/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Afskrivning
Fra : schoenberg
Vist : 898 gange
20 point
Dato : 03-06-03 14:16

Vi har købt en bærbar på afbetaling (ialt med renter og gebyrer 13.000,-). Vi afdrager med 350,- pr. md. Skal vi bare bogføre det månedtlige beløb - eller skal det hele samles og, hvordan afskrives det (altså hvor meget pr. år)

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 03-06-03 14:23

er 13 000 inklusive eller ex moms?

Kommentar
Fra : schoenberg

Dato : 03-06-03 14:45

ups - inkl. moms

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 03-06-03 14:53

Du kan straksafskrive det fordi beløbet er så lille (anbefales). Jeg ville kontere hele beløbet ind på kreditor/forhåndsbetalte udgifter, for så at trække de 350 (uden moms, renter og gebyrer) hver måned fra forhåndsbetalte udgifter og ind på småinvesteringer

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 04-06-03 08:00

Du skal huske at se bort fra renter og gebyrer på købekontrakten, dem skal du nemlig fratrække løbende. Den rene købspris (uden moms) skal også fratrækkes på konto for småanskaffelser løbende.

Det vil være det mest korrekte at bogføre på følgende måde:
Selve købsprisen (den rene pris uden moms) for PC'en debiteres på småanskaffelser, momsen debiteres på indgående moms. De 2 beløb tilsammen udgør gælden på kreditkøbet, som krediteres på en kreditor-/lånekonto. Når du hver måned betaler en ydelse, krediteres bank/giro/kasse. Afdraget debiteres på førnævnte kreditor-/lånekonto og rente/gebyrer debiteres på en rentekonto.

mvh
Torben

mvh
Torben

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 04-06-03 08:09

Undskyld - købsprisen skal selvfølgelig debiteres på konto for småanskaffelser straks og IKKE løbende, som det også fremgår af "bogføringsafsnittet"

mvh
Torben

Accepteret svar
Fra : simon100

Modtaget 20 point
Dato : 19-06-03 08:55

Hej

Du skal finde ud af hvad pc'en koster uden renter og gebyrer og debitere det på småanskaffelser med momstræk. Samtidg skal du lave en konto under passiver der hedder "lån, pc" eller lign. hvor du modposterer købsprisen. Løbende når du betaler de 350 kr. skal du postere afdrag på lånekontoen og renterne skal debiteres på renteromkostninger.

Mht. afskrivninger så er du ude over det problem idet regnskabsmæssigt er den posteret under småanskaffelser og dermed ikke aktiveret. Og da værdien af pc'en uden moms er under kr. 10.000 så sker der ikke noget yderligere skattemæssigt.

mvh
Simon

Kommentar
Fra : lh2404

Dato : 16-08-03 23:25

Hej

Du skal huske, at skattevæsnet sjældent godkender en pc'er som 100% erhverv, hvis det er et lille enkeltmands firma.

Mvh

Lone

Godkendelse af svar
Fra : schoenberg

Dato : 17-08-03 02:06

Tak for svaret simon100.