/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Har udlejer krav på at se
Fra : Strandkro
Vist : 1211 gange
50 point
Dato : 25-11-12 20:03

Har en udleje krav på at se KONTRAKTEN mellem en lejer (som har ret til fremleje) og fremlejetager ?
Der er tale om et erhvervslejemål.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-12 20:17

Ved fremleje af værelse i lejlighed i boligkompleks gælder:
Udlejeren/boligselskabet har - ikke bare ret til, men - krav på at få en kopi af fremlejeaftalen inden indflytning og afmelding igen efter udflytning.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 25-11-12 20:44

Tak myg - men her er tale om et ERHVERVS LEJEMÅL og ikke bolig lejemål - er der forskel ?
Er der et lov herom i erhvervs lejekontrakt ? Hvis svaret er et JA - så hvilket punkt i erhvervs lejeloven ????

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-11-12 20:56

Det kommer an på om der i den oprindelige lejekontrakt er givet tilladelse til fremleje "med udlejers godkendelse" eller ej.

Men hvorfor er det et problem at lade udlejer se den?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-12 21:21

Citat
Men hvorfor er det et problem at lade udlejer se den

Måske fremlejer får meget mere ind i leje end han selv giver udlejer

Nå, men der står ikke noget i loven om, at udlejer har krav på at se fremlejekontrakten.
Måske fordi erhvervslejeloven ikke indeholder bestemmelser om fremleje af erhvervslejemål

Reglerne for fremleje af erhvervslejemål:

Citat
Fremleje
Fremleje definition
Lejers ret til at overlade brugsretten til en anden, således at retsforholdet mellem lejer og udlejer ikke berøres.
Aftaleforholdet mellem udlejer og lejer består. Der etableres en ny aftale mellem fremlejegiver og fremlejetager.
Fremlejetager kan ikke opnå bedre ret end fremlejegiver. Aftales sådanne rettigheder kan dette medføre misligholdelse af hovedlejemålet.
Fremlejetager nyder ikke beskyttelse efter LL § 7, stk. 1 og ELL § 6, stk. 1.

[B]Erhvervslejeloven indeholder ikke bestemmelser om fremleje. Lejer har ikke krav på at kunne fremleje eller udlåne sine lokaler, medmindre det er aftalt. [/B]

http://jurawiki.dk/wiki/Lejeret#Erhvervslejem.C3.A5l_2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-12 21:23

Nå, man kan åbenbart ikke fremhæve skrift inde i et citat:

Erhvervslejeloven indeholder ikke bestemmelser om fremleje. Lejer har ikke krav på at kunne fremleje eller udlåne sine lokaler, medmindre det er aftalt.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 26-11-12 01:45

Lejer har FREMLEJE RET, samt afståelses og genindtrædelses ret.

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-12 08:22

Hvem betaler huslejen til udlejer...? Hvis det er overdraget til fremlejetager, så vil jeg mene, at udlejer har ret til at vurdere fremlejeren og også kontrakten...! Udlejer kan - under normale omstændigheder - i al fald modsætte sig overdragelse af forretning, hvis der er problemer med ny lejer.

Hvis det derimod fortsat er den oprindelige lejer, så burde udlejer kunne være ligeglad, for han mærker i grunden ingen forskel.

Så det kommer meget an på, hvad der er skrevet i de to kontrakter.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 27-11-12 09:40

Tak for svaret Ysseven.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 27-11-12 19:55

Hvis man forud har aftalt, at udlejer skal se fremlejekontrakt, så skal udlejer se fremlejekontrakt.
W