/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Retsstilling ifm. leverandørs konkurs
Fra : Lincoln1242
Vist : 570 gange
50 point
Dato : 25-02-13 14:51

Spørgsmålet stilles i tilfælde af worst case scenario...

Jeg har bestilt og betalt en seng hos en større, kendt dansk møbelkæde for ca. 7.500 kr. Lad os kalde møbelkæden ABC. Den er betalt i en fysisk butik med dankort. Den skulle have været leveret ca. 14 dage efter bestilling. Nu er jeg så blevet kontaktet af ABC, som oplyser at grundet materialemangel hos producenten, så kan den tidligst leveres godt 14 dage senere end oprindeligt udmeldt.

Jeg har en kollega, der har prøvet at miste rigtig mange penge ved forudbetaling af møbler fordi en konkurs lige pludselig kom på tværs... derfor mit spørgsmål...

Jeg har ingen formodning om at møbelkæden/butikken, hvor jeg har bestilt og betalt sengen, er ved at gå på r****. Men jeg kender ikke producenten eller dens forhold. Hvordan er jeg stillet hvis producenten går konkurs/i betalingsstandsning? Vil jeg så kunne få mine penge tilbage fra møbelkæden ABC? Det er jo hos dem, og ikke producenten, jeg har bestilt min vare…

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 25-02-13 15:04

Det er møbelkæden du handler med, så hvad der sker med producenten er dig ligegyldig, medmindre det er et specifikt møbel det drejer sig om, som kun producres der.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 25-02-13 16:48

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-13 16:51

Tak for point