/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Astra død for strøm....
Fra : OsteOst
Vist : 626 gange
40 point
Dato : 04-01-13 17:39

Jeg købte en Opel Astra 1,6, 16V, 1996 for lidt over en måned siden.

Den har startet upåklageligt indtil videre, men så her igår morges løb den pludseligt tør for strøm mens jeg var på vej til arbejde og gik ud. Da jeg så prøvede at starte den kunne jeg konstatere at den var helt død for strøm.

Har prøvet at starte den med kabler og lige lade den et par minutter, så starter den perfekt men den gik så ud igen 2 sekunder efter kablerne blev taget af.

Jeg tænker at den ikke lader eller måske aflader.. Batteriet er omkring en måned gammelt.

Mit spørgsmål er, hvordan finder jeg årsagen til problemet? Jeg må ærligt indrømme at strøm og biler ikke er min stærke side.

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 04-01-13 17:49

Du har sikket en generator der ikke lader. Har du tjekket om der er en lille rød lampe i dit instrumentbrædt der har lyst ? Det er en af dem der normalt tænder sammen med at du sætter nøgle i og slukke når motor er igang.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : OsteOst

Dato : 04-01-13 17:59

Der er ingen advarselslamper der har lyst, ja det med generatoren er også mit gæt..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-01-13 18:11

Hm,,, Hvis lade lampe ikke lyse "på forkert tidspunkt".

Kan det være så simpelt som en stelforbindelse der ikke har det godt. Kan tjekkes med et startkabel fra Minus på batteri direkte til motorblok .

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : OsteOst

Dato : 04-01-13 18:26

Okay det vil jeg lige prøve en gang imorgen ihvertfald til at starte med.. Har ikke lige bilen stående hjemme desværre. Tak.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-01-13 18:48

Jeg tror det er mere sandsynligt, at batteriet er dødt. Specielt hvis det er et af de billige af slagsen, -den har jeg selv været på. Ydermere fik jeg en forelæsning af en sælger der tydeligvis ikke anede et klap om strøm. Han rodede rundt i begreberne men endte med, at " tilbyde " en gratis opladning. Det fik han lov til, og måtte til sin skuffelse konstatere, at det var d ø d t !
Så frem med hjemmeladeren og til opladning et lunt sted natten over. Et gæt vil være, at en time efter endt opladning er det lige så dødt igen.

Kommentar
Fra : OsteOst

Dato : 04-01-13 18:55

Batteriet blev købt af tidligere ejer for 600 kr. på Statoil. En uge før jeg købte bilen. Ved ikke om det er et billigt batteri eller om der findes nogen garanti på sådan noget..

Kommentar
Fra : OsteOst

Dato : 04-01-13 19:08

Vil også lige tilføje at bilen havde stået stille i 5 dage den dag det skete, ellers har den været brugt flere gange dagligt i den tid jeg har haft den. Ved ikke om det kan have noget at sige.

Jeg nåede at køre et par kilometer i den inden den gik ud, så tror det ikke men bare et forslag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-13 19:35

Går den ud mens du kører, vil jeg holde en halv kasse øl på at det er manglende ladning - måske en defekt generator, eller deromkring. Det kan ikke være batteriet.

Jeg har lige oplevet det samme med en Xantia i Tyskland i sommers............ny generator.

Kommentar
Fra : OsteOst

Dato : 04-01-13 20:08

Ja, det det er pisse irriterende, det er også kun 3. reparation i den måned jeg har haft den :(

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-01-13 21:57

Ja, gamle biler, høns og ...... men fortvivl nu ikke helt: Det er sikkert en BOSCH generator og de kan godt snyde ved, at ladelampen slukker eller endda slet ikke virker. Du kan købe en ny uoriginal kulholder med spændingsregulator for ca. 100 kr hos T. Hansen, Biltema m.fl. og det er en nem lille opgave, at udskifte den: 2 skruer og den gamle er ude ( dog skal der fjernes et endedæksel på nogle generatorer først ) og den nye skal så lirkes på plads med lidt forsigtighed ( kullene er typisk noget længere ) skruerne og evt. dæksel genmonteres --- og der er en god chance for, at den lader.
Kontroller evt. spændingen over batteripolerne mens motoren er i gang. Der skal ligge 13,8 - 14,2 volt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-13 23:03

Fejlen er næppe ved bartteriet ,men ved generator eller ledningsforbindelsen, kul eller dioder.

Dine evneri den retning rækker ikke til at forstå eller reparere fejlen. Henvend dig til en autoelektrikker. Han kan lokalisere fejlen reapere så du er kørende igen.
Du kan lade selv, men med en litte hjennelader tager det omkring 20 til 30 timer indenbatteriet er fuldt opladet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-01-13 09:44

Naturligvis er der garanti på det nye batteri - husk kvittering. Normalt er der et mærke på batteriet, som viser måned og år, det er ibrugtaget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-13 11:07

Citat
Batteriet er omkring en måned gammelt.

Mit beskedne "input",er ikke meget værd. Jeg vil bare lige bemærke at,vedligeholdelsesfrie (forseglede) batterier,holder og virker rigtig længe.Til gengæld har de den egenskab,at når de er færdig,er de HELT færdig.Det kommer uden varsel.

Men det burde ikke være problemet,med så ny et batteri.
(Har brugt dem i mange år,på mine Opel biler).

M.

Godkendelse af svar
Fra : OsteOst

Dato : 12-01-13 13:14

Det var generatoren der var død, den er blevet udskiftet og bilen kører igen.

TAk

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-01-13 13:16

Fedt, så skal du ikke tænke på den i mange år.
God weekend
mvh Benjamin