/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Betaler boligselskab for defekt ovn?
Fra : Maksimus
Vist : 701 gange
40 point
Dato : 24-12-12 16:41

Hejsa.
Min vens ovn er gået i stykker her juleaften. Han bor til leje i AAB.
Selvfølgelig vil han ikke aflyse julen, så han har ringet akut til en elektriker, der kommer om et par timer.
Regningen bliver på ca. 3000 kr.

Tror i han kan få beløbet dækket ad boligselskabet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-12-12 16:44

Næppe. Er der ikke en vicevært?

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 40 point
Dato : 25-12-12 00:28

Det tror jeg bliver svært.

I nogle boligselskaber har de en ordning, hvor man kan ringe på et akut- nr., som så vurderer hvilken håndværker der er behov for, men det anbefales, at man overvejer, om det ikke kan vente til næste hverdag.

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 25-12-12 08:20

Har siddet som formand i en række boligafdelinger..

Rent lovmæssigt så har han ikke ret til at få ovnen dækket, da han har tilkaldt en håndværker uden tilladelse fra ejendommens inspektør eller bestyrelse.
Man kan jo ikke bare købe ind på andres regning sådan kan det også skrives..
Men nu kender jeg AAB og hvis man personen kontakter bestyrelsen meget hurtigt og forklarer situationen, mon så ikke formanden går ind og siger ok til at ejendommen betaler... Meeenn der kommer nok en løftet pegefinger.. Der er vel altid en hjemme fra bestyrelsen man kan kontakte og som giver tilladelse til at man tilkalder ejendommes håndværker der normalt har døgnvagt.. Men det er også muligt ejendommen har kofmur/ovne stående da man køber stort ind, så får han en meget stor skideballe, for 3000 kr for rep af ovn er mange penge..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-12 11:24

Så vidt jeg kan se er AAB et rimeligt stort boligselskab, og dermed går jeg ud fra, at de har en professionel administration, og derfor skulle der undre mig meget, om en afdelingsbestyrelse kan gå ind og blande sig i den slags udgifter.

Hvordan vil dette bestyrelsesmedlem så tackle den næste gang en beboer laver det samme "nummer", og henviser til, at Maksimus' ven fik pengene refunderet.

Det vil blive en sag mellem Maksimus' ven og boligselskabets administration.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-12-12 14:04

Om han kan få dækket kommer jo også an på hvad fejlen er, og hvordan den er opstået.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-12-12 16:44

Og om den tilkalde person / firma er ejendommens anbefalede har også meget at sige

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 25-12-12 20:34

Bare rolig.
Efter personlig erfaring med AAB, vil de gøre deres bedste for at tage røve på lejerene.
Så den regning hænger han selv på, uanset hvor mange "gode" venner i har, i diverse bestyrelser.

Bare vent til fraflytnings-regningen. Det kan godt være der står de har udbederet og malet diverse huller og tager sig fin, fin betaling for det.
Men det betyder sørme ikke de har gjort det. Det er en erfaring jeg har fået fra det såkaldte "almennyttige" boligselskab.
(jeg kom tilfældigvis i kontakt med den nye indflytter, ved et selskab)

Tror du at du kan få hjælp fra LLO, glem det. De kan ikke engang finde ud af at sætte telefonsvare til, så man kan få fat i dem i den lokale biks. Med det resultat du ikke får nogen hjælp.
Anden gang jeg havde brug for dem, var de stadig de samme amatøre. Så spar pengene til LLO og brug dem på en rigtig advokat.
Kontakter du hovedkontoret siger de, at de ikke kan gøre noget for at hjælpe.

Så fik jeg da lidt luft for den fraflytnings-regning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-12 21:19

Citat
Bare vent til fraflytnings-regningen. Det kan godt være der står de har udbederet og malet diverse huller og tager sig fin, fin betaling for det.
Men det betyder sørme ikke de har gjort det. Det er en erfaring jeg har fået fra det såkaldte "almennyttige" boligselskab.

Sådan tror jeg desværre tit det fungerer de steder hvor man har A-ordningen.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 31-12-12 16:18

Tak for svaret Troldepige.