/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hak i styringen..
Fra : Carsten1990
Vist : 668 gange
45 point
Dato : 30-01-13 08:11

Hej alle sammen!

Jeg har en Toyota Corolla E10 fra 1994 uden servostyring.

Her i går da jeg kørte hjem ad begyndte rattet på den og ryste og hakke helt vildt! jeg har ikke kørt over nogen ting eller ramt noget..

Men på turen hjemad gik det over efter nogle kilometer men derefter kom det igen.

Når jeg kører i den i dag kommer der en hakkelyd fra styretøjet, men det kun når jeg drejer til højre..

Jeg synes det er en lidt sær fejl der lige pludselig er kommet ud af den blå luft.

Er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være?

På forhånd tak for hjælpen! :)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-13 08:26

Nej, - men det er absolut noget som skal undersøges af en bilkyndig.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-01-13 08:39

mit bedste bud ville være en defekt drivaksel,..

en defekt drivaksel,.. viser sig tydeligst når du giver gas,.. slipper gas, og samtidig drejer,

http://www.youtube.com/watch?v=QC7PgWNMixc

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 30-01-13 08:59

ja for når jeg giver gas kom det i går og når jeg slap gassen stoppede den med at trække mod venstre. hvis jeg slap rattet mens jeg kørte trak den over mod venstre.. men nu larmer den bare når jeg drejer mod højre kun.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-13 09:30

Og det beskrevne symptom kunne også være en bærekugle. Under alle omstændigheder skal det laves øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 30-01-13 09:38

Hej Carsten!
Nu kender jeg ikke din indstilling til at køre i en bil, men vil du ikke godt for alle andre trafikanters livs skyld kontakte en sagkyndig, HVER GANG der sker forandringer med din bil, hvor det EVT. kunne have betydning for sikkerheden. Det er selvfølgelig i orden, hvis du selv kan li' spændingen, og så kører du selvfølgelig i stå, hver gang du skal passere en anden trafikant på vejen eller på fortovet...

Jeg håber, alle overlever...

Mvh

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 30-01-13 09:45

BilstrupV:

Jeg forstår ikke den udtalelse du kommer med der??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-13 10:11

Citat
BilstrupV:

Jeg forstår ikke den udtalelse du kommer med der??

Næhh...men det gør vi andre.
Jeg forstår derimod ikke,at du spørger her,i stedet for at få den undersøgt øjeblikkeligt.

Oplys lige hvor du kører,så jeg ikke er på vejen samtidig.

Jeg har selv oplevet at min bil trak en bærekugle,ved at køre over en fortovskant.Lige før havde jeg kørt 120 km/t. Det gi`r sved på panden.

M.

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 30-01-13 10:21

hvis det er drivakslen eller en bærekugle der er gået i stykker kan jo ske ved bare normalt slid, så det har jo ikke noget med min kørsel og gøre... det er en 19 år gammel bil så sådan nogen ting kan jo opstå på den!..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-01-13 10:43

Citat
Jeg har selv oplevet at min bil trak en bærekugle,ved at køre over en fortovskant.Lige før havde jeg kørt 120 km/t. Det gi`r sved på panden.

der har du så overtrådt 2 færdsels / leveregler, på samme tid.

1) har ikke holdt køretøjet i forsvarlig stand,

2) overtrådt hastighedsbestemmelserne,

iøvrigt spørger,.. spørgeren KUN om hvad der kan være galt?

Citat
Er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være?

ikke om hvem, hvad, hvornår det passer ham at reparere / få det repareret,
- eller hvornår han må gå på toilettet,
- må spise sin medbragte mad,
- ryge, drikke, gå med damer.

hvis alle vi andre kan leve perfekt,
kan spørger sikkert også finde ud af det, uden indblanding,.. og andre dumme kommentarer,

HVIS,.. jeg kører på vejene,.. OG OVERHOLDER hastighedsgrænsen,
bliver jeg groft chikaneret af samtlige bagvedkørende med trutten i hornet,
'Fingeren',.. og mange andre skøre indfald,....

lige indtil "DE",.. opdager jeg sidder og filmer dem, med mit kamera,..
så sagtner de,.. af ukendte årsager,... pludselig farten, og kører som 'fromme lam'..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-13 11:08

Citat
der har du så overtrådt 2 færdsels / leveregler, på samme tid.

1) har ikke holdt køretøjet i forsvarlig stand,

2) overtrådt hastighedsbestemmelserne,

Helt korrekt....men skulle hurtigt på arbejde...sædvanlig valent undskyldning....mange år siden,men den sidder på ryggraden endnu.Det var inden lovpligtige syn.Der var ingen symptomer på,at noget var galt.Styretøjet virkede fint,lige indtil..............
Derfor advarer jeg på det kraftigste,når det har noget med styretøjet-fjederben-bærekugler,at gøre.
Brændt barn sky`r ilden.

M.

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 30-01-13 11:17

Hvad skete der med din bil mere præcis den gang da bærekuglen gik??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-13 11:50

Citat
Hvad skete der med din bil mere præcis den gang da bærekuglen gik??

