/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Buske og træer
Fra : martec78
Vist : 247 gange
45 point
Dato : 16-09-12 20:54

Jeg vil gerne plante nogle træer og buske i min have, men vil helst ikke bruge en masse penge på det. Jeg kender nogle ude på landet som har en masse forskelige grønne planter og træer.
Er det muligt at grave dem op og plante dem hjemme hos mig. Eller vil planterne dø af det.
Min jord indeholder lidt ler i haven.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-09-12 21:11

Flyttes de bare sådan lige vil hovedparten ikke overleve.

De skal stikkes først og helst året før flytning, man bruger en spade og stikker dybt i en ring hele vejen rundt, de afskårne ender danner så små fine nye rødder der er klar til at sætte sig det nye sted.
På det nye sted graver man tilsvarende huller og "forer" dem i bund og sider med ny jord der bare behøver at være det billigste fra planteskolen.
Under transporten skal rodknolden helst være nede i en plastsæk så de nye rødder ikke tørrer ind.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-09-12 21:19

Luffe har helt ret, men så længe planterne ikke er alt for store, og du får så meget rod med som muligt, roden/rodklumpen(bedst) holdes fugtig under transporten og de plantes hurtigst muligt igen, så bør det kunne lade sig gøre. Det er en god ide at putte lidt alm. spaghnum ned i hullet til roden - det holder på fugten - samt en stor spand vand inden planten plantes.
Det er normalt vigtigt at de vandes ofte i de første par måneder, men nu hvor det er vådt og efterår ordner det jo næsten - men også kun næsten - sig selv

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-09-12 21:21

PS: Sæt også plantens rod i en spand vand nogle minutter inden den kommer i hullet så den er suget godt våd.