/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
chip-tuning, anden udstødning = synes???
Fra : alexsh
Vist : 623 gange
100 point
Dato : 20-01-13 12:36

Hej folkens!

Jeg sidder lidt i et lille dilemma. Jeg har en bil som jeg overvejer at chip-tune, men er kommet lidt i tvivl om lidt ting. Håber i kan hjælpe.

Har læst mig til at man skal omsyne sin bil efter en chiptuning, da det gælder som en konstruktiv ændring.

Spørgsmålet er så: Skal/bør man omsyne bilen hvis man sætter anden manifold, udstødning og evt. anden indsuning på, eller går det ind under en anden kategori?

Håber i kan hjælpe.. :)

 
 
Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 20-01-13 14:27
Kommentar
Fra : morten75


Dato : 20-01-13 14:28

alt hvad du skal vide står her:http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer/2009/10/~/link.aspx?_id=7E21CB7A24A04612A0F1F85F7E9779B1&_z=z

ja den skal egentlig til omsyn, men der hvor du nok får et problem er udstødning gasser også kaldet emmision, den bliver typisk for høj med chip. de fleste piller den af inden syn. synsmanden kan ikke mærke hvis du har en bil den orig. har eks 150 hk og denne nu er tunet til 180 hk. Så det er nok mere op til din samvittighed

Hvis din bil er ny vil du også miste garanti hvis de opdager det.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 20-01-13 14:29

Citat
Spørgsmålet er så: Skal/bør man omsyne bilen hvis man sætter anden manifold, udstødning og evt. anden indsuning på, eller går det ind under en anden kategori?


Det går ind under det samme = MAX 20% forøgelse af motor ydelsen

Kommentar
Fra : transor


Dato : 20-01-13 14:30

Bare den nye indsugning og udstødning, samt lyddæmpersystem er som det originale , må man forny det uden syn.

Og du kan roligt rege med at fabrikanten har gjort alt muligt for at optimere chip og udstødning, så enhver ændring, bliver dårligere end originalen.

Måske kan der knibes en ubetydelighed mere effekt ud af motoren, men så klarer den ikke miljøkravene.

Mange tror at fordi motoren støjer og soder mere, vil den også yde mere. Men det er en misforståelse.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 20-01-13 14:31

Citat
mærke hvis du har en bil den orig. har eks 150 hk og denne nu er tunet til 180 hk

Det kan både mærkes og se´s, ellers var der ikke noget der hed synshaller eller Politi

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 20-01-13 15:12

lige så mange år jeg kan huske tilbage, har det været tilladt at tune,.. (effektforøge)
en bil op til + 20% effekt,... dvs.eksempelvis fra 100 HK, til max 119,999 HK,

under 20% effektforøgelse har hidtil ikke været betragtet som konstruktiv ændring, !

men i dag er der tillige en masse andre krav der skal opfyldes,
(hvis det skal være lovligt,.. og til kørsel på offentlig vej)

bemærk,.. ALT forudsætter der IKKE er kommet nye lovindgreb på området,
inden for de sidste par år.

læs mere om reglerne her :
http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/chiptuning

fx.

Citat
Du kan godt chiptune din bil lovligt. Op til 20 pct. effektforøgelse skal du kunne bevise, at bilen efterfølgende opfylder miljøkravene. Bilen må hverken støje eller forurene mere, end der blev målt ved bilens 1. registrering. Vær opmærksom på miljømålinger er forholdsvis dyre og ikke kan foretages i Danmark. Hvis din bil er registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også dokumentere brændstofforbrug, da ejerafgiften er fastsat efter dette. Ved over 20 pct. effektforøgelse stilles der også krav til, at fabrikanten siger god for at bremser,
karrosseri osv. kan klare den større belastning.


benævnelsen 'Tuning'
betyder jo i virkeligheden,.. justering / finjustering,
en finjustering kan i mange tilfælde forøge effekten dramatisk,

fra bilfabrikkerne er motorene på 'papiret',.. helt ens,
i praksis er der stor forskel på den enkelte motor,
fordi der er ret store tilladte tolerancer på de enkelte dele,
en 'lille tolerance',.. ulige fordelt på 4,.. eller endnu værre 6 cylindres bevægelige dele,
kan give en stor forskel,

hvis den ene motor får stempler og plejlstænger der er meget tæt på at være ens,
vil den køre betydelig bedre end den motor hvis stempler og plejlstænger ligger i yderkanten af den tilladte tolerance,
det er samtidig årsagen til at den ene motor holder længere og yder mere end en anden.

på hårdt / hårdere tunede biler, er det simpelthen nødvendigt at
stempler, plejlstænger, krumtap, svinghjul,.. kort sagt ALLE roterende dele er 100% i balance,
ellers 'springer motoren simpelthen i luften',... for at sige det groft....



Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 20-01-13 15:35

Citat
Og du kan roligt rege med at fabrikanten har gjort alt muligt for at optimere chip og udstødning, så enhver ændring, bliver dårligere end originalen.


- Transformator,
hvordan F..... kan du sige sådan noget vrøvl,...

enhver motor kan forbedres betydelig,
eksempelvis ved noget så enkelt som at tilpasse / polére ind / udstødningen,

det er trods alt for kompliceret for en robot,
hvis fabrikken skulle gøre det 'i hånden',..
ville det fordyre motoren forholdsvis for meget,...
den slags er forbeholdt håndlavede biler,

Kommentar
Fra : transor


Dato : 20-01-13 15:37

Idag er alle bilmotordele fremstillet påm digitalt styrede maskiner. Tolerancerne er meget små, så man kan ikke opnå noget ved særlig udsøgte dele.
Selv husholdninbgsbilernes moptorer kører bedre end de fine dyre gjorde tidligere, hvis vi da holder os til samme type.

Ingen stempelmotor kan komme i fuldstændig balance, uanset hvor fine toleracer man arbejder med.
Men flere cylindre , balanceaksler og lignende kan gøre meget. Men den slags kan ikke komme til ved tuning.
Tro mig. Du kan ikke øge effekten uden at overtræde miljø eller afgiftsregler. Motorcomputeren laver løbende den fintuning, der skal til. Det er derfor den har flere temperaturmålesteder, luftmassemåler og iltmåler i udstødning.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 20-01-13 17:12

Citat
Og du kan roligt rege med at fabrikanten har gjort alt muligt for at optimere chip og udstødning, så enhver ændring, bliver dårligere end originalen.


Citat
Idag er alle bilmotordele fremstillet påm digitalt styrede maskiner.


Citat
Motorcomputeren laver løbende den fintuning, der skal til.


...... du er jo rablende vanvittig mand,.. CNC styring (digital styring)
er minimum 30 - 40 år gammel,

i bedste fald,.. er dine udtalelser en tydelig demonstration af hvor lidt praktisk
viden / erfaring du har, om motorer,... tuning / justering / tilpasning af samme.

bilens computer (ECU / CPU, mm.) laver det 'arbejde' fabrikken har bestemt den til,
hverken mere eller mindre.


Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 21-01-13 08:26

Jeg vil forslå dig,.. -Transformator-
at købe, og læse bogen : Tuning - Motor og Undervogn,..
skrevet af Tyskeren Gert Hack,
i sammenarbejde med den Danske Racerkører Jens Winther,

Jens Winther,..... nok bedst kendt i dag som kommentator ved div. motorløb,

mere sjældent,..
som den første Dansker nogensinde, der har gennemført 24 timers løbet i Le Mans,
oven i købet som en flot nr. 2 i løbet............. det er mange år siden,..
JA..det var helt tilbage i 1986,

man skal som bekendt "krybe før man kan gå"
så når du har læst bogen, vil du besidde den mest basale viden udi,.. TUNING AF MOTORER,
slet ikke så tosset endda,.....
.... det vil samtidig gøre dig kvalificeret til at udtale dig på et mere fagligt / saglig niveau,

selvom det er 'gammel' viden,.. er principperne stadig gældende, OGSÅ på helt nye bilmotorer,
til trods for der er sket store forandringer,

bilen som Jens Winther gennemført Le Mans løbet i, kan i dag ses
på Strøjers Bilmuseum ved Assens - Fyn.

