/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
rester af berberiand
Fra : smuller54
Vist : 1143 gange
200 point
Dato : 29-12-12 19:23

Ja, nu vi er kommet godt i gang, med ideer til opskrifter her på siden, så mangler jeg lige nogle ideer til hvordan jeg får brugt de sidste rester af andebryst.

Det skal være en hovedret.

Nogle ideer ??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-12-12 19:31

Jeg plejer at lave andebiksemad med masser af løg og spejlæg på toppen!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 19:44

Jeg er jo til det franske, og derfor bruger jeg anderesterne til Ande-rillette. En opskrift kan du finde her:

http://hejdislow.blogspot.dk/2012/11/opskrift-anderilette.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-12-12 19:51

pifo, sjovt du skriver om rilletter, det var min første tanke, laver det tit, men har altid startet med rå and, langtidsaltet og -"kogt" i andefedt, som jeg, ligesom din opskrift, gemmer i fryseren fra gang til gang.

Det må jeg prøve næste gang jeg har anderester, denne gang havde jeg udbenet og farseret anden, så resterne bliver til andepostej til frokost.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 19:54

Andebiksemad var også min første tanke. Jeg har ikke noget andefedt tilbage, så rilette bliver det ikke.
Men tænkte om der var noget andet jeg havde overset.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 29-12-12 20:18

Et alternativ, den hollandske filisoof, som groft sagt er at mose sine kartoffelrester, blande dem med blødristede løgtern og tern af en hvilken som helst slags kødrest, krydre med salt, peber og muskat (eller nellike, hvis du stadig synes det er jul), og lidt persille eller anden krydderurt, blande det hele med lidt væske (eller sovs), så det har konsistens som kartoffelmos, smide det i et ovnfast fad, drysse med rasp og lidt tynde skiver smør på toppen (jeg drypper med majsolie), og i ovnen 180-200 grader ½ times tid.

Filisoofen hører til blandt mine faste resteretter, laves altid ud fra de forhåndenværende "søm", inkl en evt. rest grønsager.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 20:24

Du kan da også lave hashis, det er ikke så tit, jeg laver det, men det smager jo dejligt:

http://www.minemadopskrifter.dk/view_recipe.php?id=307&page=gammeldags_hashis

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:29

@vagnr

Top den køber jeg- det er sgu´noget jeg ikke har prøvet før.

Jeg har taget ½ delen fra til din biks opskrift den er nu på frys og den anden ½ skal bestemt prøves med resterne fra kartoflerne

Overvejede faktisk også en ret med stegte ris og friske grøntsager, sammen med resterne af and. Der er nu ikke noget som porrer, gulerødder i stave, bønner mv. og en god gang Soya og hvidløg. Men måske er det lidt synd for andesmagen.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:29

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:31

@pifo

Jo hashis var også en mulighed, det har jeg ikke smagt siden min mor lavede det, meen det er ikke lige mig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-12-12 20:52

Selv tak, smuller 54, jeg håber det smager dig.

Ris og and er nu heller ikke dårligt, kineserne elsker jo and og gris, ligesom vi gør!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 19:28

@vagnr

Det var en god opskrift. Det smagte rigtig godt. Lidt tørt synes jeg lige i starten. Havde ellers tilført lidt af rødkålssalaten (rødkål, æbler, svesker og appelsin mv. krydderier)

Men anden kom til sin ret- og alligevel and- erledes. :)

så tak for det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-12-12 23:12

smuller54, det er jeg glad for, godt