/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
benzin med/uden bly-erstatning
Fra : Yamaha_RD_350
Vist : 1446 gange
100 point
Dato : 05-06-03 22:30

Jeg har lige købt en Suzuki LS 650 Savage fra 1986, det er en California model der er importeretfra USA. Mit spørgsmål er så om den kan køre på blyfri eller den skal have benzin med blyerstatning ?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:41

den køre fint på blyfri...

prøv denne side

http://www.sitecenter.dk/savage/hjemmeside/

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:46

oktan 95 blyfri, det fylder du bare 10,5 liter på af, og ruller derudaf.....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:49

http://www.hotforum.dk/hotforum/instance/39F625DF.nsf/topic/D06B29C47A4CCB2BC1256A2C0065F0A2?opendocument

her er der en der skriver at hans kones kørte fint på det hele, men i bogen til maskinen står der blyfri oktan91 eller højere...men den køre åbenbart på det hele

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 06-06-03 07:45

Da motorcyklen er fra firserne, samtidig med det blyfri benzin begynde sit indtog, vil jeg nu vælge alm. blyholdig benzin, da det vil smøre betydligere mere end det blyfri. Erfaringen har man først fået igennem firserne og halvfemserne, du skal huske på hvormange omdregninger sådan en motor tager.

Held & Lykke med din nye cykel

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-06-03 08:44

fuldstændig ligemeget hvad du kommer i den, pga. den måde motoren er bygget på, men se selv efter på de link jeg har har lavet til dig..

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 08-06-03 02:30

Hej!

Damn! Det var sgu endnu et godt spørgsmål! "Bly-erstatning" siger du...? Hvad kan erstatte bly? "Bly-fri" benzin.... det er vel benzin uden bly? Hvis der står i manualen at den kører "bedst" på "gammeldags" benzin med bly i... kunne det så tænkes - at det var fordi - det var det den blev designet til?!;)

Hygge!

Kommentar
Fra : Yamaha_RD_350

Dato : 08-06-03 10:34

Blyholdig benzin har været forbudt Danmark siden 1994, men der kan ved blandt andet OK benzin fåes noget der heder oktan 95 med blyerstatning. jeg ved ikke helt hvad erstatningen er.

Kommentar
Fra : jandyhr

Dato : 07-10-04 07:47

Du kan roligt køre på blyfri, bly i benzinen har været forbudt i Ca. siden 1982.
Vil du alligevel gå med livrem og seler anbefaler jeg : Red Line Oil's Lead Substitute. Det er et testet og godkendt produkt.En flaske til 158,-kr rækker til 400 liter benzin.
Du finder det på: www.classicare.dk
Mvh Jan