/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Gemmer Kandu på en Telemark løber
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 563 gange
101 point
Dato : 11-02-13 14:28

Der er stor forskel på et par telemarksski og et par carving ski men er der forskel på støvlerne?

Manden har før prøvet at stå på telemarkski og savner det, tænkte at jeg i fastelavnris og påskeæg vil give han et par telemarkstøvler og turen er også kommet til et par almindelige alpin støvler - så kan de compineres eller er det 2 meget forskellige støvler. Har set folk stå på telemark men aldrig prøvet det.

Spørgsmål kort - er der forskel på de 2 støvler og i så fald hvad er forskellen

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-02-13 20:36

Telemark er en teknik og kan udføres på alle ski med støvler med "løs hæl". Dvs også et par ganske almindelige langrendsski med spænd og uden indsnit. I så fald har man bare et bruge en mindre kraftbetonet løbestil med mindre skarpe sving. Er skiene uden stålkant er det vigtigt at underlaget er blødt. Med fjeldski (langrendski med lille indsving og stålkant) kan man køre på en præpareret alpint anlægs blå løjper. Derfra er der så en glidende overgang til korte timeglasformede carvingski, der kan dreje meget brat kombineret med kraftigere bindinger og støvler, der alene kan anvendes til alpint skiløb.

Det lyder som om din man er til det alpine, så hvorfor ikke gå hele vejen og købe carvingski? Der er en del at spare ved pakker.

http://www.fjeldogfritid.dk/log/fotos/Skipakker.pdf

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 14-02-13 09:14

Telemark er både et udtryk for en stil art og mærket på et par ski samt et skiområde

Jeg er glad for de "nye" carvin ski da de gør det letter at svinge især når jeg få fart på, men manden er glad for telemark ski.

Telemark er abosolut også en teknik som er egent både som off pist og on pist og den behøver slet ikke været kørt til, dog vil jeg ikke anbefalde at man står alpint med langran ski selvom man bruger telemarken tekniken - der skal sq et par rigtige telemarkski til.

Når jeg ser på fotos af telemarkskistøvler ligner de alpine skistøvler men også at de kan flexe nede i ankel så man kan komme fremad på foden men ikke til siden i ankeln.... men de tkan jo være fotoet snyder.....

Så igen er det den samme støvle - den ligner men er den det....