/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
spritkørsel
Fra : jensviggo
Vist : 985 gange
50 point
Dato : 06-12-12 13:51

Det var den 14 november 1230 Calle blev standset på p-pladsen, da han ville købe en burger, så langt nåede han ikke. En motorcykelbetjent bad ham, da han var stået ud af bilen om at blæse i et alcoholmeter, hvilket han gjorde, og det viste 1,07, Calle stod uforstående overfor det, da han kun havde drukket en øl for ca 10 min. siden. betjenten kaldte en patruljevogn, for der skulle tages en blodprøve. Calle fik udtaget blodprøven og han har nu fået resultatet af prøven..............1,92???????????????????
Dagen i forvejen havde han drukket 4 øl sidst på dagen og ellers ikke mere.
Hvordan kan blodprøven vise så høj en promille, det er jo helt vanvittigt, jeg har læst, at de alcoholmeter betjentene bruger er så præcise, at de nogle steder bliver brugt som bevisførelser i retten.
Er der nogen der har erfaring/indsigt i, hvordan virkligheden forholder sig, promillen kan ikke stige jo længere tid der går.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-12-12 13:53

Han må jo ha' drukket mere eller noget meget stærkt noget!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-12-12 13:59

Morsom historie, kan jeg kun sige...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 14:02

Citat
Hvordan kan blodprøven vise så høj en promille

Hans lever virker ikke mere, ellers kan det ikke lade sig gøre, 1 genstand er ca 1½ time om at forsvinde.
Samt de har fået en ny alco-vogn som du skriver, og den er så nøjagtig at der ikke skal tages efterfølgende blodprøver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 14:04

Og så skal alle spritbillister tages med et gran salt til, de har det med at underdrive,
havde det været en fisker, var det noget helt andet.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-12-12 14:09

hvordan vil I forklare, at promillen stiger,
og det er ikke en historie, jo fra det virkelige liv

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-12-12 14:13

Citat
hvordan vil I forklare, at promillen stiger

Det vil jeg fuldstændig undlade at forsøge på - spørg lægen...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-12-12 14:24

det er meget naturligt at promillen stiger. alkoholen skal jo lige have tid til at blive optaget i systemet, og det tager altså lidt tid.
og nu er der jo også forskellige promiller i øllene, så hvis det er nogle stærke øl han har fået, virker de jo også lidt bdre.
og til sidst, så har man vist aldrig hørt om en spritbilist der var ærlig omkring hvor meget han har drukket.
standardsvaret er een øl, og når promillen så viser omkring 2, skal man ikke være den skarpeste kniv i skuffen for at regne ud, at manden lider af hukommelsestab.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 14:28

Der har engang været noget med at man kunne få en promille straf, ved at spise lakrids,
men den sag tabte politiet, så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-12-12 16:07

Citat
promillen kan ikke stige jo længere tid der går.

Jo,det kan den sagtens.Har en ven,der blev stopppet.Han sagde som det var,at han netop havde drukket een øl i bilen.
Han fik lov at vente i patruljevognen i tyve minutter,inden han blæste igen.

Her i sommer blev jeg stoppet, ca. 10 min.efter jeg havde drukket een øl.Han spurgte hvornår.Jeg sagde en halv time.(Ellers havde jeg også fået et ophold i patruljevognen). Visning: 0,08.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-12-12 16:10

Men her drikker vi kun alm.pilsnere. Derimod har jeg indtryk af,at på øerne drikkes de guldhalsede.
Det gi`r jo en vis forskel.

M.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-12-12 17:07

Den høje promille, der blev målt på alkoholmetret skyldes, at du netop har indtaget øllet. Så sidder der "promiller" i spyttet, hvilket man udånder.Det er derfor politiet skal have en spiritusprøve taget af en læge under neutrale forhold. Jeg har læst, at politiet nogle gange lader "synderne" få lov til at sidde en tid og vente, så det f.eks efter en halv time viser den rigtige måling.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 06-12-12 17:15

Problemet er jo nemt nok at løse. Lad være med at indtage nogen form for alkohol, inden du skal ud at køre..

Pims

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-12-12 22:33

Ser man politijagt, har de jo heller aldrig drukket noget som helst, heller ikke selvom de ikke kan stå på benene af druk. Subjektet lyver om hvad han har indtaget.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-12-12 23:09

I de 14 år jeg har haft kørekort har jeg fået lov til at blæse 4 gange. Selvom jeg havde drukket øl alle gangene, har alkometeret aldrig vist for meget. Men rigtig nok, betjenten spurgte hver gang om hvor længe det var siden. Men jeg har aldrig skullet sidde og vente, blæst hver gang med det samme.

Så mit indtryk er altså at alkometrene afgiver et rigtigt resultat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 23:29

Citat
Ser man politijagt, har de jo heller aldrig drukket noget som helst, heller ikke selvom de ikke kan stå på benene af druk. Subjektet lyver om hvad han har indtaget.

Har lige ´set´ 1-6 sæsson / seseion ?? + i en en køre
og de skide undskyldninger er altså ufattelige - og så er det ikke bare SPRUT den går galt med
men bare en tur inden om en anden bil der bare ligger og kører langsomt og alene i yderste bane.
KLIP KLIP KLIP KLIP KLIP KLIP KLIP KLIP
Og dagen efter er de på vejen igen:

Citat
Så mit indtryk er altså at alkometrene afgiver et rigtigt resultat.

