/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmegenvending: Indblæs bag radiator?
Fra : onkel_kim
Vist : 462 gange
20 point
Dato : 11-02-13 21:04

hejsa,

Jeg er ved at fumle med dimensionering af varmegenvindingsanlæg.
Vi har 2 gæstesoveværelser på 1. sal, hvor der i hver er ovenlysvindue i skrålofter og radiator på lodret gipsvæg lige under vinduet.
Da jeg vil rørføringen i den varme skunk, bag den lodrette væg, slog det mig om ikke det var smart at sætte indblæsningen i de 2 værelser bag radiatoren.

...så er indblæsningsdæksel skjult (men man stadig nåes ift. justering) og luftfordelingen god.

God ide eller dårlig ide? :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-13 21:45

Indblæsning bag radiator...............altså blæse ud gennem radiator.

Er det radiatorvarmen du vil bruge eller indblæsningsvarmen der skal bruges. For når der blæses gennem radiatoren vil denne afkøles og dermed forbruge varme fra centralvarme systemet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-02-13 22:07

umiddelbart kan jeg ikke se, at der skulle være noget galt ved det.
indblæsningsluften bliver jo cirkuleret sammen med evt kuldenedfald fra vinduerne på den måde, men om det giver problemer i forhold til fordelingen af luften i rummet kan jeg ikke lige overskue.
prøv at spørge på byggeteknisk institut. de giver gerne gode råd over telefonen når det er i den størrelse.

Kommentar
Fra : onkel_kim

Dato : 11-02-13 22:16

@Eyvind:
Radiatoren er med "fuld flade", dvs. jeg kan ikke blæse igennem den. Tanken var en alm ø100 lindab indblæs på væggen. Der er ~30mm afstand til radiatoren.
Vores plan er et passiv aggregat, dvs. uden varme, hvor min indblæsningstemperatur fra anlægget jo vil være lidt lavere end luften i huset. Ved at sætte indblæs bag radiatoren tænkte jeg netop at få bedre/hurtigere opvarmet luften.
+ når det er soveværelse, har jeg en ide om at der vil derved føles mindre træk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-13 22:23

Ok du vil så bare forøge radiatorens opvarmning af lokalet................jo det lyder godt nok.

Ps. Jeg skal nok ikke fortælle, at vi ingen varme har i soveværelset, men til gengæld en åben "kipdør"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-13 22:27

TV jeg lukker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-13 00:41

Det lyder fornuftigt.

du får, når radiatoren er varm forvarmet din indblæsningsluft lidt. Og det er godt.
det er også godt at bryde luftstrålen, som ellers kunne føles som træk. det kan et godt armatur også. så den effekt måske er overflødig , men ikke skadelig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-13 07:47

Systematikken er vel +40 - 50 år gammel, og blev flittigt brugt i kontormiljøer, skoler mm. Man byggde kasser med konvektorer i, og blæste luft ind i disse. Op ti for ca 20 år siden anvendte man noget ligende, når man lavede udsugning i etageboliger. Friskluft riste indmurede man bag radiatorerne sådan radiatoren opvarmede erstatningsluften.

Generelt for disse metodikker er at de er gamle og utidssvarende, øger niveauet af luftbårne partikler, støjer og trækker.

Gå på teknisk bibliotek, og se hvad de kan hjælpe med af gamle "kloge-bøger". Ventlationsståbi fra omkring 1980 eller de gamle Glent bøger.

Det var ikke smart dengang, og 99% af det er revet ned i dag. Så ser ingen grund til at genopfinde det. Vil du absolut, er der da gode fif i bøgerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-13 07:52

Hvis bygningen er velisoleret op til nutidig krav, har du intet varmebehov en stor del af året, og luften tilgår så ret ukontrollabelt. Ved regulært kølekrav er metodikken direkte dårligt virkende.

Langt bedre er en indblæsning over opholdszonen, med nogen impuls. Det bedrer så også varmefordelingen og fjerner fodkulde om vinteren. Og er samtidig egnet til køleformål. Det er den mest alsidige måde at tilføre luft på.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-02-13 11:10

Er det rigtig havd jeg forstår du vil er luft udskiftning med varmegenindvinding.

Kommentar
Fra : onkel_kim

Dato : 12-02-13 20:05

@3773: Da det er små gæstesoveværelser er jeg netop nervøs for træk via indblæsning fra oven. Jeg ved ikke om et alm aggregat (eks Nilan comfort) indblæser med "nogen impuls", men det kan jeg ikke forestille mig.
Hvordan vil en rist bag radiator øge niveauet af luftbårne partikler? ...med den lave luftsstrøm kan jeg ikke forestille mig at der vil være støj.

@kimpetersen: korrekt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-13 22:23

Impuls fra et aggregat...??!??!? Spørg hellere Transor! Dette er vist spild af tid!

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 05-03-13 18:40

Det gør du bare... det lyder faktisk som en god idé. Jeg tror også du vil kunne undgå træk om fødderne.
Om du blæser luft bag radiatoren eller i loftet gør ingen forskel med hensyn til centralvarmen, du skal under alle omstændigheder kompensere for den lavere temperatur på den ene eller den anden måde.
Jeg tror heller ikke på du får problemer med luftskiftet, jeg kan ikke lige se hvorfor, hvis ellers luften bare kan komme fri af radiatoren.

Mvh support medarbejder hos Nilan