/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pudsning af vægge i stue
Fra : Mullermand
Vist : 1530 gange
20 point
Dato : 09-06-03 23:47

Hejsa

Jeg skal i gang med lidt reperering af nogle vægge, som har lidt løst puds.

( efter jeg har pillet gammelt "isolering-pap" af muren, som self. var sømmet op...holdt pudsen ikke lige godt over alt, og så efter en væg der er blevet fjenernet skal jeg have pudset op der hvor den gamle væg stod. )

1. spørgsmål:
Hvordan og hvad skal jeg lave pudsen
Jeg havde forestillet mig noget med cement og sand ? er det korrekt ? og hvad er blandings delen ?
( det kan vel ikke betale sig at købe færdigt mørtel ? ( det er nogle m2 jeg skal have pudset ialt )

2. spørgmsål:
Hvordan pudser man så...
jeg er helt inde ved stenen alle steder...og har så 30-40 cm som skal pudses ud, mellem det gamle puds.
Bare en kort lille guide
Evt en der lige bor i Odense området og kunne give en lille guide ?

MVH
Martin Lund Hansen

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 30 point
Dato : 09-06-03 23:58

Hej Martin

jeg bor godt nok ikke i Odense men håber da at kunne hjælpe dig alligevel

For det første skal du sørge for at alt løsthængende puds er hugget af..! herefter blander du mørtel og cement 1:8 ca. ( ikke sand) hvis du ikke vil købe en færdigblanding i din bygge handel skal du købe en alm. bakkemørtel og noget aalborg cement (brun pose a 40kg)

når du har lavet en god blanding vander du lige der hvor du skal pudse (tag evt. en kalk-kost og sprøjt vand på muren) det hænger nemlig bedre fast når det er vådt mod vådt

herefter trækker du et tyndt lag af din blanding på muren venter lidt hvorefter du så kan trække et ekstra lag på og begynde at pudse det (lad det evt. lige tørre lidt inden du begynder at pudse på det ellers risikerer du at du trækker det af igen - især hvis det er et tykt lag)

du kan trække pudsen på enten med en spandske, (ske med rund snude) trækbræt (stålplade med håndtag) eller med dit pudsbræt (skumbræt)

Held og lykke med arbejdet

spørg endelig hvis der skulle være uklarheder

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Mullermand

Dato : 10-06-03 00:10

Hejsa

Tak for svaret...
Lige et spørgsmål...

Jeg har et pudsbræt med en skum ting på, det må være det du kalder skumbræt ?
Mener du at jeg kan ligge mørtelen direkte på brættet og så trække op ?

Hvis jeg nu ikke er helt tilfreds med det jeg har lavet første gang ( altså at det ikke er helt jævnt ) kan jeg så pudse en ekstra gang ? eller skal det helts være når det er "vådt" ?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 10-06-03 00:17

Hej igen

brættet er lavet kun af skum og er ca 50x30 cm

ja du skal ligge mørtel på brætte og så trække det op ad muren (tryk det godt indad mod muren når du gør det)

når pudsen er helt tør kan du ikke pudse på det mere...(det skulle jo helst være jævnt med det eksisterende puds) men du skal se det er slet ikke så besværligt endda når du først kommer i gang

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 10-06-03 02:25

Det er helt korrekt hvad solgaard skriver, men det med at pudse af flere gange gange kan være absolut OK, men... naturligvis skal du evt. først ligge et lag på der ikke går helt ud i flugt med vægen, der må gerne være ujævn, således næste lag får godt fat, når det er tørt kan du bare fortsætte på samme måde.
Det der som oftest er problemet når nu altså ikke "man" er murer er jo at et ret tykt lag (eller hvis det er et større område) "skvatter" af når man pudser det jævnt

Kommentar
Fra : Mullermand

Dato : 10-06-03 22:44

Kanon...
Jeg har nu fået pudset det første...og det spiller bare...

Jeg takker for hjælpen.

/Martin

Godkendelse af svar
Fra : Mullermand

Dato : 10-06-03 22:52

Tak for svaret solgaard.