Blæste i en engang, før jeg fik Antabus.
Men den er KUN vejledende og en BLODPRØVE burde ikke vise - noget dagen efter 4 genstande
så er det manden der direkte LYVER eller bare er pisse fuld igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 23:31

Citat
BLODPRØVE burde ikke vise - noget dagen efter 4 genstande

½ time efter, man fik den taget.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-12-12 23:51

En blodprøve lyver ikke, hvis den er taget af en læge og analyseret efter de gældende regler. Den kan være blevet forbyttet med en andens.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-12 15:39

Det er ligegyldigt hvo nøjagtigt alkoholmeteret er . Det vil kun kunne give et skøn over hvor meget alkohol, der er i blodet.
de fleste mennesker har en alkoholkoncentration i udåndingsluften som er omkring 1/2000 af den i blodet. Men for nogle er den en del større og for andre mindre.
derfor skal der en blodprøve til for at man kan dømme folk.

Noget andet er om alkoholpromillen siger noget eksakt om folks evne til at køre bil. Nogen kan køre og reagere godt på trods af lidt for meget i blodet. Andre kører elendigt og ukoncentreret selv nnår de er helt ædru.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-12-12 18:32

du kan være 299% sikker på politiet har ret,.. !

de kender ALLE undskyldninger
de kender ALLE tips, tricks og fiduser,

vær helt sikker på politiet anklager dig ikke for noget,
medmindre de er 299% sikker på at vinde en evt. efterfølgende retssag,

politiet arbejder med den slags til daglig,... derfra den store erfaring,
de ved også at tobaksrygning kan påvirke resultatet, det er naturligvis indregnet i deres vurdering af promillen..... også hvis du har sovet for lidt, ... skændtes med konen,... osv.. osv... de ved ALT.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-12-12 18:45

Altså jeg blev stoppet kl 1, natten til en fredag. På vej hjem, lige efter jeg er kørt af hoved vejen.
De stoppede mig, fordi ham bagved mig havde snakket i mobil telefon, så ville de vide hvad vi havde snakket om og hvorfor vi ikke kørte samme vej. Da jeg fik den lettere emsige betjent overbevist om at jeg ikke kendte manden, ville han så vide hvorfor jeg kørte rundt ude på landet på denne tid. Jamen jeg bor herude! Han mente jeg boede inde i Hobro. Godtnok er min adresse i 9500 Hobro, men det dækker over mere end byen fik jeg ham da heldigvis også overbevist om.

Nå, så blev han pludselig flinkere at snakke med. Fik at vide at min hund var sød. Ikke et ord til at jeg havde et tv og elværktøj bag i bilen

Så ja, nogen gange tror de nok at de ved alt
Men det er nødvendigvis ikke altid ham der kører i en ældre knap så pæn bil der er kriminel

Det var sgu da bedre de havde stoppet ham de så snakke i telefon, istedet for at spilde deres tid på mig

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-12-12 18:47

Citat
Det er ligegyldigt hvo nøjagtigt alkoholmeteret er . Det vil kun kunne give et skøn over hvor meget alkohol, der er i blodet.

af samme årsag trækker de en passende mængde fra det viste resultat,... for et være HELT sikker,

politiet er så trætte af at blive kritiseret for deres indsats, ..
filmet,.. udstillet,.. spyttet på,.. hånet,.. latterliggjort,... truet på liv og lemmer,
at de så vidt mulig undgår fejl,

jeg fik for nylig en fartbøde,... knipset af mobil fotovogn,...
bag på skrivelsen,... (med nydelig foto af føreren,)
var der klargjort til klage over resultatet,... sikkert belært af en masse brok,...

samme sted var også en vejledning hvordan man som lavtlønnet (pensionist - studerende mm.
kunne søge om at få beløbet nedsat til halv pris,
som sagt,... så gjort,... .............. tillykke de har hermede fået eftergivet 50% ....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-12-12 18:52

@Taunusand

det sker af og til politiet får anmeldelser,... nogle rigtige .. nogle forkerte,
så går de nogle gange kun efter bestemte biler / personer der passer på beskrivelsen,

det kunne man lytte til over politiradioen i gamle dage,... ved ikke om det virker i dag.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 07-12-12 19:01

Politiet har fået kryptiseret deres radio for en del år siden. Så kriminelle kan heldigvis ikke lytte med mere.

Det er såmænd også fint nok at jeg indimellem bliver stoppet, nogle af de gamle biler bliver nok ikke holdt helt i orden. For den er sikker, de kontrollerer lige dæk og lygter hver gang, hehe.. Men jeg vil sgu helst det er i lovlig og forsvarlig stand.

Det var bare den måde han startede med at være emsig på, nærmest som om han prøvede på at provokere mig til at hidse mig op. Nu skal der meget til at jeg bliver sur, for man får sjældent noget godt ud af det..
Syntes godt man kan opføre sig pænt over for andre, ligemeget om man er betjent eller ej
Og normalt er de sgu også flinke nok, fred være med det

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-12 22:24

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 05-01-13 01:30

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-01-13 10:32

Selv tak