/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mondeo 2004: Først for varm, nu for kold
Fra : raunso
Vist : 440 gange
20 point
Dato : 20-01-13 21:34

Hej
Håber virkelig nogen kan hjælpe.

Min Mondeo 1,8 benzin fra 2004 skaber sig lidt i kulden. Forleden da det havde været 13 frostgrader startede bilen fint men der kom ingen varme i kabinen og termometeret steg meget hurtigt op til over 100 grader. Jeg tror at kølervæsken var frossen og ikke cirkulerede (passer også fint med ingen varme i kabinen). Efter lidt tid hvor jeg holdt stille faldt temp pludselig til vanlige 80 grader og der kom varme i kabinen. Jeg tænkte At nu var kølervæsken tøet.
Da jeg kom hjem efterfulgt jeg med kølervæske for bedre at frostsikre.

Men nu er der det problem at bilen i tomgang er helt normal og bliver 80 grader med god varme i kabinen. Men ved kørsel over ca 50 km/t falder temp meget hurtigt til så lavt som når man starter bilen og varmen i kabinen forsvinder næsten helt. Når jeg så igen holder stille så stiger temperaturen.
Jeg kan ikke regne ud hvad det skyldes?? Sidste vinter var der ingen problemer og helt stabil kølertemperatur uanset frostgrader.

Den mister ikke kølervæske. Og standen er en lille smule over MAX mærket.

Tak!

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 30 point
Dato : 20-01-13 22:12

Jeg kunne have en mistanke til at thermostaten ikke havde kunnet holde til den høje temperatur, og nu ikke lukker, men står åben hele tiden

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 21-01-13 09:38

Stilkene har sikkert ret. Det er normalt, at termostaten ikke kan tåle at koge, derefter kan den ikke lukke helt, og når du kører cirkulerer vandet og bliver afkølet af fartvinden, selv om blæseren til køleren ikke kører, og netop fordi blæseren ikke kører, er der ingen afkøling, når der ingen fartvind er. Når motoren har været meget varm, kan føleren til at starte blæseren til køleren også være ødelagt, og så venter der problemer til sommer.
Mvh

Godkendelse af svar
Fra : raunso

Dato : 21-01-13 11:54

Tak for svaret stilkene. Det viste sig at være helt rigtigt og den bliver skiftet nu.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-13 12:17

Fint nok.