/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
tilslutning af bilradio
Fra : trimare46
Vist : 541 gange
300 point
Dato : 23-01-13 19:16

jeg har for nylig købt en gammel vw polo. da jeg købte den, lå radioen i handskerummet og nu har jeg så sat den ind på plads og sat stikkene i.
radioen virker som den skal når nøglen drejes så ratlåsen går fri, men uden at der er tænding på. så snart jeg slår tændingen på, går radioen ud.
mit eget bud er, at der er et par ledninger der skal byttes, men det ville være rart med lidt input fra nogle fagfolk

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-01-13 19:22

Det ville ikke være nogen sag, hvis du brugte en prøvelampe til at finde den rette ledning

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-01-13 19:26

nu var alle ledningerne monteret da jeg fik bilen. jeg har bare sat stikkene i.
og det med prøvelampen ved jeg godt, men jeg ved ikke ret meget om strøm, så det er sgu ikke så enkelt som du vil gøre det til

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-01-13 20:24

Det er vigtigt at stel er i orden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-01-13 20:30

uden stel ville den jo ikke virke under nogen omstændigheder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-13 20:38

Stikket er såmænd bare forkert forbundet.

Hvis du ikke ved meget og taler om strøm, når det er spænding, det drejer sig om- så er det nok bedst at du får professionel hjælp.

Fejlen kan udmærket være manglende stelforbindelse. Prøv med en ledning direkte fra radioens stel til bilens stel ( munder en eller anden skrue, som ikke bare er i plast).

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 300 point
Dato : 24-01-13 03:30

den røde ledning skal der være konstant 12 volt på, dvs uden nøgle i..
den gule skal der kun være 12 volt på med nøgle sat på radio og ved tændning på.
sort er stel.

og undgå at bruge prøvelampe, da den kan kortslutte elsytemet, brug et multimeter, det kan købes billigt.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 24-01-13 10:01

Tak for svaret edison.