/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
09 udbetalt a conto
Fra : sorenhk
Vist : 1696 gange
20 point
Dato : 27-12-12 21:30

Hej.

Jeg har et spørgsmål ang min lønseddel.

Der står:

Efter skat: 10718kr

Men så bliver der trukket 6565kr fra (tror jeg)??? Eller hvad????

Der står nemlig:

"09 udbetalt a conto" .... 6565kr

Så der samlet står:

"Til Disp. på konto xxx d. 28/12/12" ... 4153kr

Er det alt jeg får udbetalt og ind på min konto, for så kan jeg jo ikke betale mine regninger :(

Her er et screenshot af lønsedlen:

<a href="http://oi49.tinypic.com/kcgmsy.jpg" target="_blank">Screenshot</a>

Håber i kan hjælpe!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-12 21:37

09 er lønarten. Du må jo have fået udbetalt det beløb a/conto eller også er der sket en fejl, men netteobeløbet er det, der går ind på din konto.

Kommentar
Fra : sorenhk

Dato : 27-12-12 21:50

Hvad vil det sige at få det udbetalt a conto?

Hvis fx. man arbejder på en restaurent, får rabat og får det skrevet på i stedet for at afregne kontant, er det så a conto?

Jeg har ikke fået pengene i hvert fald.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-12 21:55

Det kan meget vel være det, du nævner. Altså en form for "naturalier".

Jeg ville dog nok have anvendt en anden tekst.

Er du ny i jobbet?

Kommentar
Fra : sorenhk

Dato : 27-12-12 22:00

Tak for hjælpen.

Venter lige en dags tid med at acceptere dit svar, for jeg håber altså du tager fejl.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-12-12 22:03

A conto betyder at beløbet er betalt på forhånd.

Se her: http://flytte-hjemmefra-guide.dk/penge/a-conto

Som du kan se betaler du varme på forskud, altså a conto.

Og du har fået løn a conto. Du har fået pengene udbetalt eller du har spist pengene op ved måltider som firmaet har betalt.

Men ring til lønkontoret, der kan måske være tale om en fejl. Og er de ikke på arbejdet i morgen så vent med at ringe til efter nytår.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-12 22:08

Hvis du har været der oi flere måneder, kan det jo være en "opsamling" af flere måneders "spiseri".

Accepteret svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Modtaget 30 point
Dato : 27-12-12 22:11

Nu er du så heldig at jeg netop hverdag arbejder med Dataløn og løndel 09 bruges netop til når en medarbarbejder har fået udbetalt nogen penge på forhånd - så skal de jo ikke udbetales igen.

Ville helt personlig nok have valgt en af de andre hvis der er andre grunde til at trække i lønnen EFTER skatteberegningen. beregning af feriepenge mv.

Hvis du som du skriver selv har fået det skrevet på i stedet for at betale, betyder det f.eks at du spiser eller bruger andre goder og så laves der en samlede regning? Ja så trækker de det jo i lønnen.

Er det hele en simpel fejl, kan din arbejdsgiver udbetale beløbet med det samme i løndel 10 eller ved en bankoverførelse. Eller din arbejdsgiver kan benytte løndel 09 med minus foran.

I virkeligheden er der jo kun 2 som kan vide hvorfor du er trukket i løn og det er dig og din arbejdsgiver, så hvis du mener det er en fejl, så ring og sig det - er den god nok, at du har taget vare for det beløb er det godt nok surt at blive så overraskede, men så har du lært en vigtig lektise her i december

Godt nytår

Kommentar
Fra : sorenhk

Dato : 27-12-12 22:34

Tak tak. Det er jo nok desværre 'spist op' så.

Lukker den her.