/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Eget ansvar eller forsikring?
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 826 gange
200 point
Dato : 08-01-13 14:23

Hvis man under et større arrangement - byfest, gadefest eller lignende - arramgerer en konkurrence, hvor deltagerne teoretisk kan komme til skade (cykelkonkurrence, stafetløb kajakroningskonkurrence o.s.v.) er det så nok at skrive "Deltagelse sker på eget ansvar", så deltagernes egen forsikring dækker i påkommende tilfælde, eller skal der tegnes en forsikring af arrangørerne?
Eller er det klogest helt at afstå fra konkurrencer.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 08-01-13 14:55

Hvis du laver en "bane" som viser sig at være farlig.....................så kunne det være, at du har ansvaret, men spørg forsikringsoplysningen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-13 15:50

Kun hvis du skriver privat fest er du uden ansvar fra uvedkommende...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-13 16:12

Jeg er sikker på arrangøren har ansvaret, da ansvaret i alle tilfælde hviler på arrangøren. Men jeg ville da så tegne en forsikring i overensstemmelse med forsikringsselskabet. Som det nævnes gælder en privatforsikring, hvis det foregår i en lukket kreds. Men her er det jo et offentligt arrangement.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-13 16:52

Citat
Deltagelse sker på eget ansvar", så deltagernes egen forsikring dækker i påkommende tilfælde, eller skal der tegnes en forsikring af arrangørerne?

Fra en tilfældig side Triathlon - Videbæk Løbet, så står der

Deltagelsen sker på eget ansvar.
Under cykelturen SKAL der anvendes cykelhjelm.
Færdselsloven skal overholdes.
Anvisninger fra officials samt øvrige poster skal
respekteres.

http://www.videbaek-lobet.dk/?id=8

Så det må være deltagerens egen ansvar/ulykkesforsikring, der skal dække en evt. ulykke/skade.

Skriv blot Deltagelse sker på eget ansvar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-13 17:10

Ans:
Citat
Anvisninger fra officials samt øvrige poster skal
respekteres.
Men hvis disse anvisninger, viser sig at være farlige................???????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-13 17:17

Så tror jeg det bliver en sag mellem deltagerens forsikringsselskab og arrangøren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-13 17:19

Ja det er nok muligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-13 17:23

Mon ikke arrangøren og medhjælpere gennemprøver banerne før de sender andre af sted

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 08-01-13 17:41

Jeg tror ikke, der er noget farligt - og vi venter heller ingen uheld, vil blot være sikre. Hvis en nybegynder vælter rundt i en havkajak i havnebassinet, er der jo folk til stede, der kan få ham på ret køl igen. Og cykel- og andre løb bliver på lukkede baner, hvis vi laver den slags. Men folk kan jo falde og brække en arm, uden at arrangørerne kan bevise, at det var almindelig fumlegængeri
Jeg har i mellemtiden fulgt Eyvinds råd og skrevet til forsikringsoplysningen, men har endnu ikke fået svar.
Jeg vender tilbage med svaret.

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 09-01-13 13:08

Hej igen,
Så kom der svar fra Forsikringsoplysningen. Det er nok bedst at kontakte et forsikringsselskab, inden der arrangeres alt for vilde tiltag. Tak for tippet, Eyvind.
:
"Som forening eller privatperson for den sags skyld, kan man juridisk aldrig fraskrive sig et ansvar.
I henhold til Dansk Erstatningsret er man erstatningsansvarlig, hvis man som følge af en fejl eller forsømmelse, er skyld i person- eller tingskade.
Det er dog ikke lovpligtigt at tegne en ansvarsforsikring, men så skal man som skadevolder selv betale en evt. erstatning ud af egen lomme.
Du kan læse mere om erstatningsansvar og forsikringsmuligheder her: http://www.forsikringogpension.dk/Documents/Webpjecer/Foreninger_og_forsikring.pdf
Venlig hilsen
Forsikring & Pension
Forsikringsoplysningen"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-13 13:30

Ja ja - det var da godt at du spurgte.