/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kanin kan ikke lide sit udebur?
Fra : ruder4
Vist : 1211 gange
500 point
Dato : 30-06-13 21:19

Hej alle.

Vi fik en kanin for 4 uger siden. Den er ude om dagen i sit udebur som er sådan et i 2 etager med rum og hule øverst og løbegård nederst. Om aftenen og natten tager vi den ind i dens indebur.

Problemet er , at jeg ikke tror, den kan lide sit udebur. Den spiser ikke rigtigt noget og den laver og tisser overhovedet ikke. Ikke en eneste pølle kan man finde i dens udebur. På sekundet den så bliver sat ind om aftenen, så pøller og spiser den lystigt. Den har præsteret at holde sig udenfor fra kl 7-23.

Nu skal vi snart på ferie og der er det meningen, at den skal stå ude døgnet rundt hos dem, der skal passe den - det er jo en lun årstid. Dyrehandleren mener, den nok skal blive sulten og trængende nok på et tidspunkt, men jeg mener bare, at når den er så stædig, at den kan holde sig en hel dag og aften...

Vi har også købt en toiletbakke og fyldt pøller i og sat ud i dens bur, men det har ikke givet den lyst til at forsøge. Den sidder bare ser oppustet og stille ud. Og spjætter rundt i hele huset, når den så kommer ind.

Har I oplevet noget lignende??? Eller tror I også nok, som dyre handleren, at den finder ud af det, inden den eksploderer eller dør af sult?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-06-13 21:45

Jeg har mest erfaring med marsvin, og de kan godt føle sig utrygge på "åbne vidder", de ved jo ikke, at der ikke kan komme en rovfugl og snuppe dem.

Så måske kan i forsøge med, at lægge noget over en del af løbegården, f.eks. et lagen ell.l., og så se om det ændrer noget.

Det kan også være den er utryg når den er alene, så prøv at tilbringe mere tid sammen med den når den er ude.

Ellers tror jeg, at i kan finde et forum på internettet om kaniner, og spørge andre til råds der.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-06-13 21:46

Jeg googlede "kanin+forum", og det ser ud til, at der er flere at vælge imellem: https://www.google.dk/search?q=kanin%2Bforum&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 30-06-13 21:51

Jeg har også lagt det ind på et forum for kaniner, men kunne se, at der også er flere herinde med forstand på kaniner

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 01-07-13 14:46

smid den i gryden, kaniner smager fortræfeligt

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 01-07-13 15:20

Jeg har faktisk det samme problem med mine marsvin, jeg tror også det er utryghed, de sidder også bare og bliver siddende men der kommer da lidt ud af den anden ende, men de spiser ikke.

Jeg har set de huse / løbegårde du beskriver, og tror ikke det har noget med overdækning at gøre, da der er både mørke og lyse steder.

Det må da være en glæde at se den fise rundt når i tager den ind, tror den måske savner selskab, prøv at give den selskab med en kanin af modsat køn, jeg tror det vil hjælpe.

Men når den har været i udeburet længe nok og der er mad og vand, burde den begynde at spise, men den kan simpelthen dø af ensomhed ligesom mennesker.

God ferie.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-07-13 18:49
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-07-13 20:33

Citat
smid den i gryden, kaniner smager fortræfeligt [Glad]

Smag og behag, jeg vil til hver en tid foretrække kyllingesteg fremfor kanin.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 02-07-13 08:08

Jeg siger som dyrehandleren.

Da min lille pigekanin blev enke, strejkede hun i ca 3 dage, hun sad bare og var ked af det - jeg fortrød at jeg ikke fik hende aflivet sammen med kæresten, men to dyrlæger synes jeg skulle give hende en chance da jeg spurgte om hun kunne leve uden sin elskede kæreste og så se hvilken vej det gik.

Jeg lokkede hende til at spise med yougurt drops (kender du dem? det er en slags kaninslik) og mange forskellige slags grønt - persille, spinat, blandet salat, frisk majs, samt hendes alm. foder, en god og blandet luksus tørfoder, gulerødder, tørret franskbrød og knækbrød.... der var et meget stort udvalg på hele terrassen hvor hun løber rundt, og som sagt efter ca 3 dage begyndte hun at spise, og så kom der selvfølgelig også noget ud i den anden ende.

Giv buret og kaninen en chance på et par dage, og se om det ikke lykkedes - men jeg ville sørge for at kaninen fungerer rigtigt, inden den bliver flyttet over til "dyrepasserne" ellers risikerer i at skulle starte forfra.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-07-13 09:26

Citat
en god og blandet luksus tørfoder

Min erfaring er, at Vitakraft's produkter er super gode.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-07-13 09:26

Ps... i kan også forsøge at komme noget halm ind i buret, og se om kaninen synes det er hyggeligere at bygge sig en hule

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 23-07-13 23:01

Tak for svaret Nordsted1.

Ja, yoghurt drops er også et hit her.
3. Dag på vores ferie, fik vi at vide, at der var hul igennem og det har der så været siden

Hilsen Ruder4