/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Optage fra vhs til vhs (backup)
Fra : McBobo
Vist : 1181 gange
100 point
Dato : 06-04-13 19:16

Hej Kandu...

Jeg er lige bleven kontaktet af svigerinden om et tekniske spørgsmål...
Og har prøvet at guide hende igennem hvordan man tilslutter 2 VHS maskiner, så man kan lave en kopi fra den ene maskine til den anden... Problemet er bare når man optager fra den ene vhs maskine til den anden, vises der kun blå skærm...

Om maskinerne er forbundet rigtigt ved jeg ikke helt, da jeg har guide hende gennem telefonen..
Så mit spørgsmål er om der nogle der kan fortælle mig, hvordan opsætningen/forbindelsen skal være når man optage en kopi fra 2 vhs maskiner.. (backup)

McBobo

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-04-13 19:18

Er det købe film kan det være fordi de er kopisikret!

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-04-13 19:27

Nej, det er gamle private optagelser... Så der er ingen kopisikringen på båndende...

Så jeg vil bare sikker mig at forbindelsen er sket korrekt, da der er 100 år siden jeg sidst har gjort det.... Hvordan er det nu man forbinder maskinerne med scarnstik.......... ???? output/indput + tv....
(Master/slave/tv)

Og skal der indstillet noget i video maskinerne/tv`et (instillinger)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-13 19:28

Citat
Så mit spørgsmål er om der nogle der kan fortælle mig, hvordan opsætningen/forbindelsen skal være når man optage en kopi fra 2 vhs maskiner

Scart - intet andet.....

Men som skrevet - er det film med kopisikring eller maskiner med kopisikring - så går den ikke.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-13 19:33

Hvis du vil optage fra "skærmen" skal der jo være 2 scart tilslutninger på TVet

Derefter skal VHS2 blot optage fra AV (hvis den kan det)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-04-13 19:46

Du skal stille den til enten scart - ELLER du kan muligvis fange dem den ved at gå ind og køre frekvenserne igennem, jeg gjorde det fra en VHS til en BETAMAX/ men kunne ikke gøre det omvendt? - men der sad jeg vist bare med et antenne stik mellem de 2 maskiner/ eller var det noget andet end SCART dengang i 1984/ tvivler, jeg har stadig ikke fundet ud af det, den dag i dag, men der muligheder i den ene maskine til at overspille gennem et ellet andet kabel, og jeg mener jeg brugte det fælles antennestik.
Og jeg kunne endda redigere og se det på tv samtidigt = da Mad Max var udkommet, der lå jeg begge film på et Beta bånd så det passede med afslutningen af mad 1 og 2 startede, det fik jeg megen ros for i gamle dage

Men sikkert noget af refi er inde på, kan bare ikke huske det mere.
Citat
Hvis du vil optage fra "skærmen" skal der jo være 2 scart tilslutninger på TVet

Derefter skal VHS2 blot optage fra AV (hvis den kan det)

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-04-13 19:52

Har prøvet alle mulige forskellige forbindelser.... øhhh... som jeg husker det, var der så ikke noget med at man skulle brække noget at vhs båndet man optog på???? Syntes der var bare mange bånd som havde tape på i barndommen..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-13 19:57

Hvis "tappen" er brækket af kan der ikke optages på båndet - det klarer et stykke tape

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-04-13 20:00

Ok... der var noget om det....refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-13 20:02

Du kan slet ikke trykke på optageknappen hvis tappen mangler

Det er tappen (eller tape) der frigør den....

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 06-04-13 20:54

Har du et "kopi-sæt" til kopiering mellem de to maskiner, altså scart til scart ?

Du kan ikke gå ud fra at et "normalt" billigt scart kabel er fuldt monteret med ledninger til alle ben.

I de kopisæt der findes kan man flytte rundt på kablerne der er til at sætte på scart stikkene så man vælger en indstilling for afspilleren og en anden for optageren...

Så skulle det kunne lade sig gøre , husk at den der optages på skal sættes i AV som input eller scart 1eller 2

Mvh Finn

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-13 07:04

Få svigerinden til at oplyse dig fabrikat og modelnumre på 2 2 VHS maskoner det drejer sig om -og så kan du/hun sikkert finde brugervejledning på nettet.

Normalt er det til kopiformål ikke nødvendigt med fuldt monteret scart kabel - bare 2 gange lyd og video signal er tilstede og de "er krydsede" altså out til in ben på scartstikene.

Ja -det er vigtigt på "modtagemaskinen" at vælge kanal nr. til AV ( flere betegnelser mulige feks AV-AV1-AV2 -E -E1-E2 osv )

hvis hun skal se hvad der foregår på vhserne kræver det at der på mindst en af dem er 2 scart stik eller tv-et har 2 scart stik og så et extra scart kabel mellem en af videoerne og tv-et

-alt så vidt jeg husker det, men var det ikke bedre at få en bekendt med en kombi maskine til at overspille båndene på DVD ?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 07-04-13 23:40

Vi har fået løst problemet.......... Tak for jeres hjælp.

Det blev dig denne gang "lham" .... Du var tættest på at få løst problemet...

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 07-04-13 23:40

Tak for svaret lham.