/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Parkeringsbøde No-Park
Fra : lelit
Vist : 1210 gange
71 point
Dato : 09-02-13 16:42

Har fået en bøde for ulovlig parkering af No-Park. Parkerede om aften i ca. 20 min i en mørk, afsidesliggende gård blandt mange ophuggede biler.
Ifølge deres hjemmeside kan næsten alle medlemmer af No-Park, der er generet af ulovlig parkering udstede bøder vha. girokort.
Nogen der har kendskab til dette firma? Hvad kan udstederen gøre hvis jeg nægter at betale?
Dette projekt kunne jo værre en pengemaskine for nogle?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-02-13 16:53

iflg NO-Perks hjemmeside:

Hvad siger loven?

Ifølge den almindelige ejendomsret har enhver ejer eller administrator af et parkeringsareal, ret til frit at fastsætte vilkårene for anvendelse af ejendommens parkeringsområder. De har tillige ret til at indgå aftale med et privat firma
(i dette tilfælde NO-Park) om opsætning af skiltning, overvågning, udskrivning og indkassering af P-afgifter.

I tilfælde hvor den opkrævede P-afgift ikke indbetales, kontakter NO-Parking Centralregistret for Motorkøretøjer, der herefter udleverer alle nødvendige oplysninger om navn og adresse på bilens ejer/bruger. Det juridiske grundlag for at indhente disse oplysninger er fastlagt i Justitsministeriets forskrifter af 20. oktober 1999 for Centralregistreret for Motorkøretøjer § 31 stk. 1, nr. 3.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-13 16:54

Du kunne ringe og spørge dem.

http://www.noparking.dk/352/kontakt

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-02-13 16:55

Citat
Dette projekt kunne jo værre en pengemaskine for nogle?

Klart nok, hvis folk parkerer hvor de ikke må - så ja...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-13 17:03

Citat
Du kunne ringe og spørge dem.

http://www.noparking.dk/352/kontakt

Citat
No Parking skaber visuel storytelling med fokus på oplevelse.
Vi laver film, animation, storskærmspræsentationer, interaktive medier
og digital formidling til kultur- og erhvervslivet.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 09-02-13 17:14

Betal og se glad ud og parker så næste gang hvor det er lovligt.
Selvfølgelig skal alle der parkerer ulovligt have en p-afgift, så de kan lære det.

vic200

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-13 17:18

Det må være forkert, hvis en beboer i et hus, bare kan gå ned og give dig en P bøde,
gad vide om den ville klare en tur i retten (selv Justits) tvivler på det.

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 09-02-13 17:20

Har allerede læst deres hjemmeside og ved at de kan hente info om ejeren af bilen, men hvad så bagefter?
Skal man ikke være berettiget, skolet, godkendt, have måleudstyr til at udstede parkeringsbøder?
Spørger her for der var intet at finde på nettet.

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 09-02-13 17:23

mig-selv

Har samme tvivl, der var meget mørk i gården dvs ikke synlige forbudskilte.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-02-13 17:29

Der er vist nogen som har fundet en god fidus.
Spørgsmål. Kan enhver borger oprette et selskab, som har ret til udstedelse af p afgifter?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 09-02-13 17:29

Selvfølgelig har der været skilte med parkering forbudt, ellers kan og må de ikke skrive en p-afgift.
Ses dig for når du kører bil og parkerer bilen.

vic200

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-02-13 17:32

Citat
Skal man ikke være berettiget, skolet, godkendt, have måleudstyr til at udstede parkeringsbøder?
Spørger her for der var intet at finde på nettet.

berettigede er jo den der ejer P-pladsen...
Man behøver vel intet måleudstyr for at udskrive P-bøder - altså bortset fra et ur måske...

Men du kan jo prøve at kontakte firmaet og se hvad de har at sige...

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 09-02-13 17:53

Marken84
Det var ikke en P-plads bare en privat gård med flere hist og pist ophuggede og forladte biler (tror nok, det var en bilsælger).
Selvfølgelig skal man have fotoapp. til at bevise parkeringen lige som målebånd til at bestemme afstanden og sikkert en license til at udstede bøder.

vic200

"Selvfølgelig har der været skilte med parkering forbudt, ellers kan og må de ikke skrive en p-afgift"
Jeg så ingen skilte og er ikke sikker på hvad det må" Men du ved åbenbart bedre :)

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-02-13 18:54

I sidste instans må det vel blive politi og domstol der afgør om du får en bøde eller ej...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-13 19:51

