/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
vedr. SU
Fra : myes
Vist : 3270 gange
50 point
Dato : 15-01-13 15:59

Jeg har ansøgt om SU fordi jeg nu er startet på uddannelse. Sidste år ansøgte jeg også og der gik ikke ret lang tid før jeg modtog pengene. Denne gang kunne jeg så under status for ansøgning se at de har modtaget den, men den bliver behandlet manuelt og der derfor kan gå 2-3 uger.
Hvis jeg så går ind under SU-oversigten, står der en række af fine 0'er og under kolonnen SU-status står der så uansøgt fravalg.

Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad pokker uansøgt fravalg betyder??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-01-13 16:52

Formentligt fordi du har fravalgt/ophørt med en SU-berrettiget uddannelse uden at "ansøge" om at du stoppede. Måske "glemt" at meddele at du stoppede.

Kan du genkende det?

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-13 17:18

SU er en jungle, få du hellere hjælp af en studievejleder. Du kan ikke kontakte SU, og tro du kan få hjælp der

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-13 17:59

Når man søger SU, kan man på forhånd fravælge måneder hvor man mener at tjene penge ved siden af.
Du kan også gøre det undervejs i dit studieforløb.
Hvis du ikke på forhånd har søgt om dette vil der stå uansøgt fravalg.

Fordelene kan du læse her:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fravalg/Sider/default.aspx

Godkendelse af svar
Fra : myes

Dato : 16-01-13 18:40

Tak for svaret Olesen-50.

Jeg ringede i dag til min vejleder, som selv var meget uforstående overfor det hele og kunne ikke give mig nogen konkret grund til at der stod som der gjorde.
der var ingen grund til bekymring og jeg skulle bare holde øje med det det næste stykke tid.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-01-13 22:42

Citat
Jeg ringede i dag til min vejleder, som selv var meget uforstående overfor det hele og kunne ikke give mig nogen konkret grund til at der stod som der gjorde

Enhver vejleder burde vide det, som jeg har beskrevet. Jeg ville nok mere være urolig for min vejleder, og kontakte direkte til SU styrelsen. Så vil du få det svar som jeg har givet dig.