http://strojersamlingen.dk/



http://www.youtube.com/watch?v=UhSTdSFGQdc

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 24-01-13 18:59

Det fortælles, at Ford Zetec motorer giver en højere ydelse hvis man f.eks. optimerer en 1,6 med spjældhuset fra Mondeo 1,8 - 2,0. Endvidere skulle det også have effekt, at øge diameteren på udstødningen, - men det er KUN noget jeg har fået fortalt. Det er ikke noget jeg kan / vil stå inde for i praksis.
Nu skriver du ikke om det er benzin eller diesel ? Der findes firmaer der er eksperter i chiptuning, og som kan rådgive dig mht. effekt og lovlighed.
Generelt mener jeg, at det er forbudt, at chiptune med henblik på højere ydelse bl.a. fordi kravene til forurening ikke længere opfyldes, samt en afvejning af slidtage på lejer etc. kan føre til totalt havari på rekordtid. Det kan selvfølgelig være ændret som så meget andet, men du kan være sikker på, at der ikke gives dispensation i synshallen hvis forureningen er for høj.
Hvis man har tid og mulighed kan man faktisk opnå en højere ydelse alene ved, at tilpasse pakningerne ved indsugning / udblæsning så de ikke bremser for det flow, der er optimalt for den pågældende motor. Det vil sikkert også fremgå af den bog EA_HS refererer til. Mit kendskab til tuning er en smule støvet, da det går tilbage til dengang Escort mk II og Cortina dominerede, og hårfarven var en smule mørkere.........

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 24-01-13 22:17

Citat
Hvis man har tid og mulighed kan man faktisk opnå en højere ydelse alene ved, at tilpasse pakningerne ved indsugning / udblæsning så de ikke bremser for det flow, der er optimalt for den pågældende motor.


Helt enig, det er en af mange muligheder for en mild form for tuning / tilpasning,

noget ef det vigtiste (også på helt nye moderne motorer) er tilpasning af forbrændingskamrene,
forbrændingskamrene, er aldrig helt ens (kubik / Cm3)
i ganle dage kunne man justere tændingstidspunktet manuelt,

på mere moderne motorer er der en 'bankeføler' der modvirker tændingsbanken,
uheldigvis justerer den tændingstidspunktet ud fra den cylinder med højeste kompression,.. (banker først)

det vil sige i de fleste tilfælde har vi 1 (en),.. cylinder der er korrekt justeret,
og som kører noget nær optimal,

MEN 3 (tre) cylindrer der er Ukorrekt justeret,..
og som IKKE kører optimal,

det giver både dårlig ydelse,
for stort brændstofforbrug, og dårlig forbrænding, (for høj CO2 forurening)

det kan man forbedre, ved at tilpasse forbrændingskamrene (afslibning / polering)
med efterfølgende udmåling med væske (pipette) så de er præcis lige store (ens kubik)
lige store forbrændingskamre, giver logisk nok,.. optimal ydelse,

med optimal ydelse er der mulighed for at optimere tændingstidspunktet,
som igen forbedrer både ydelse, forbrænding (CO2),.. og brændstofforbrug,

ALT i alt,... en forbedring på ALLE områder, (uden bagdele),... endda lavere CO2 forurening,..

inden man når så langt,.. er det normalt at afdreje alt overflødig materiale (vægt)
på samtlige ventiler,.. (ind / ud) + 'ventilstyr'... med efterfølgende polering,
for at forbedre 'åndedrættet',.. også kaldet Flow,..som igen indebærer tilpasning af ind / udstødning,

senere kommer turen til vippearme, plejlstænger,.. kort sagt ALT der bevæger sig,
fjernelse af overflødig materiale, OG eftrefølgende polering, forstærker materialet
som forhindre revnedammelse, og minsker lufthvivler, med efterfølgende forbedret ydelse + brændstofforbrug
og lavere forurening,

men det hele hænger naturligvis sammen, så der er en længere historie,
fx,.... er det normalt at lave ind og udstødnings porte og rør lige lange,

lige lange ind og udstødnings porte, giver ens belastning på alle cylindre,
hvor stor betydning DET har,...
kan man teste med en kompressionsprøve,.. på en lidt ældre bilmotor,
normalt vil de 2 midterste cylindre (på en 4 cyl. motor) være mere slidt (lavere kompression)
end de 2 yderste,

det skyldes at de midterste cylindre får bedre fyldning pgra. de kortere indsugningsrør i en fabriksstøbt manifold,
når de får bedre fyldning,.. yder de mere,.. og slides hurtigere,.. men den samlede ydelse forringes,

det kan altså godt være muligt at chip-tune,.. især hvis det følges op af en samlet justering / optimering,

næste kapitel kommer en anden gang,

men jeg går ud fra at selv -- Transformator-- kan forstå princippet,
selv om det ikke kan udregnes med en ingeniørbaggrund alene,
det kræver også en del "praktisk begavelse", .. ikke kun "boglig begavelse"





Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste