/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Beregningsdato morarente huslejenævnsafg
Fra : dhmoelsted
Vist : 846 gange
200 point
Dato : 10-01-13 18:37

Vi indbetaler beløb til udlejer 30 -06 2011 klager til huslejenævn der behandler sag 22 nov 2012 vi modtager afgørelse 30 nov 2012 ...så har udlejer frist til 14 jan 2013 og har nu tilkendegivet at vil betale

de i sagen omtalte morarenter hvornår skal de så beregnes fra ( dato) ??

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 10-01-13 18:57

Hvilke renter?

Kom med lidt flere oplysninger.

Du skal da ikke betale renter når du betaler huslejen til tiden.

Hvad går dit spørgsmål egent ud på?

vic200

Kommentar
Fra : themis

Dato : 10-01-13 19:04

Tilbagebetalingskravet forentes efter reglerne i boligreguleringslovens § 17, stk. 3

§ 17. Har udlejeren opkrævet højere leje, depositum, indskud eller lignende end tilladt, kan lejeren kræve det for meget betalte tilbage, ligesom lejeren vil kunne kræve lejen nedsat med virkning for fremtiden. Ved lejeforholdets ophør skal lejerens krav være gjort gældende for huslejenævnet inden 1 år fra fraflytningstidspunktet.

Stk. 2. Lejeren kan uanset stk. 1 ikke kræve tilbagebetaling af for meget betalt leje med den begrundelse, at lejen overstiger det lejedes værdi, med mindre krav om nedsættelse af lejen er fremsat for huslejenævnet inden 1 år efter det tidspunkt, lejen eller den forhøjede leje første gang skal betales.

Stk. 3. Tilbagebetalingskrav forrentes fra betalingstidspunktet med en årlig rente, der svarer til den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i lov om renter ved forsinket betaling m.v. Hvor særlige forhold begrunder det, kan det bestemmes, at der skal betales en højere eller lavere rente.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 10-01-13 19:26

ok kan godt se det er lidt mangelfuldt formuleret
det er et varmeregnskab vi klagede over en ekstra regning.. det fik han så en tid til at kommentere dette overskred han og så blev kravet tilsidesat af huslejenævn vi havde så nået at betale og skal så ha beløb tilbage med renter men det er så hvornår vi skal beregne rentedato fra i forhold tll de datoer i spørgsmål

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 210 point
Dato : 10-01-13 19:28

Fra den dag I betaler for meget (30-6-11).

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 10-01-13 20:07

Tak for svaret Bille1948.

jeg har fundet den her beregner kan den bruges til renteberegning lidt sent men håber du svarer

http://www.renteberegning.dk/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-01-13 20:25

Tak for point, og det link ser rimelig rigtigt ud.