/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kolde radiatorer - ingen cirkulation?
Fra : hojriiskim
Vist : 917 gange
200 point
Dato : 14-08-13 20:47

Har et ældre varmeanlæg med oliefyr. Der var indtil for en måned siden både brugsvand og radiator vand der blev opvarmet af fyret. Men da der blev hul i vandbeholderen fik jeg den udskiftet med en elektrisk vandvarmer, af en vvs mand, så fyret kun skulle køre radiatorerne. Da der blev utæthed i beholderen blev cirkulationspumpen slukket.
Der er nu varmt brugsvand fra den elektriske varmer og den gamle beholder er fjernet. Jeg har siden haft cirkulationspumpen tændt nogle sekunder af og til for at den ikke skulle sætte sig fast. Men efter vi nu har fyldt vand på systemet og udluftet alle radiatorer er alle radiatorer kolde. Der har ikke været tændt for radiatorerne siden først på sommeren (alle ventiler har været lukket). Jeg kan høre cirkulationspumpen knurrer og den bliver ret varm. Røret på "bagsiden" af pumpen er også varmt. Røret foran er koldt. Når jeg skruer radiatorerne helt på maks siger de ikke den samme sivende\susende lyd som det plejer. De er helt stille. Fyret køre fint og der er ligeledes varme ved den når man mærker uden på.

Nogen gode ideer til hvad der er galt? Er det pumpen der er død?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-08-13 21:36

Hvis anlægget er udluftet og der er varmt på den ene side af cirkulations pumpen og koldt på den anden ja så lyder det som om pumpen er stået af.

Men du skal lige sikre dig at dit fyr ikke har en sommer og vinter indstilling og at det blev stillet til sommer.

Derudover skal du ikke være så ked af at skulle skifte pumpe, de gamle er nogle energi slugere og en ny er hurtigt tjent hjem

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-08-13 21:38

er du sikker på at thermostaterne ikke har sat sig, prøv at massere dem med gentagende åbning og lukning forsøg derefter at slå med en middelstor hammer på forskruningerne ved thermostaterne, de har nok sat sig så de ikke åbner, sker tit når de har været lukket for sommeren, prøv dette og vend så tilbage hvis det ikke har hjulpet, du kan straks mærke på toppen af radiatorene hvis de kommer igang.

Per

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-08-13 21:40

Kontroller om der skulle være en spærreventil der kunne være lukket.

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 210 point
Dato : 14-08-13 21:42

på de fleste cirkulationspumper sidder der en forniklet skrue på forsiden med en lige kærv, prøv at skrue den ud, helt af så kan du mærke om pumpen kører, du skal passe på ikke at køre den uden vand på anlægget da din pumpe måske er monteret med en neopren impeller der brænder af såfremt den ikke bliver kølet ned af det gennemstrømmende vand.

Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-08-13 21:45

Var den tidligere vandvarmer med spiral for gennmstrømning af vand fra fyret, kan Thyregod8s oplysning være svaret.

per

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-13 11:53

Sansynlige fejl (i rækkefølge):

Fastgroede radiatorventiler.
Shunt er indstillet forkert
Væsentlig med luft i systemet (hvis der står luft i pumpen yder den absolut intet).
Defekt pumpe
Systemet er samlet forkert

Du har helt åbenlyst intet flow over radiatorerne. Er det det første, er det almindelig ikke alle radiatorerne der er syge. Det at du ingen strømningsstøj har, får mig til at gætte på tre fire eller fem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-08-13 21:46

det er næsten helt sikkert din pumpe der sidder fast. sæt en ny sparepumpe på når du nu alligevel skal til at rode med det.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 25-08-13 12:07

Tak for svaret bibsamie. Det var tilsyneladende luft i pumpen. Skruede skruen af og der fes luft ud. Derefter køre den nu igen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 25-08-13 13:00

hojriiskim

Det glæder mig at du kunne bruge min oplysning til dig

Per