/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Spyware
Fra : clou
Vist : 1110 gange
300 point
Dato : 21-12-12 18:41

Kære alle

Håber virkelig meget på hjælp - jeg ved jo der sidder så mange dygtige Kandu'er herinde et sted - men denne gang er der virkelig behov for en SUPER hjerne

Vort barnebarn som er lettere udviklingshæmmet, men utrolig glad for computer og alt det den kan - han er også interesseret i det andet køn

Har været inde på en side med erotik - det har gjort at hans computer nu er inficeret med Spyware, så han kan slet ikke åbne computeren, når han forsøger, får han "kun" enadvarsel om at han har gjort noget ulovligt og skal betale et beløb til en noget betænkelig konto - han bliver truet med at han kan få fængselsstraf helt op til 9 år.

Nu er spørgsmålet, hvordan hjælper jeg ham bedst muligt ud af denne problematik - og får computeren op at køre igen?

Clou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-12 19:06

Jeg ville henvende mig her

http://www.spywarefri.dk/

http://www.spywarefri.dk/forum/ der kan du få al den hjælp du/i behøver

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-12 19:55

SEX er GODT, men spyware der følger med er ikke godt - følg rådet oven over.

Ellers burde DU/ andre vejlede = henvise til fejlfrie pornosider, så problemet ikke opstår igen.

Vil knægten se porno kan jeg kun anbefale:
http://www.myfreepaysite.com/
Som er total GRATIS og spam/ virus frit område, kræver kun en email adresse hvor de sender et password til, og lad være med at bruge jeres daglige, da den sikkert bliver spammet herfra og til

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-12 20:00

NB: hvis de virkelig gjorde noget ud af de sager de truer med, kostede det dem flere penge
end de truer jer med, det er SCAM det hele, og betaler du er du (tosset) de sider kan du på
intet tidspunkt straffes for at besøge.
Vi bor trods alt i DK ikke Afganistan, nå, men var det ikke noget med at se ulovligt TV, man mistede et hovede for - dernede.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-12 20:03

Husk at der gælder Dansk lovgivning i (trods alt) lille Danmark
ikke Amerikanske mafia tilstande.

Hyg jer og God Jul

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-12 20:06

Efternøler: den minder sgu meget om det antivirus - et eller andet, der også lægger sig ind og siger NU HAR DU VIRUS, betal og bliv fri for programmet = for programmet kan INTET
Bare en form for Hichjacking af din pc.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-12 00:09

Det kunne være det var en sag for politiet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-12 01:10

Først en lille opsang: Hvorfor lader du børn surfe på computeren fra din administrator konto? Opret en konto med begrænsede rettigheder eller brug Gæstekontoen til nysgerrige børn og andre pilfingre som klikker på alt mulig ragelse.

Det er en alvorlig infektion du har fået og du slipper ikke uden om at få Spywarefri til at se din computer igennem før den kan garanteres renset og kan bruges til netbank og lignende igen.

Det nemmeste vil være at formatere harddisken og geninstallere Windows, men du har måske en masse filer og indstillinger som du ikke har en sikkerheds kopi af? Filer kan reddes på forskellig måde, for eksempel med en Linux live cd.

Du kan måske redde computeren midlertidig ved bruge Systemgendannelse, du burde kunne systemgendanne ved at trykke på F8 tasten lige efter at computeren er startet og før Windows begynder at starte, tryk mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, så starter en sort skærm hvor du med piltasterne kan vælge at starte Systemgendannelse, gå tilbage til et tidspunkt før problemet opstod, og gå så til Spywarefri og få resten fjernet:
http://www.spywarefri.dk/forum/

Du burde også kunne starte i fejlsikret tilstand, tryk på F8 tasten lige efter at computeren er startet og før Windows begynder at starte, tryk mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, så starter en sort skærm hvor du med piltasterne kan vælge at starte Fejlsikret med netværk, tryk på Enter, når du er i fejlsikret med netværk kan du som det første køre msconfig, klik på Kør (eller tryk på Windows tasten + R samtidig) skriv: msconfig og tryk på Enter, deaktiver start elementet rundll32 hent og installere Malwarebytes Antimalware,:
http://www.filehippo.com/download_malwarebytes_anti_malware/
opdater programmet og kør en fuld systemscanning, lad programmet fjerne det fundne, genstart computeren og gå så til Spywarefri og få resten fjernet:
http://www.spywarefri.dk/forum/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-12 01:16

Læs også her, de anbefaler det samme som jeg har skrevet herover men bruger et andet program til at fjerne virus:
http://news.loaris.com/da/politie-virus-eenheid-voor-de-bestrijding-cybercrime-scam/
husk at bruge Spywarefri bagefter til at gøre din computer sikker igen
eller formater harddisken og geninstaller Windows

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-12 08:27

Næeh hør nu... Virus'en (scareware) hedder ukash !

