/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund i bil
Fra : Cluz
Vist : 778 gange
300 point
Dato : 04-02-13 16:56

Hej allesammen

Jeg har lige fået hund og er lidt forvirret over hund i bil nogen siger det koster klip i kortet og bøde på 500kr andre siger det er gods og skal være forsvarligt spændt fast og så er der nogen der siger der ikke er nogen lovgivning om det.
Har tænkt at skaffe mig et bur men rart at vide hvorn det hele ligger.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-02-13 17:03

Der er ingen faste regler for transport af hunde i biler, så det er ikke et absolut krav at de er i bur eller spændt fast. Men det kan være farligt at de er løse, og du kan godt få en bøde, hvis dyret er til fare for kørslen eller kørslen er uforsvarlig
.
http://www.fdm.dk/sikkerhed/kaeledyr-bilen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-02-13 17:04

Hej.
Nu ved jeg ikke hvor stor din hund er...men her er flere muligheder.
http://www.butiklunden.dk/p78.asp

Og ja...det er uansvarligt at undlade at ikke gøre den fast forsvarligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-02-13 17:10

Citat
Hunde defineres teknisk set som ”gods”, og der er derfor heller ingen formelle krav til, hvorledes hunden skal anbringes under bilkørsel, bortset fra at de ikke må være til gene for føreren af bilen, f.eks. ved at tage udsynet.

Citat
2 kg bliver hurtigt til 50 kg
Skulle uheldet være ude og man kolliderer frontalt med sin bil, vil løse genstande (inklusiv hunde) bevæge sig fremad i bilen med høj hast. Rammes man af en sådan løs genstand med høj fart, vil den derfor ramme med en vægt, der er meget højere end dens faktiske vægt.

På siden her

http://hundenyheder.dk/spaend-hunden-fast-i-bilen/

er der en tabel Så meget vejer forskellige hunderacer ved frontal kollosion

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-02-13 17:11

Teknisk set er hunde at betragte som "Gods"

http://hundenyheder.dk/spaend-hunden-fast-i-bilen/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-02-13 17:12

ha ha - der kom du før mig, ans

Nå, Tillykke med hunden, Cluz

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-02-13 19:23

Man sørger altid for beskyttelse af gods og levende genstande, på den ene eller anden måde..
Og husk (som ans, er inde på) 1 hund bliver til rigtig mange KILO (G kræfter) at få i nakken.
Det er noget alle mc folk hader under en hård opbremsning, hvor ``damen´´ holder fast om ? maven
istedet for at holde fast i bagsmækken, med det resultat at fører og passager er på vej ud over styret,
SÅ få en skillevæg eller en kæde på dyret, så overlever i begge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-13 22:19

Det er pussigt at en hund er at betragte som gods når den er passager.
Render den over vejen har du lov til at bremse kraftigt................men er det en kat må du ikke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-02-13 06:14

Citat
Render den over vejen har du lov til at bremse

Jeg tror, at hvis du ellers ikke snakker i mobil eller andet, så bremser man altså automatisk op ved alt der løber over vejen foran sig, og tænker på hvad det var når men kørte forbi det - ikke over det.

Men man ser selvfølgelig også det stik modsatte, at billister er total ligeglade med alt og alle.

Kommentar
Fra : Cluz

Dato : 06-02-13 07:24

Ja godset skal være spændt fast og nu vi er der så vil den ikke ind i bilen og når jeg bærer den ind så ryster den og vil kun værre på gulvet bag i ved bag sædet, jeg vil prøve med godbidder næste gang så er der en god løsning på det.

Den vil ud om natten ca kl 4 og kl 7 og tisser osse en del og drikker en del vand syntes jeg, jeg tog vandet fra den igår kl 20 og lukkede døren til soveværelset kl 24 men uden held den pev og ville ud jl 4.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 06-02-13 16:51

Hej clux.
Du skriver at du lige har fået hund,men hvor gammel er den hvis det er en hvalp skal du regne med at den skal ud og tisse om natten eller tidlig morgen.for at få den renlig ,kan være et ret stort arbejde.
Du kan få en rem til at sætte i sele holderen på bagsædet,virke helt fint.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Cluz

Dato : 06-02-13 20:57

Det er en hundhund på 3 år meget velopdraget men nat tisseri og bilkørsel er lige det der mangler den kan sagtens være hjemme i lang tid uden den tisser indenfor derfor syntes jeg det er mærkeligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-13 21:29

Nu har hunden jo også fået et nyt hjem, som den lige skal vænne sig til.

Jeg synes det er flot, at den vil ud for at tisse (jeg ved godt , at det ikke er belejligt midt om natten), men det ville da ikke være rart, at stå op hver morgen for at tørre efterladenskaber op efter hunden.

Du skriver ikke i hvor lang tid du har haft hunden ej heller, hvornår du sidst lufter den om aftenen.

Hvis den drikker meget vand, så tal med en dyrlæge. Får den det rigtige foder?

Har du talt med den tidligere ejer om de "problemer" som du har?

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 07-02-13 11:57

Du ved ikke hvordan den har haft det i det gamle hjem,?det er jo fint som ans skriver at den vil ud at tisse hvis den trænger,min hund har en lem som den kan gå ud af hele tiden,den er tit ude om natten,det har din måske også været vant til?.Det med at den ikke er glad for at køre i bil,har vel ikke været med i et uheld?.så går det et stykke tid med til pasning igen også med have turen.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Cluz

Dato : 08-02-13 10:50

Jeg har haft den i ca 5 dage nu vi har det rigtig hyggeligt, den vil ikke spise tørfoder og jeg laver mad til den hver dag og har en stor have på 1200kvm den kan boltre sig på. jeg går osse ture med så den kan sniffe rundt, i nat måtte jeg op 3 gange med den og lurede lidt på den og den tisser da men ikke meget syntes jeg. Det kan være jeg skal sige til den at den skal gå i sin kurv i en hård tone eller hvad men nænner det ikke hvis den nu skal tisse. hmm

Den forrige ejer var meget på arbejde så den kan jo sagtens være hjemme 8-10 timer går jeg ud fra.
Hunde lem er desværre ikke muligt i mit hus da der er 3 døre den skal ud a og den går mig til knæet så den er nok osse for stor.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 08-02-13 16:59

Hej cluz.
Det med natturene skal du nok vende hende til ikke at gøre om natten lige så stille ,da det er et nyt sted hun er kommet til,men det skulle være til at lære hende.Du skal nok også vende hende til tør kost indimellem så kommer det nok lige så stille.Jeg kan godt se at det er et problem 3 døre,men størrelsen betyder ikke noget med den størrelse din hund har.
Hilsen Sigfrid.