/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
blender fra wupti
Fra : Disi
Vist : 830 gange
100 point
Dato : 30-11-12 14:10

Jeg er super tosset
Jeg kar købt en blender fra wupti til min datter i julegave 1699 igennem mit firma
Der står på min følge seddel at jeg har 14 dags fortrydelse ret og 24 månderes reklam.
Jeg har fortrydt mit køb fordi jeg har fundet på noget andet.
Så ringer jeg til kundeservice og spørg hvordan jeg sender retur,de får mit Ordre nummer,
Så fortæller hun mig at når det er købt til et firma kan de ikke tage det retur,kun hvis man har handlet privat.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 30-11-12 14:26

Sig du gerne vil have lovteksten tilsendt, så du kan læse det på tryk

http://taenk.dk/gode-raad/tema/gode-raad-om-e-handel/fortrydelsesret-paa-nettet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-11-12 14:38

Citat
Så fortæller hun mig at når det er købt til et firma kan de ikke tage det retur,kun hvis man har handlet privat.

På de fleste sider med nethandel er der en special aftale for erhvervshandlende - b-2- b = Business to Business. Om du har fortrydelsesret/reklamationsret kommer an på hvilken aftale, du har indgået med det pågældende firma.

Man skelner mellem privatkøb og erhvervskøb
se f.eks her

Citat
For erhvervskøb ydes der ingen retur- eller fortrydelsesret.
For forbrugerkøb er der 14 dages fortrydelsesret, fra det tidspunkt hvor varen er modt

http://www.vcore.dk/shop/external/terms.htm

Læs mere her

Citat
Fortrydelsesretten er kun obligatorisk ved 'fjernsalg' til private. At mange fysiske forretninger også tilbyder fortrydelsesret ved salg direkte i den fysiske butik er en anden sag. Det er bare en ekstra ikke-lovpligtig service de har valgt at give. Din PC-leverandør kunne også have valgt at give fortrydelsesret til salg til erhverv. Det har de altså ikke.
Kun ved 'fjernsalg' til private er det et krav. Her gælder fortrydelsesretten uanset at sælger evt. skulle påstå noget andet.

http://www.startfirma.dk/spm/3087

Kilde
http://www.kandu.dk/spg128626.aspx#1466694

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-12 14:45

Når jeg handler -også til firmaet- agerer jeg altid privat og opgiver ikke et firmanavn som køber.

Det vedrører overhovedet ikke firmaregnskabet om der bare står mit navn eller firmanavnet på notaen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-11-12 15:29

Fra wupti og deres betingelser

Kode
Erhvervskunder har ingen returret, medmindre andet er skriftlig aftalt. I så fald har køber ret til at få returneret et beløb svarende til den af kunden erlagte pris for varen, når wupti.com har godkendt den returnerede vare. Fragtomkostninger, forsikringer, gebyrer mv. returneres ikke

Erhvervskunder har ingen returret, medmindre andet er skriftlig aftalt

http://www.wupti.com/Menu/Om-wupti.com/Handelsbetingelser/

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-11-12 15:38

Jeg mener en virksomhed ikke kan lave aftaler der går imod loven. Loven står højere end aftalerne. Så det hjælper ikke man skriver "gælder ikke for erhvervskunder" . Jeg kan ikke se det står i loven, så erhvervskunder har også fortrydelsesret, hvorfor skulle de iøvrigt ikke have det?

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 01-12-12 11:02

Tak for svaret Nordsted1.