Læs hvorledes du slipper af med skidtet hér:

http://malwaretips.com/blogs/remove-ukash-virus/

..og få dig så et ordentligt antivirus/-spyreware program og ditto firewall, så det ikke sker igen
Jeg kan anbefale den gratis version fra Checkpoint software: Zonealarm (firewall) og en lettere neddroslet version af Kapersky's antivirus, samlet i een pakke. Den kan du hente her:

http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-free-antivirus-firewall.htm

Skulle du have et andet antivirus program installeret? Så behøver du ikke fjerne dette FØR du har installeret programmet fra Checkpoint. Det detekterer selv at et andet program kører, således at du kan fjerne det risikofrit. Efter en genstart overtager Zonealarm.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 300 point
Dato : 22-12-12 10:24

Og går det helt galt, kan jeg anbefale et firma, der hedder Andersen computer Support på tlf.
Og ja, undskyld allesammen, jeg ved godt I ikke bryder jer om reklame, men her gælder det om at redde en uskyldig computer. Og som antydet kan det være svært at komme ind på spywarefri, når ens PC er nede

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-12-12 14:07

Hej clou

Du siger at computeren er helt død og vil ikke starte op.
Kan du starte computeren op i fejlsikret tilstand...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-12-12 14:24

Hvis du kan starte computeren op i fejlsikret tilstand, prøv så at køre en online scan med et af disse virus scanner og se om det hjælper... (Du skal trykke på F8, inden Windows-logoet vises)

http://www.spywarefri.dk/online-scannere/

Kommentar
Fra : clou

Dato : 22-12-12 17:50

Computeren kan desværre heller ikke starte op i fejlsikret tilstand - den begynder på det - men pludselig under opstarten går den "tilbage" til den side der spærrer for at komme videre.

Som @Sønder skriver, så er det nok en supporter der skal til for at hjælpe.

Det skal siges at der ligger en del billeder på den pc - den er tjenlig til at blive skrottet for, den har udtjent sin "værnepligt" - så han skal ha' en ny inden længe - men han vil så gerne gemme de billeder som har stor værdi for ham.

Clou

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-12-12 19:25

Okay... SURT...men nu har du lært lektie på den hårde måde... Backup/Gem altid de vigtigste dokumenter/billeder/film/musik m.m. på cd eller ekstern harddisk.
Supplerer "altid" op med en ekstern harddisk og gem "altid" dine dokumenter/billeder/film/musik m.m. på denne.

Selv det bedste virus program kan fejle en dag..... Og hvis man ikke opdatere sit virus program jævnligt er man lige vidt. Derfor gem altid....... der kommer nye viruser til hver dag...

Så få suppleret op med ekstern harddisk, nu hvor computeren har udtjent sin værnepligt og skal udskiftet med ny.... Og hvad angår de fine sjove sider du og dit barnebarn er inde at kigge på (hvis det ikke er dig selv) HOLD jer langt væk fra dem, hvis du ikke vil i gemmen turen en gang til med den nye computer...

God jul
McBobo

Godkendelse af svar
Fra : clou

Dato : 22-12-12 19:34

Tak for svaret Sønder. - Havde ønsket for barnebarnet, at jeg kunne hjælpe ham uden anden support - til trods for hans hjerneskade er han utrolig ked af det skete!

Glædelig Jul og Tak

Clou

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-12 20:12

-> Løgn & Latin...
Citat
...være svært at komme ind på spywarefri, når ens PC er nede

NEJ..for så boot'er man da bare pc'en op med f.eks. UBUNTU: http://www.ubuntu.com/download/desktop
..som man selvfølgelig altid har lige ved hånden på CD/DVD !!!
</MOLOKYLE>