Der skete heldigvis,ikke det helt store.Jeg bakkede ud på vejen,lige da den var neden for fortovskanten,sank bilen i højre side.Og så lå forhjulet ind mod fjederbenet.Gysgys.....

Jeg afhændede bilen med det samme,selvom det "skar mig i hjertet".Men jeg turde ikke køre i den mere.Ellers en herlig bil. Opel Kadett C City.

Og,Carsten1990,det er ikke ment som personlig kritik.Jeg vil bare anbefale,på det kraftigste at ta`sagen alvorligt.Da jeg var ung,troede jeg at man var usårlig,i en bil.Men jeg er blevet "klogere"...........mener jeg selv.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-13 12:28

Jeg hælder også til at mene at det er et udslidt led i en trækaksel.
Bortset fra toyota E , som er lavet i England og fyldt med dårlige komponenter, holder disse led nærmest uendeligt på moderne biler, hvis bare gummimanchetterne kunne holde.

Hvis der er revne i en gummimanchet- se you tube billedet- vil der komme vand snavs og salt ind og leddet bliver hurtigt slidt.

Når først det er så galt at rattet ryster, er det absolut kritisk og du skal ikke køre mere i bilen, før det er lavet.

Kun hvis bilen i øvrigt er i fin stand kan det betale sig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 14:05

Jeg havde en Sunbeam hvor der røg en bærekugle.
Den eneste advarsel var lidt " klunk klunk " ved kørsel over små bump.

Heldigvis faldt den ned ved meget lav fart så der ikke skete noget....................men den havde lige været ude og køre 120 kort for inden.

Måske det er en god ide at få undersøgt dit fortøj...............................snart.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-13 14:13

Citat
Den eneste advarsel var lidt " klunk klunk " ved kørsel over små bump.

Det er da også en advarsel, som skal tages særdeles alvorligt.

Carsten 1990 kan måske tillade sig at humpe langsomt hen på et værksted , med ikke over 30 km /t.

Det er helt uforsvarligt bare at køre normalt videre med sådan en fejl, hvadenten det nu er en bærekugle eller trækakselkeddet, der er defekt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-13 15:39

Citat
så sagtner de,.. af ukendte årsager,... pludselig farten, og kører som 'fromme lam'..

Ufatteligt hvad billister gør for at komme tidligt hjem.

http://www.youtube.com/watch?v=NNM3OBZcn-U

http://www.youtube.com/watch?v=pykCa1RVvtA

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-01-13 15:56

Citat
Ufatteligt hvad billister gør for at komme tidligt hjem.

http://www.youtube.com/watch?v=NNM3OBZcn-U

http://www.youtube.com/watch?v=pykCa1RVvtA

..

Ja ja ja,.... Typisk,...
bagefter sidder de samme og 'opdrager' på andres 'fejl',...

der er gode gl. ordsprog som,
"Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus"

"Fej for din egen dør, før du fejer for andres" ... osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 17:23

Mig selv - var den yamaha med i et økonomiløb af en slags.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-01-13 18:03

JA! Om at køre kortest muligt på literen. Derfor havde han travlt med, at komme frem til en tankstander ....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-13 18:30

Citat
bagefter sidder de samme og 'opdrager' på andres 'fejl',...

Ja goddaw do dær.
Men som du selv er inde på, så er tætkørsel noget af det værste der findes, det kan virkelig få mit blod i kog, når man kører 130 og der så dukker en tåbe op, mindre end 5 meter bag sig.
jeg har set Politijagt og samtlige der bliver stoppet siger de sagtens kan nå at bremse, men inden øjet sender besked til hjernen og hjernen ned til fødderne, så er man kørt over og ligger 200 meter bag bilen, der så muligvis har standset helt op.
Og man må godt køre 130 visse steder

angående den motorcykel, så tror jeg den kører et sted mellem 4 og 20km pr liter
afhængig af hvor meget gas den får, min gamle honda løber næsten 30 på en liter, men kan så heller ikke køre ret hurtigt 140 i medvind og ned af bakke og hakket i lygtepæren, så kører det bare.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-01-13 02:35

@ carsten: Når der bliver hakket på dig, er det fordi ingen af os ville køre andet end stille og langsomt - meget langsomt til nærmeste værksted med sådan en fejl omkring styretøjet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-01-13 18:14

Nu kan det så diskuteres i det uendelige, om det er, at hakke - men ud fra din beskrivelse om klonk lyde og skævtrækning er der ialtfald noget rivende galt. Det er til fare for alt og alle, hvis du pludselig har et vildfarent fjederben p.gr.a. en bærekugle har sluppet grebet. Og jo hurtigere du kører desto større fare!
Jeg har lige skiftet på en VW der var kasseret til syn. Der var slør, men det virkede ikke voldsomt - lige indtil bærekuglen var demonteret. Så virkede det lodrette slup pludselig ret så voldsomt: Hvis den ikke var blevet opdaget, ville den om meget kort tid have sluppet sit tag i bærearmen, - så jo: Få det ordnet. Jo før des bedre.