/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af afdrag på bil
Fra : keer
Vist : 886 gange
60 point
Dato : 04-02-13 12:37

Hvordan skal jeg bogføre afdrag på bil ?
Jeg har kun afskrivning og leasing, skal jeg lave en ny konto som hedder afbetaling/afdrag med moms?
Beløbet på afdraget er 4247,50 incl. moms.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-02-13 12:57

Hvis du leaser bilen, er der hverken afskrivninger eller afdrag.

Kommentar
Fra : keer

Dato : 04-02-13 13:55

Bilen er ikke leaset, men købt på afbetaling.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-02-13 14:15

Så må det du betaler være en ydelse, der så består af såvel renter som afdrag.

Du skal jo også have en konto til restgælden på lånet.

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 60 point
Dato : 04-02-13 14:32

Du har vel lånt pengene til bilen i et pengeinstitut eller hos bilforhandleren. Hele beløbet bogfører du i dit finansregnskab og laver afskrivninger efter de gældende regler. Beløbet du har lånt står i status som gæld du skylder væk. Når du betaler et afdrag kommer det ikke driftregnskabet ved, så du kan bogføre dit afdrag på den konto hvor lånet såtår og lave en modpostering på den konto du tager pengene fra som også er en status konto.

vic200

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-02-13 14:56

Og så er der - normalt - heller ikke moms på det.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-02-13 16:30

Som bille skriver er der selvfølgelig ikke moms på afdragene. Momsen bliver afregnet ved køb, hvis det ikke er en gul plade bil.

vic200

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-13 19:33

Der betales da også moms ved køb af en gulpladebil. så kan man vælge at modregne denne moms eller at lade være. Det sidste giver større frihed til at bruge bilen .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-13 19:35

Det forhandleren mener med moms indeholdt i afdragene er sikkert at du heller ikke har betalt momsen, men afdrager den også.

Kommentar
Fra : keer

Dato : 04-02-13 19:52

Bilen er finanseret i gennem forhandlerens finans. På regningen står der afdrag xxxx,xx + moms xxx,xx, jeg ved ikke hvordan der er betalt moms på den, men det ser ud til at man afdrager momsen også. Hvordan skal den bogføres det er, skal jeg oprette et nyt konto i kontoplanen som hedder afdrag.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-02-13 19:54

Læs hvad Vic200 skriver

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-02-13 20:47

Nej du skal stadig ikke have en konto der hedder afdrag.

vic200

Kommentar
Fra : keer

Dato : 04-02-13 23:50

Tak for alle jeres input

Keer

Godkendelse af svar
Fra : keer

Dato : 04-02-13 23:52

Tak for svaret vic200.

Keer