/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fugtstyret ventilation
Fra : Troldepige
Vist : 1200 gange
200 point
Dato : 15-12-12 12:37

På mit badeværelse (i en lejet lejlighed) har jeg en fugtstyret ventilator, som umiddelbart ligner denne: http://www.wattoo.dk/siku-100

Det er en gammel ejendom og mange af de andre lejligheder har ingen udsugning overhovedet, så min udsugning er monteret af en tidligere beboer.

Jeg er rigtig glad for min udsugning, men nu har jeg snart boet i lejligheden i et halvt år, og jeg har aldrig tidligere haft brug for så meget creme til mine hænder, og mine hæle er begyndt at sprække, og det er ikke p.g.a. hård hud.

I sommers oplevede jeg, at udsugningen kørte rigtig meget, et par gange kørte den uafbrudt i næsten 3 døgn, selvom vinduet var åbent.

Fra ventilatoren er der ca. 8 cm ledning op til en lukket "dåse", altså sådan en hvor der bare sidder en plade på, der kan hverken tændes eller slukkes.

Der er ingen form for afbryder på den, jeg har overvejet noget med en kip-afbryder (hedder det sådan?), men udsugningen sidder ret højt oppe, så det vil blive svært at nå op for at tænde den.

Kan sådan en ventilator justeres, så der skal mere fugt til før den starter, eller er der andet jeg kan gøre for, at den ikke barer kører løs "som det passer den"?

På siden jeg linker til kan jeg se, at der er flere modeller, som ser ens ud, altså hvad angår den del man kan se udefra, så jeg tænker også, om en af de andre modeller bedre kan justeres.

Gode råd modtages med glæde.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-12-12 13:20

Den jeg har ser sådan ud. http://www.goerdetselv-el.dk/product/1762
Den sidder lige over min brusekabine. Den kan justeres til at starte selv ved en bestemt fugtprocent. Den starter så den altid kører når der er lys på badeværrelset, og så er der en snor man kan trække i så den kører hele tiden. Den er meget nem at justere med den lille rulle du ser til højre. Jeg ved godt den koster mere end de fleste, men det var og er den værd for mig. Den har kørt problemfrit nu i 6 år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-12-12 13:30

Tak.
Men den jeg har blev sat på i sommers, da den gamle var brændt sammen, så det ville jo være nemmest hvis den kan justeres.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-12 14:05

Hvis du stadig har brugs- og monteringsanvisningen til den, så kig der. Du skal ikke sigte efter lavere fugt% end 70-80 stykker, ellers slukker den aldrig, når vi kommer hen omkring august/september.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 15-12-12 14:07

Den skal justeres så den ikke suger under den '' nomale '' luftfugtihed , vi har også lige sat en fugt styret ventilator op i vores bad og det tog da 3-4 dag at få den justeret til den til det rigtige nivo som vi har i badet, jeg satte et hygrometer op for at kunne følge lidt med så jeg kunne ramme den instilling som vi ville have......

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-12-12 14:08

Kig her http://www.wattoo.dk/media/catalog/product_files/siku_vejledning.pdf
Du skal ned på side 31.
Jeg tror du er nød til at tage fronten af for at se om din model kan justeres.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-12-12 19:28

husk at passe meget på hvis du piller " fronten" af så er der mugligvis adgang til 230 volt -og det er ingen spøg specielt ikke i et vådrum.

du må ikke selv ændre på installationen /nymontering-der skal en elektriker til

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-12-12 22:07

Citat
husk at passe meget på hvis du piller " fronten" af så er der mugligvis adgang til 230 volt -og det er ingen spøg specielt ikke i et vådrum.

du må ikke selv ændre på installationen /nymontering-der skal en elektriker til

Eftersom der ikke er en kontakt hvorpå jeg kan slukke for ventilatoren på, så havde jeg tænkt mig, at slukke for al strømmen på HFI-relæet.

At justere hvornår den skal tænde/slukke er vel ikke, at ændre på installationen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-12-12 22:09

Citat
Kig her http://www.wattoo.dk/media/catalog/product_files/siku_vejledning.pdf
Du skal ned på side 31.
Jeg tror du er nød til at tage fronten af for at se om din model kan justeres.

Jeg havde været inde og kigge på det du linker til, men jeg havde håbet, at en eller anden selv havde erfaring med dette, så jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-12-12 22:12

Citat
Hvis du stadig har brugs- og monteringsanvisningen til den, så kig der. Du skal ikke sigte efter lavere fugt% end 70-80 stykker, ellers slukker den aldrig, når vi kommer hen omkring august/september.

Når man bor til leje, får man (desværre) ikke altid brugs- og monteringsanvisning udleveret, men til gengæld skal man heller ikke selv sætte den op.

Jeg ved ikke hvor meget den skal stå på, men jeg har en fornemmelse af, at den står til at gå i gang ved meget lav fugtighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-12 23:20

Køb lige et billigt hygrometer / fugtighedsmåler som kan købes hos de billige "isenkræmmer" butikker.
Normal fugt er i nærheden af 60-65 %

Du skulle nok have købt modellen med snorretræk og hygrostat.

Du kan evt lade en elektriker føre en ledning ned og montere en afbryder.

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-12 23:46

Brugerbejledningen er i det link jeg henviste til. Du kan se om den har hydrostat hvis du tager kappen af. Prøv dig frem med justering hvis den har en. Det står på dansk der hvor jeg henviser side 31.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-12 06:58

Citat
Du skulle nok have købt modellen med snorretræk og hygrostat.

Nu er det ikke mig selv, der har valgt/købt den.
Der sad en i lejligheden da jeg flyttede ind, og da elektrikeren var her i anden anledning skriftede han den ud fordi den var brændt sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-12 07:00

Tak for svaret PrivateDK.

Jeg prøver at åbne den en af juledagene, så jeg kan se på det.

Jeg havde bare en skræk for, at en hel masse fjedre og dingenoter ville rasle ud hvis jeg åbnede den.