/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
engang vidste jeg det!
Fra : kammanoerup
Vist : 1119 gange
100 point
Dato : 27-02-13 10:06

Posen med Farin/puddersukker har stået åben, nu er der en hård klump!

Jeg mener at jeg for mange år siden kunne blødgøre det igen- men hvordan?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-13 10:08

et stykke rugbrød, tror jeg min mormor brugte

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-13 10:10

Hvordan får jeg brun farin blød igen???
http://hotstart.dk/forum/default.aspx?f=16&m=39272

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-13 10:13

Er farinen blevet hård og der skal bruges noget i en fart, kan fari­nen rives på den fine del af rivejernet.
Farin, der er ble­vet hård, bliver blødt igen, hvis der lægges et stykke brød eller et stykke æble i sukkerdåsen.
Erstatning for farin: Brug sukker og mørk tyk sirup til bagning, hvis farinen er sluppet op. Beregn 1 spsk mørk tyk sirup pr. 225 g hvidt sukker.

http://goo.gl/P923M

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-02-13 10:55

Lige rådet med micro: Brun farin.
Blødgør brun farin, der er blevet hård, sådan. Kom den i en skål eller plastpose og læg en skive kartoffel eller en æblebåd ved.
Dæk med en film eller luk posen og giv farinen 30-45 sek./100%. Lad den stå i 30 sek. og fjern så kartoffel/æble. Rør rundt i farinen.

http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/Mikroovn.php

Ellers er karolines køkkenleksikon altid nyttig: http://leksikon.arla.dk/Kategorier/Ravarer/F/Farin/

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-13 16:43

Skiver af rå kartoffel. Intet er bedre. Men husk at posen er helt lukket. Lad dem ligge natten over.

Jeg bruger en del farin og det er min erfaring. Jeg har ikke rådet fra en bog.

Hvis du ikke bruger farinen så tit så opbevar en kartoffelskive i posen, og skift skiven med mellemrum. Farinen tager ikke smag af kartoffel.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 27-02-13 22:04

Man behøver ikke bruge et særlig stort stykke rugbrød. Et hjørne af en skive er nok.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-02-13 09:39

Microovn på lav effekt gør tricket!

For høj effekt lugter ilde

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 28-02-13 09:52

Jeg er i gang med forsøg!

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 28-02-13 20:28

Tak
for svaret granner01.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-02-13 20:30

Selv tak, skulle det ikke være en anden gang!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-02-13 21:33

Selv tak du. Lige nu har jeg selv kartoffelskive i min puddersukker.

Jeg er vokset op med sigtebrød med pudddersukker når vi var på besøg hos farmor i kolonihaven.