/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hastigheder
Fra : sdam
Vist : 1070 gange
200 point
Dato : 23-04-13 10:00

Jeg er klar over, at dette spørgsmål er blevet stillet mange gange før, men jeg har nu aldrig haft held til at få det til at lykkes for mig.
Det drejer sig simpelthen om hastigheden på min computer. Det er en model HP 6730b. Det er sådan at når den startes op er den lidt langsom, men det er ingenting ved siden af lang tid herefter, når man begynder at arbejder på den! Både ved åbning af alm. excel og word filer, samt ikke mindst ved åbning af programmer tager et "ondt år". Jeg tør snart ikke slette noget i maskinen, da jeg ikke har så stor en viden om, hvad der er overflødig - eller ikke...
Hvad kan jeg selv gøre for at afhjælpe det her "skildpadderallye" ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-13 10:10

? Bærbar åbenbart ?
Formater den, det kan sikkert ikke betale sig at ofre penge på ram eller ssd disk.

Ellers kan du begynde med en oprydning og være sikker på den køler din cpu tilstrækkeligt
programmet SIW kan fortælle dig om temperatur

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 10:11

Du har nok en forfærdelig masse programmer som startes automatisk når du tænder for computeren.
Afviklingen af programmer kan være tungt hvis der ikke er så meget ram eller eller processoren (hjernen) ikke er så hurtig.

Men din er vist hurtig og med masser af ram hvis det er denne du har:
http://www.pcpro.co.uk/reviews/laptops/245808/hp-compaq-6730b

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-04-13 11:21

Efter et par år sander en computer til trods oprydninger, og så så virker en formatering som en foryngelseskur.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-13 14:43

En total geninstallation er den ultimative løsning som så godt som altid virker, man skal bare huske at alt det som man har installeret siden man købte maskinen, og stadig bruger(!) også skal installeres igen. Men forinden er der nogle ting som man kan gøre. Hent programmet SpyBot fra http://www.safer-networking.org/ vælg gratisudgaven til private, installer den, lad den opdatere med de seneste tabeller, og lad den køre ved at klikke på "Scan system" og klik ja til at den må fjerne temp-filerne. Undervejs inden du når så langt kommer den sikkert med en advarsel som hænger sammen med at den kan fjerne spyware og reklamer som man har sagt ja til i forbindelse med at man har installeret gratisprogrammer. Den finder garanteret en masse som du lader den reparere ved at klikke på "Afhjælp valgte problemer". Hvis den gerne vil scanne igen i forbindelse med genstart så giv den lov til det. Bagefter henter du CCleaner fra http://www.piriform.com/ccleaner vælg igen gratisudgaven (Free), og installer den, og start den. Klik på "Analyser", lad den køre. Den finder garanteret meget mere. og når den er færdig klikker du på "Kør rens". Kør evt disse programmer flere gange efter hinanden til det blot er de samme ting som dukker op igen. På den måde får du fjernet de værste ting som kan nedsætte maskinens hastighed. Held og lykke.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 23-04-13 16:50

Jeg synes nogle gange at det er svært at vide, hvad der er det klogeste i den her slags tilfælde. Jeg er sådan set enig i de råd der er givet, men man kan vælge at gøre så meget. Var det min maskine, ville jeg nok gøre sådan:

Jeg ville tage udgang i at det er en udmærket maskine, som det godt kan betale sig at smide omkring en tudse efter.

CPU'en er god nok.

Der er tre problemer - Vista, som er et lidt tungt OS - 2 GB RAM som er lige i underkanten idag, især med Vista - en standard 2½" disk, som er noget sløv i det.

Det nemmeste ville være at fylde op med RAM til de sikkert 4 GB, der kan være. Det er dog lidt dyrt, fordi den bruger DDR2, som ikke bruges mere og derfor koster op til 3 gange så meget som DDR3, som bruges idag. Afhængigt af, hvilke moduler der sider skal du ud og købe 2 eller 4 GB til vel mellem 300 og 600 kr.

Disken vil helt sikkert være en flaskehals, især når der er RAM i underkanten (swap til disk) og OS'et er tungt - her kunne en SSD disk hjælpe - 128 GB ~ 800 kr.

Win 8 ville nok køre noget mere flydende og lidt hurtigere - du kunne prøve at finde et af de steder, der stadig har de billige intro-tilbud til omkring eller lidt under 500 kr.

Jeg ville tro, den kan køre win 8, men er lidt i tvivl med grafikkortet - det kan du prøve her:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_Dis_Meet_FPP_Null_03

Det er en businessmaskine, så du kan få en dockingstation til den - så vil den sagtens kunne være en erstatning for en stationær, hvis du giver den en stor skærm og tastatur og mus.

Der er forskellige meninger om, hvornår man skal udskifte og jeg hælder nok til at opgradere, frem for at købe nyt - derfor ville det være min tilgang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 17:26

Total backup af harddiskpartitionen C: inden der superrenses / opgraderes / formaterer harddisk.
Det plejer jeg at gøre, og det har reddet en del.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-13 18:52

Citat
ved åbning af alm. excel og word filer, samt ikke mindst ved åbning af programmer tager et "ondt år".

Nu ved jeg så ikke hvad det har med andet end et træt styresystem at gøre.
Hvis den engang har været hurtig, så formater den og start på en frisk.
Du får aldrig en hurtige pc ved en almindelig oprydning, ikke hvis den er så langsom som du giver udtryk for, begynder du først at rydde godt og grundigt op, er jeg sikker på du mister mere end du vinder.
Hvis det bare er system filer der er blevet 'trætte' kan du sætte din skive i drevet og åbne kommandopromt og skrive sfc/scannow
http://www.reviversoft.com/da/blog/2013/03/sfc-scannow/

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 24-04-13 14:43

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.