??? Han eller hun ønsker iverfald ikke et skelet...Heler lidt for meget end lidt for lidt.``huske det``. Og til dem som måske har fundet den eneste ene,,, i vil nok aldrig bilve i stand til at blive gravide...Eller gøre en anden gravid..........Og allle de sider der er lavet til at støtte piger/drenge til at begynde med spigseforstylser eller har det, det er folk der prøver at tage røven på jer ...Køb vores produkter, og den hopper i på mens en eller anden sider og tjæner en masse penge på i bliver syge....TÆNK JER NU OM ...I ER VELKOMMEN TIL AT SKRIVE TIL MIG OG JEG VIL SVARE TILBAGE PÅ ALLE BRAVE MEN MAIL ER : kristina.kryger@e-mail.dk

Kommentar
Fra : Prinkle

Dato : 14-10-04 08:31

Hej Kristina,
Jeg syntes måske du er lige barsk nok i det du siger. Jeg tror du mener det godt det du skriver. Men er også uenig med dig på nogle punkter. Grunden til at man kommer ud i en anorexi eller en anden form for spiseforstyrrelse er ikke så enkelt som du får det til at lyde. Det har selvfølgelig noget med opmærksomhed at gøre og det at leve op til andre menneskeres idealer. Men det er slet ikke der det starter. Det har i bund og grund heller ikke noget med mad at gøre. Det er noget man mangler inden i. Det er svært at forklare ikke spiseforstyrrede, men det er noget i psykisk. Nu har jeg selv i mange år levet med anorexi og skal leve med det resten af livet.
Det er ikke noget man kan gøre noget ved at få det. Man kan prøve at forhindre det og støtte op om ens veninde/ven eller hvem der nu skulle ske at være i fare zonen, men mere kan man ikke gøre. Man kan ikke tvinge en ud af det hvis personen ikke selv ønsker at komme videre og få hjælp. Jeg tog selv omkring 1 år efter jeg startede på et behandlingsforløb inden jeg kunne indrømme at jeg havde anorexi og sige at jeg havde bruf for hjælp. Men før man har taget det skridt er der ikke noget at gøre. Man kan i bund og grund sammenligne os med alkoholikere og narkomaner. Det er også en afhængighed for os ikke at skulle spise og mærke sulten.

Kommentar
Fra : ktkt

Dato : 28-10-04 11:36

Men det er sandheden det jeg skriver .....Man vælger selv hvad man vil.. Jeg bliver bare så sur når folk der vil gøre skade på dem selv ... Hvis man virkelig vil være pæn, dejlig , lækker ...Hjælper det bare ikke at sulte sig selv, man bliver GRIM ...Næh hvis man vil være pæn uden på, så tag heller at spis noget ordeligt mad og gå til noget sport...

Men jeg er da ked af at høre at du har lidt af det , det gør mig virkelig ondt .... Hvis du vil kunne jeg godt tænke mig at høre noget mere om det ... Lige fra du startet med at få det ...Jeg vil vildt gerne høre din historie om den gang du var i fare zonen... Tænker du nogle sinde på at få det igen?? Hvordan er din hverdag nu ?? Hvor høj er du og hvad vejre du nu ...

Men du behøver jo ikke skrive hvis du ikke har løst..

Mang knus kristina