Citat
"Selvfølgelig har der været skilte med parkering forbudt, ellers kan og må de ikke skrive en p-afgift"
Jeg så ingen skilte og er ikke sikker på hvad det må" Men du ved åbenbart bedre :)

tag et billed af 'gerningsstedet',.. og gem det.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-13 19:56

Citat
Ifølge den almindelige ejendomsret har enhver ejer eller administrator af et parkeringsareal, ret til frit at fastsætte vilkårene for anvendelse af ejendommens parkeringsområder.
De har tillige ret til at indgå aftale med et privat firma

... det lyder vildt,...

det kunne være interessant at se naboerne 'Petersen og Sørensen' blive uenige,
derefter få familie eller venner til at oprette et par uafhængige parkerings selskaber,

- (du skal fan... ikke parkere din beskidte møg-bil på min grund mere,
fra i morgen hæver jeg P-afgiften til det 10-dobbelte)... LOL ..

det ville / kunne lynhurtigt udvikle sig til en farce som
den 'rigtige' film 'Naboerne',..

http://www.youtube.com/watch?v=C9FVcd-xQtI

http://www.youtube.com/watch?v=50TUaiPNAw8

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 09-02-13 20:26

Girokortet er en kopi (blank bagside) med håndrettet beløb fra 510 til 610 kr. Da der er forskel på størrelsen af parkeringsbøder i Kbh kunne jeg godt tænke mig at se beregninger af satser samt hvad sker der med det 610 kr; skal de beskattes som f.e. lottogevinst eller b-indkomst? :)

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 09-02-13 23:31

Jeg mener, at der for nylig er faldet dom for, at P-selskaber ikke kan opkræve rykkergebyr, hvis du ikke betaler. De må så sende dig en opkrævning på anden måde og så derefter rykker med gebyr, hvis du stadig ikke betaler. Vent og se om de sender dig noget. Hvis de gør så bed om dokumentation.

Mvh

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-13 23:34

Citat
håndrettet beløb fra 510 til 610 kr

Må de nu også det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-02-13 02:07

1 er det en privat grund ja/nej
2 er der skiltet ja/nej
3 hvilken beløb står der på skiltet 510 - 590 det er det beløb som den pågældene afgift må være på ( der er dog en grænse for hvor meget sådan en afgift må være på så man kan ikke bare skrive 5000. kr på skiltet)
4 hvilken regler er gældene det står på skiltet Eks ingen parkering eller standsning uden gyldig p tilladelse
5 hvem kan udstæde afgiften p-firmaet , bemyndige personer, bestyrelsen,ejeren,administratorer,
6 dokumention, billed af bilen med afgiften og nummerplade kan være nødvendigt vis den ikke betales
7 det er ikke unormalt at p-firmaet betaler en del af afgiften til ejeren det gælder også Q-park, europark, parkering Danmark, scanpark mf Eks CPH / Københavns lufthavn tjener kassen på bilister som ikke overholder skiltningen omkring lufthavnen
8 hvorfor vælge et. Firma til at stå for indkrævningen det er klart det nemmeste da der er en del ting som skal være iorden og den administrative del Eks en udstedt afgift der trækkes tilbage koster firmaet minimum 100kr til staten
9 hvem tjener på disse afgifter p- firmaet, ejeren og STATEN
10 hvorfor disse afgifter jo politiet har ikke mandskab / vil ikke have noget med PRIVAT GRUND at gøre, det koster penge for ejeren af privat grund at få hentet bilen af Eks Falck og så er der somregl en masse påstyr med hvis den for ridser mv under turer, og selvtægt er sjovt nok ikke tilladt på privat grund Eks som at aflåse bilen med hjullås, selvom personen bryder marklovens bestemmelser
11 det er den nemmeste måde at få folk til at overholde reglerne for Privat grund, og så slipper politiet for at bruge mandskab på noget som de ikke gider

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-13 11:07

Det er ikke en bøde du har fået. Kun politi toldvæsen , og enkelte andre kan give bøder.

Du er blevet pålagt en afgift for at holde på en anden mands ejendom.

Det har politiet ikke noget at gøre med . Det er alene en sag mellem dig og ejeren. Den kan i sidste ende afgøres i retten.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-02-13 16:03
Kommentar
Fra : lelit

Dato : 23-04-13 18:37

Der er ikke sket mere i den her sag. Ingen bødeforlag eller rykkere.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-04-13 21:32

Citat
Der er ikke sket mere i den her sag. Ingen bødeforlag eller rykkere.

så er du jo heldig - indtil videre - i hvertfald...

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 23-04-13 21:50

"indtil videre-i i hvertfald"