/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Håndværker vil betales for materialehent
Fra : mostmighty
Vist : 1033 gange
25 point
Dato : 29-11-12 22:01

Er det fair, at blive opkrævet en times ekstra betaling fra en VVS'er fordi han - inden han overhovedet er kommet hen til ens hus - lige skal hente det styk materiale, der skal installeres hos en?

Hvorfor kunne de ikke bare få det specifikke materiale tilsendt med posten - det ville koste mig 35 kroner i porto i stedet for 550 kroner i timebetaling.

Accepteret svar
Fra : nullerbullerpige

Modtaget 35 point
Dato : 29-11-12 22:03

Det er normal praksis for håndværkere at gøre det på denne måde.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-11-12 22:06

Det er OK, du burde aftale med håndværkeren før arbejdet begynder, at du selv vil hjemtage materialet. Det er måske ikke altid populært, da de måske tjener på materialet og kan egentlig tage den pris de vil, hvis man ikke har aftalt det i forvejen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-12 22:25

det er jo en del af det arbejde han skal lave hos dig, at samle de materialer der skal bruges.
og det er der kun en til at betale for.
du vil vel heller ikke selv bruge tid og brændstof på den slags uden at få betaling for det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-11-12 23:01

Der er én til at betale - dig!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-11-12 23:14

Citat
det ville koste mig 35 kroner i porto i stedet for 550 kroner i timebetaling.

Du glemmer lige at du så skal betale 550.- i timebetaling for hans tidsforbrug ved bestilling af materiale så den rigtige pris bliver de 35 til posten + 550 til håndværkeren, altså en total på 585.-

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-11-12 23:18

550 kr ikke så lidt for en times arbejde - for at gå i byen, kan man synes. Her i Spanien, hvor jeg bor er en mestertimeløn 20 €, 150 kr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-12 04:00

Thyregod. Det er jo altid relevant når man sammenligner æbler og pærer. Skil tingene ad.

550 kr heraf moms 110,- til rest 440,- Svenden får så 200,- i timen. I forsikring, sociale tillæg mm koster han mester 280,- kr i timen. Så har han lidt værktøj i tasken og en bil til rådighed, samt en mobil i lommen. Så lad os roligt runde op til 300,- Dvs mester har i bedste fald 140,- i db ud af de 550,- Det skal så betale huslejen, kontordamen og mesters løn osv osv. Jow jow, man bliver rig af at være håndværkermester i dk. Og nu er danmark jo ikke på hjælpepakkenlisten i EU, ligesom sydeuropa. Så vi skal istedet betale til festen i sydeuropa.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-12 09:55

Nu ved jeg ikke hvad der er kørt efter.................men hvis det er inden påbegyndelse af arbejdet, kan det måske komme ind under transport til og fra kunde. Og så lige det med at der også kan hentes til næste kunde samtidig. Så kan en 8 timers arbejdsdag nemt blive til 10 - 12 timer.
Jeg har set håndværkere køre efter almindeligheder som bør være i vognen.

Ps. Jeg er selv gammel servicemontør.....................og det gjorde vi altså ikke.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-11-12 12:32

Citat
Thyregod. Det er jo altid relevant når man sammenligner æbler og pærer. Skil tingene ad.

Men det var et lille forsøg på at fortælle at timelønarbejde her i Spanien koster væsentlig mindre. Virkelig god opstilling af 3773 om udgifterne for en mester. Jeg kan ud fra disse meget fine opstillinger, at en mester har de samme poster i Spanien. Forskellen her er blot, at en håndværker ikke graver 200 kr til sig i timen, hvilket nok ændrer sig efterhånden her i krisetiderne og EU-medlemskabet. I Spanien har en håndværker måske max 10 € - 75 kr i timen. En væsentlig forskel, som alt i alt sænker samtlige omkostninger til et konkurrencemæssigt niveau med Danmark. Vi får sikkert snart mange flere små initiarivrige håndværksmestre fra Spanien og andre lande syd for grænsen til Danmark, som iøvrigt laver håndværksmæssigt arbejde i sammen standard som danske håndværkere.
Spanien gør iøvrigt ikke brug af nogen form for hjælpepakker, som 3773 nævner.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-11-12 19:33

Thyregod8 - who cares...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-12 19:48

Alle ansvarlige håndværkere kører med de dele de skal forventes at skulle bruge. Vi har indtil flere biler der kunne få problemer med en brovægt. Men skal tingene gå stærkt, hvad det meget ofte skal hos os, henter man - og om nødvendigt på vejen. I vort erhverv kan vi ikke have alt med. Ejheller kan en smed. Det er ikke nævnt hvor hurtigt man skulle rykke ud. Ejheller om entydig bestilling af jobbet var afgivet.

PS At spaniolerne vil arbejde for 0 i løn er vel et udtryk for at man klarer sig fint dernede, idet alle de skandinaviske pensionister brænder deres penge af dernede. Herhjemme er vi befængt med høje lønninger og et skatte/afgift niveau der virkelig gør ondt. Så havner vi beklageligvis på et horribelt niveau til kunden. Men pengene til alle "Robert'erne" skal jo komme et sted fra.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 01-12-12 10:36

Er der nogen der er klar over hvor stor en servicevogen man skal have for at have alle ting og sager med til alle kunders skrammen der går istykker , når man handler på nettet i alverdens lande, haral skral og baurhause, så vil man engang imellem komme til at køre en ekstre gang. Jeg køre selv hvidevare service oh tror mig jeg har IKKE alle sager med rundt til mine kunder og det er jo man betale gerne eksp. Og fragt gebyr på op til 250 kr på reservedele til div. hvidevare for at få dem lavet hurtig.......... Så hold med det hyleri og værdset en håndværker der vil hjælpe sin kunde på den bedste måde..........

Mvh Bassebo

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 11-12-12 10:22

Tak for svaret nullerbullerpige.