/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Resultat 0,00 men rødt, excel
Fra : k_m_s
Vist : 696 gange
200 point
Dato : 06-10-12 19:26

God aften.

Jeg har et excel 2007 ark hvor jeg laver kasse optælling hver dag.
En celle viser kasse diff. som jo helst skal være 0,00.
Cellerne er formateret til at vise negative tal røde.

Pludselig i dag bliver kasse diff. vist med rødt 0,00 ??????
Normalt er det sort 0,00

Kassen stemmer jo når diff. er 0,00 men hvorfor er det pludseligt med rødt ?????

Med venlig hilsen
Kim Mortensen

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 210 point
Dato : 06-10-12 20:06

Måske er tallet negativt på mindre decimaler, end de to, du har vist. Du kan afrunde tallet til to decimaler, så det, du ser, er den faktiske værdi. Brug formlen =AFRUND(A1;2). Hvis tallet så er -0,0001 bliver det afrundet til 0,00.

Simon

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-10-12 20:07

Excel regner med flere decimaler end du har bedt om at få angivet, og så er facit ude på en decimal længere ude sikkert blevet negativt.
F.eks:
Resultatet i Excels beregninger giver 0,000032 altså skriver den 0,00 med sort.
Hvis resultatet er -0,000032 vil den skrive 0,00 med rødt.

Hvis du ikke mener der er så mange decimaler i det du angiver kan de opstå, hvis du har en division, der giver en uendelig brøk f.eks. 10 kr./3 = 3.333333333 osv.
det regnes der videre med i Excel.

Håber det giver mening :)

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 08-10-12 07:43

Ja det er rigtigt, det er på 13. decimal tallet er negativt.

Men når jeg regner efter i hånden bliver tallet ikke negativt ???
Der er ingen divisioner i regnestykket.

Formlen i cellen ser sådan ud: =HVIS(B13="";"";(R13-S13))
HVIS(B13="";"") har jeg lavet for at der ikke står noget i de dage vi ikke er nået til.

MEN hvis jeg fjerner HVIS(B13="";"") så der kun står =R13-S13 bliver resultatet ikke negativt men præsic 0.

Er der en logisk forklaring på det?????

God dag
Kim

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-10-12 09:25

Næh

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-10-12 10:06

Jeg kan hverken finde en logisk eller ulogisk forklaring

Men jeg vil stadig foreslå at indbygge en afrunding.

=HVIS(B13="";"";AFRUND(R13-S13;2))

Simon

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 10-10-12 09:47

Tak for svaret sion og myg

Kim