/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hvilket IT-værktøj er bedst til rejsebru
Fra : Oldboston
Vist : 1963 gange
100 point
Dato : 22-11-12 18:03

Til daglig bruger jeg en stationær, har også en bærbar til indenlandske rejser m. v. Som mobiltelefon har jeg kun en 3 år gammel alm mobil, ikke smartphone.

Men i nogle tilfælde er det upraktisk at slæbe den bærbare med, for stor, for tung. f. eks. udlandsrejse. Så jeg kunne ønske mig en mindre, en meget let en, men hvilken?

Der skal være store taster, tydelig skærm, adgang til internettet, men jeg bruger hverken facebook twitter, spil, film eller hører musik. Jeg skal blot kunne emaile, læse nyheder, vejrudsigter, finde rejse- og togplaner og andre praktiske oplysninger.

Nogle siger, jeg bare skal have en smartphone, den kan det hele, hører jeg. Andre fremhæver forskellige mini-pc'ere med forskellige benævnelser. På internettet fandt jeg nedenstående debat i et forum, hvor der blev nævt ipad, kindle, netbook, og flere andre. Men jeg skal være ærlig: Jeg kender slet ikke de forskellige betegnelser, og det jeg søger skal opfylde 4 krav: :

let at bruge, meget robust (mere end normalt robust), lille vægt, og med tydelige taster og skærmbillede,

Her er det sted, jeg fandt på nettet,

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2189586

men det forvirrede mig mere end det oplyste mig. Så hvad mener kandu's brugere?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-11-12 18:11

det afhænger i høj grad hvad dit behov er,
tjekke mail,.... kan du fx sagtens gøre fra en smartphone

skriv hvad u har brug for og hvilke hastigheder

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-11-12 18:18

Det er også til at blive forvirret over, jeg selv er blevet anbefalet Ipad med wi/fi
den kan stadig være med i lommen.
tv2 har sådanne uge klip hvor de fortæller om de apperater du nævner og anbefaler,
ellers kig hos forbruger styrelsen de har også sider hvor de kan fortælle om det de mener er bedst til en rimelig økonomi.
Jeg står også selv i samme gård som dig om hvad der skal vælges, det er jo efter ens behov og pengepung, den bestemmer hvad der skal ofres på det.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-11-12 18:28

i stedet for at give 10 - 15.000 kr for éeeen macbook,.. !

kunne man fx vælge en samsung PC + smartphone til det halve,
begge dele er nok alligevel forældet om et par år,

men hører man til (the young generation) kan det vel kun være Mac,....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-11-12 18:45

jeg havd en lille 10" Asus Eee 1,6 med til Thailand forrige år,
med internethastigheder på max. 1-2 Mbit down og 0.2 - 0.4 upload
er det en pestilens at arbejde med,..

endvidere har de fleste Hoteller / Guesthouse / udlejnings Condo
elendige WI-FI routere,.. så et 'bedst mulig' netkort må være værd at overveje hvis det er muligt,
http://www.pcworld.dk/art/118245/afsloering-dit-traadloese-netvaerkskort-snyder-dig-og-din-baerbar

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-12 19:03
Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-11-12 19:15

du kan få mange oplysninger her http://www.mobilpriser.dk/

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-11-12 01:05

Hvis du synes at en bærbar er for stor at slæbe rundt på, kunne en tablet være løsningen, sammen med en gammeldags mobil telefon. En tablet er en computer uden tastatur, som du styrer vha skærmen. En tablet er på mange måder en forvokset smartphone, men man bruger den normalt ikke som telefon. iPad er en af mange tablets, men der findes mange andre, der er billigere. Jeg vil mene at du skal finde en 10 tommers version, for at det er noget ved.

Du kan også købe en smartphone, derved får du én dims der kan det hele når du er ude at rejse. Du kan lave det samme på den som du kan på en tablet, men skærmen er meget mindre. Hvis du skal arbejde ved den i længere tid, se film på den, så bliver du nok lidt træt af den, men ellers er det en udmærket løsning.

Netbooks er små bærbare computere. De var lidt moderne for et par år siden, men de er ikke ret hurtige og de fylder alligevel for meget.

Kindle er en dims til at læse bøger på.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-11-12 17:03

Mange tak for jeres svar indtil nu. Det er rigtigt, at tingene hurtigt bliver forældet, og jeg vil heller ikke investere en formue bare for at læse nogle mails eller tjekke en vejrudsigt. Jeg kan god sætte mig ind i EA HS's advarsel mod at have for lav hastighed. Jeg vil tjekke både forbrugerstyrelsens side og de andre websteder, som er foreslået. Jeg skal også lige have læst de sidste par numre af Komputer for alle, hvor der vist var lidt info. Så jeg vender tilbage til jeres svar engang i den kommende uge.
Venlig hilsen Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 27-11-12 16:07

Tak for svaret bevi54. Det var et par gode henvisninger.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-11-12 00:21

godt du kunne bruge det. mvh Bevi54