/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
spartling af gipsplade loft ??
Fra : jensogmumi
Vist : 691 gange
100 point
Dato : 28-10-12 19:40

Hej jeg skal til at spartle gips loft, men er i tvivl om de korte samlinger skal have amering strimmel før de bliver spartlet , de korte sider er blevet knækket/ skåret i 45 gradder ,

Mvh, Jens

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-12 21:16

på med en strimmel

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-12 22:56

du skal ikke have strimmel på de korte samlinger, men derimod skære kanterne skrå, så der bliver en trekantet rende hele vejen over. en såkaldt spartelfuge. den fylder du op med spartelmasse, og så er pladerne limet sammen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 28-10-12 23:03

Hvis du har tænkt at tapetsere med glasvæv eller glasfilt behøver du ikke sætte armering på. Vævet armerer i sig selv.

Tapetserer du med papir/pap som kan gå itu ved sætninger, skal du armere flader som kan arbejde i forhold til hinanden: Kanter som er fæstnet til samme grundlag, lægte eller bjælke, behøver ikke armering, hjørner i værelser bør derimod.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-12 23:13

hej jensogmumi

Inden jeg formulerer/guider dig mere vi jeg lige sikker mig at du bruger papirstrimmel og ikke armering strimmel i din gibs samlinger.
Den korrekte måde at spartle gips med, er med papirstrimmel i både spartle-samlingerne og tværgående samlinger. Papirstrimmel opsættes med gibsspartle. Herefter spartles samlingerne 2 gange med medium sandspartle. (Alt efter hvor god du er til at spartle) I de tværgående samlinger skal der spartles ca en halv meter ud til hver side, for at udline bulen der kommer fra papirstrimmelen. Er der nået du er i tvivl om spørg du bare.

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 29-10-12 19:46

Tak for svaret McBobo.

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 29-10-12 19:47

Tak for alle jeres svar