/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Udskiftning af højtaler i dali 104
Fra : npra
Vist : 810 gange
100 point
Dato : 17-09-12 22:48

Håber at dette er rette kategori:
Jeg har et par dali 104 med noget år på bagen (Vifa C17WG-66 og D26TG-05). Fem ud af seks enheder er stået af, men filtrene virker (igen) efter udskiftning af modstandene. Jeg har brug for hjælp til at finde et passende sæt enheder til en fornuftig pris som kan bringe liv i højtalerne igen. Det kan godt være at det ikke kan betale sig, men det skal prøves. Indtil videre er følgende i søgelyset: Goldwood GW-206/8 6-1/2" OEM Woofer 8 Ohm og Goldwood GT-510 1" Soft Dome Tweeter.
Niels

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-09-12 23:41

Som du selv er inde på, er det ikke sikkert det kan betale sig at reparere dem, et par koster under 1000,- på dba.dk

Basserne burde kunne repareres, kik f.eks. forbi http://basrep.dk/
Jeg kender ikke den diskant du linker til, men jeg er lidt tvivlende over for den.

En fornuftig diskant kunne være denne:
http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/593---26-mm-diskant-6-ohm/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-09-12 08:25

Som udgangspunkt nej. Enhver enhed har et givet idealkabinet og man porter eller tilpasser volumen til dette. Skiftes ukritisk enhed i et givet kabinet risikerer man mærkelig svampet bass, regulært ringe lydtryk, regulært haveri, ingen bass og en lang række andre mærkeligheder. Vil man alligevel forsøge bør man kontrolberegne ud fra enhedernes TS parametre, og så undlade for store afvigelser fra idealkabinettet. Forsøger man at tune lavere kan resultatet blive noget mærkeligt.

Teorien herom er nedfældet af Thiele & Small for mange år siden, og er stadig de gældende metodikker for refleksladede systemer. At genbruge et delefilter med et sæt andre enheder medfører ret sjældent ordentlig hi fi.

Men kan du skaffe dig thiele/small data'ene på VIFA'erne kan du prøveberegne de kabinetter du har og så gentage beregningen med de enheder du vil skifte til.

Snakkede vi større proff systemer kan det være øvelsen værd, endda med forbedret ydelse til resultat. Men så ligger vi også i en hel anden prisgenre. Eksempelvis påstås JBL triple Chamber at have det bedre med visse af Fane's basser end med de iøvrigt rædselfuld dyre originalenheder.

At pappe små Vifa'er om er for dyrt og hænger ikke sammen. Skulle man noget, spurgte man Dali om et ombyttersæt (hvis de har).