/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Yanmar 1GM10
Fra : deimos77
Vist : 411 gange
20 point
Dato : 21-02-13 20:40

Hej.. Jeg har lidt problemer med min yanmar motor.. Når jeg starter motoren går den egentlig fint nok, ind i mellem går den dog ud igen men starter så gerne anden gang uden problemer og blir ved at køre.. Problemet er så at når jeg sætter den i gear / gir gas så sker der intet og den kan i nogle tilfælde gå ud igen hvorefter den starter igen uden problemer.. Når jeg så har sejlet 30-40 meter så kommer den sig og motoren går derefter fint.. Har prøvet at lufte den ud flere gange, uden den store effekt.. Nogle ideer?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 21:15

Citat
gir gas så sker der intet

Uden at kende noget til din motor, så lyder det som en utæt indsugning,
der ikke gider reagere på gas.
Havde det været en almindelig mc motor, havde jeg givet den noget START hjælp i indsugning
så kunne man med det samme høre om den var utæt = pas på med det = eksplosivt
især i brønden på en båd

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 21:16

Går ud fra det kaldes brønden, ellers har jeg fået den forkert ind på lys-tavlen,
men tror du ved hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-13 21:22

Det kan være flere ting, men prøv først at undersøge bro.tilførslen, det tyder på en lækage så den får luft ind under stilstand.

Kommentar
Fra : deimos77

Dato : 21-02-13 22:20

Lyder meget rimeligt med en lækage et sted dabj. Men bro. tilførslen..? Hvad er det?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-02-13 07:38

Hvis der er en lækage på brændstofrøret fra f.eks. pumpen og til dysen, vil luften når motoren står stille, trænge ind i røret, og give netop de problemer du beskriver. Når luften så er væk efter et par starter kører motoren uden problemer. Det kan også være en lækage ved oliefiltret, så du må undersøge hele systemet for lækager.Altså frem med køkkenrulle og undersøg i første omgang alle rør og filtre fra tank og til dyse.
Bro. er en forkortelse for brændstof