/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Samarbejdsaftale/kontrakt på software fo~
Fra : frier
Vist : 899 gange
200 point
Dato : 28-11-01 21:03

Vi er et lille nystartet IT internet selskab bestående af 2 personer (I/S) som har udviklet et nyt stykke software.
Vi er nu gået i forhandling med en samarbejdspartner om markedsføring, salg, distribution og support af dette nye produkt.
Det produkt som skal sælges er en kombination af to produkter hvor vi bidrage med den ene del og samarbejdspartneren bidrager med den anden del (1+1=5). Dette fordi der er en oplagt synergi i at kombinere og markedsføre produkterne under et. Det samlede produkt markedsføres under et nyt navn.
Vores rolle begrænses derfor efterhånden til konsulent assistance, og ellers at inkassere procenter af omsætningen hvor potentialet er meget stort. Så langt så godt ...
Vores udviklede software er ikke patentbeskyttet (pga. omkostningen herved) og under udviklingen af det fælles produkt blive vi nødt til at åbne kildekoden for i samarbejde med deres udviklere for at kunne programmere en ens brugerflade.
Min bekymring går på, at hvis samarbejdet bliver en succes, at vi så bliver kørt ud på et "sidespor".
Har du gode råd til hvordan vi sikrer vores ret til den aftalte procentdel af omsætningen ? Har du evt. eksempler på kontrakter som sikrer os juridisk ? Kender du måske nogle gode advokater med erfaring på området ?
Jeg er meget taknemmelig for dine gode råd - og helst så hurtigt som muligt - da forhandlingerne allerede pågår.
Tak for din tid ...

Mvh
Jesper Frier

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 210 point
Dato : 28-11-01 21:18

In article <5kbN7.1211$K4.213393@news010.worldonline.dk>, frier wrote:
> Vi er et lille nystartet IT internet selskab bestående af 2 personer
> (I/S) som har udviklet et nyt stykke software.

Du er klar over hvordan loven er med hensyn til hæftelse over
for 3. person ?? Der har været indtil flere kedelige historier
herinde omkring konkurs/udtrækning af selskabet/...

[klip]

> Vores udviklede software er ikke patentbeskyttet (pga. omkostningen
> herved) og under udviklingen af det fælles produkt blive vi nødt til at
> åbne kildekoden for i samarbejde med deres udviklere for at kunne
> programmere en ens brugerflade.

Derfor har i alligevel copyright på den, eller har i afgivet den ?
Mig bekendt kan man ikke få software patenter i danmark, og har
jeres kode virkelig "opfinderhøjde" ??
(teknisk set kan man klare det med en ens brugergrændseflade
uden at de få koden. De kan få en beskrivelse af funktionerne
og så er det godt nok.)
Yderligere, giv dem ikke koden før i har en aftale. Og de må
ikke ændre i den, det må kun i.

> Min bekymring går på, at hvis samarbejdet bliver en succes, at vi så
> bliver kørt ud på et "sidespor".
> Har du gode råd til hvordan vi sikrer vores ret til den aftalte
> procentdel af omsætningen ? Har du evt. eksempler på kontrakter som
> sikrer os juridisk ? Kender du måske nogle gode advokater med erfaring
> på området ?
> Jeg er meget taknemmelig for dine gode råd - og helst så hurtigt som
> muligt - da forhandlingerne allerede pågår.
> Tak for din tid ...

Der er flere muligheder.
1) sælg ophavsretten til koden for et stort engangs beløb, + evt.
procenter pr. solgt enhed.
2) behold ophavsretten og sælg dem en licens pr. solgt enhed for
lidt flere procenter.

Overvej at i nok ikke skal afgive retten til at sælge jeres
software til andre, med mindre i bliver kompenseret for det.
I bør endda også selv kunne gå ind på markedet hvis i vil det.

De skal ikke kunne sælge/licensiere koden til 3.person.

Hvis produktet virkelig er så godt, så kan det selvfølgelig
også sælges i udlandet... husk at få penge for det også.

Kort sagt, lav en klar og tydelig aftale, også hvornår pengene
skal falde, og hvordan. Hver gang de vil have noget af jer, skal
i kompenseres. Det være sig diverse friheder, fx. export.

JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 21:26

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
news:slrna0ahjl.b9c.bendtsen@var.diku.dk...

[klip]

> Du er klar over hvordan loven er med hensyn til hæftelse over
> for 3. person ?? Der har været indtil flere kedelige historier
> herinde omkring konkurs/udtrækning af selskabet/...

Slap du nu lidt af. Jeg er f.eks. ansat i et I/S. Dejligt. Fungerer fint.

Ved du overhovedet, hvad du taler om? Der kan være særdeles meget fornuft i
et I/S.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 21:33

In article <9u3h98$ba2$1@sunsite.dk>, Peter G C wrote:

[klip]

> Slap du nu lidt af. Jeg er f.eks. ansat i et I/S. Dejligt. Fungerer fint.
>
> Ved du overhovedet, hvad du taler om? Der kan være særdeles meget fornuft i
> et I/S.

Ikke ud over hvad jeg har læst af kedelige historier herinde.
Det er muligt at jeg har fået fokuseret ensidigt på de negative
historier vi plejer at høre her inde, der er sikkert tusinder
af velfungerende I/S'er rundt omkring i danmark.

JonB
ps: jeg har ikke sat mig nærmere ind i virksomhedstyper i
danmark da det endnu ikke er aktuelt. Jeg overver at gå
selvstændig i fremtiden, men tingene kan ændre sig inden
da, så det er udskudt indtil jeg rent faktisk starter et
firma.

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Godkendelse af svar
Fra : frier

Dato : 28-11-01 23:41

Tak for svaret Jon Bendtsen.
Jeg er glad for dine kommentarer på trods af dine meninger vedr. I/S'ere. Se sådan på det - når vores firma er et I/S så må vi da selv tro på det da vi ellers hæfter personligt ...

Mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 02:32

On Wed, 28 Nov 2001 20:03:27 GMT,
frier <frier.news@kandu.dk> wrote:
> Har du gode råd til hvordan vi sikrer vores ret til den aftalte
> procentdel af omsætningen ? Har du evt. eksempler på kontrakter som
> sikrer os juridisk ? Kender du måske nogle gode advokater med erfaring
> på området ?

I gør som Stacker gjorde. Dokumenterer i retten af dele af den
kode i ikke får procenter af er 100% ens med det i har lavet.

Dette gjorde at Microsoft måtte betale ca. 110 millioner US dollars
i erstatning for salg af piratkopier. Store dele af den kompilerede
kode var nemlig identisk med Stackers oversatte kildekode.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 10:07

In article <cEdN7.1459$K4.245657@news010.worldonline.dk>, frier wrote:
> Tak for svaret Jon Bendtsen.
> Jeg er glad for dine kommentarer på trods af dine meninger vedr.
> I/S'ere. Se sådan på det - når vores firma er et I/S så må vi da selv
> tro på det da vi ellers hæfter personligt ...

Ja, hvis man ikke selv tror på det er det også dumt at starte
et firma :)

JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Kommentar
Fra : thomasf

Dato : 18-02-02 06:15

Man kan i DK godt patentere software (forudsat at opfindelsen er af teknisk karakter).

Jeg kan KUN råde Jer til at kontakte en advokat mhp. at få ordentlig rådgivning. Det kan være sure penge her og nu, men vise sig at være guld værd i fremtiden.