/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rugbrød
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 905 gange
95 point
Dato : 26-09-12 20:53

Uha så pisse knæk jeg kan være, ud over at jeg hader at bage brød kom jeg til at sige at det ikke kunne være så svært at bage et rugbrød med minium kostfiber på 15% og et kacl indhold på max 230.

Det skulle jeg så ikke have sagt for jeg kan ikke finde en opskrift der opfylder disse mål

Er der en her inde der har sådan en opskrift eller kan finde en?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-12 22:49

Tja, jeg bager jo dette:

http://sukrin.org/dk/lowcarbbrod/om/

Og det overholder vel dine værdier?

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 27-09-12 07:06

pifo, der er 8,5 g kostfiber, det er ikke nok.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-09-12 07:10

De 8,5 g kostfibre er pr. skive, der er 21,2 g i hele brødet. Så er spørgsmålet bare hvor meget brødet vejer.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-09-12 07:38

der er 21,2g pr 100gram brød

Kig i skemaet lidt nede på siden

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 27-09-12 08:39

Ach so, jamen så kan jeg bare lære at læse det hele igennem, inden jeg spiller smart og kommenterer. Undskyld

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 27-09-12 09:50

Du køber en færdig rugbrødsblanding f.eks. http://www.amo.dk/produkter/brodblandinger--/amo-fuldkornsrugbrod/
Det har et kalorieindhold på 200 kcal/100g i det færdig bagte. Det har så ikke nok fibre, men det kan du jo løse ved at tilsætter en god slat hvedeklid. Her kan du se hvor mange fibre der er i hvedeklid, og i linket på den færdig rugbrødsblanding kan du se fiberindholdet, både i melblandingen, og den færdige. Så er det bare i gang med lidt regning.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-09-12 11:21

Problemet er jo, at der ikke er dokumentation på kalorier og fiber procent på almindelige opskrifter, men kig på disse to:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift-fedtfattig.php?id=27630

http://katrineskokkerier.blogspot.dk/2012/09/rugbrd-pa-den-glutenfri-made.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-12 11:26

Tjaeh, det er jo om at finde en balance, groft kernebrød er skønt men mistænkt for at være fedende.

Jeg bager tit et brød med 1/3 hvedeklid og resten hvedemel, intet fedtstof, men skal det være ekstra godt kan jeg finde på at tilsætte knuste valnødder eller græskarkerner, og enkelte gange hørfrø.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-09-12 13:55

Pifo - den første vil jeg blive kaldt en snyder og de 2 andre ser fine ud, men som sagt jeg har ingen idé om hva deres værdier er.

Kunne nok godt finde på at bage det første bare fordi jeg kan eller noget, men det skal være 100% hjemmebagt.

@ Charlottefrich det er helt i orden at være hurtig ude, ellers ville jeg jo ikke sidde her og går det godt med røgen eller mangle på samme?

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 27-09-12 14:06

@Tak_for_hjælpen Tak.

Og ja, det går godt, med manglen på røg. Det er faktisk mere end 2 uger siden jeg sidst røg, men jeg savner det stadig. Synes jeg cigaretter overalt og er hyperopmærksom på røglugt, må med skam melde, at kommer jeg forbi en der ryger, trækker jeg lige vejret en ekstra gang.

(Har du set den gamle sketch med Dirch Passer, hvor han skal ligne en der er ved at holde op med at ryge?... Det er vist næsten mig, stadig, efter 17 dage, skræmmende at man kan være så afhængig)

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-09-12 14:38

Det er meget skræmede at man kan være så afhængig fik for 14 dage siden en rigtig god forklaring på hvorfor på et rygestop kursus - og det var godt nok en øjenåbner der går at jeg tænker en ekstra gang om inden jeg lige tænder en smøg.

17 dage er flot og kæmp der går snart dage, så uger imellem at du tænker på en smøg og det bedste er fra nu a behøver du kun gå uden for ved fester og andre steder fordi du har lyst og ikke fordi du skal ryge og død og pine hva gør man hvia man både skal tise og ryge mellem hovedretten og deserten .

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 95 point
Dato : 27-09-12 16:18

LuffeA skrev:
Citat
Jeg bager tit et brød med 1/3 hvedeklid og resten hvedemel, intet fedtstof, men skal det være ekstra godt kan jeg finde på at tilsætte knuste valnødder eller græskarkerner, og enkelte gange hørfrø.

Iflg. Camilla Plum hører fedtstof slet ikke hjemme i brød.

Jeg aner ikke hvad fiberindholdet er, men jeg bager disse boller, som vi bruger både som morgenmad og i madpakker m.m.

Dagen før jeg skal bage kommer jeg 100 gr. knækkede hvedekerner og 100 gr. knækkede rugkerner i en gryde med ca. 1 l vand, og giver det er opkog, og sætter det efter afkøling i køleskabet.

300 gr. økologisk hvedemel, med alle kim- og skaldele
300 gr. økologisk rugmel, med alle kim- og skaldele
De kogte kerner fra igår, med det vand, der hænger ved
7 dl lunken vand
4 spsk sukker
4 tsk. salt
2 pk. gær
2 æg
hvedemel, indtil dejen er tilpas, hellere lidt for blød end for tør. Den skal være lidt fugtig, da fuldkornsmelet suger en del fugt.

Bages ved 225 gr. i 12-15 min, til de er gyldne.
Når jeg sætter bollerne i ovnen sprøjter jeg dem med vand fra en vandforstøver.

Denne portion giver min. 48 boller, men den kan selvfølgelig halveres.

Man kan variere med div. former for kerner o.l.
Hvis man kommer revne gulerødder i bør man spare på sukkeret, evt. helt udelade det.

For en del år siden havde jeg købt noget müsli, som der var lidt vel meget "bid" i, det krævede nogle gode tænder.
Jeg endte med at bruge det i nogle boller, det var supergodt.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-09-12 20:33

det er nogen gode opskrifter især kan jeg godt lide at de er gennem prøvet af mennesker og ikke bare googlet - men jeg er nød til at finde nogen med de værdier - skal da virkelig lære at tænke for jeg taler

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 30-09-12 02:45

Citat
men jeg er nød til at finde nogen med de værdier - skal da virkelig lære at tænke for jeg taler

Har du overvejet om du bare lige så'n sagde noget lignende:
Citat
Ach so, jamen så kan jeg bare lære at læse det hele igennem, inden jeg spiller smart og kommenterer. Undskyld

...som fx: "Ups, der var jeg vist lidt for kæk med hensyn til hvor let der er at bage rugbrød, når nu jeg selv hader at gøre det. Men nu vil jeg bestræbe mig på at tænke for jeg taler"

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 30-09-12 10:49

hehe det ville ikke være første gang jeg sagde undskyld men lige dytter andet ikke end at møde op med det skide brød blev vist noget pincipt agtigt

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 30-09-12 21:28

Joho, men et princip er ikke nogen regel og da slet ikke under straffeloven.
Ægte styrke er at indrømme at man kan tage fejl eller være overmodig.
Visdom er at ...vise at man vil bruge erfaring til at forædle sig selv.

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 08-10-12 09:05

Tak for svaret Troldepige.