/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Tranparent baggrund vil ikke gemmes?
Fra : cristian2
Vist : 1004 gange
100 point
Dato : 28-08-12 22:09

Jeg forsøger mig frem i PhotoShop 6.0. Jeg har lagt et billede ind, gjort den hvide baggrund gennemsigtig og gemt den redigerede fil i jpeg på skrivebordet. Men når jeg åbner det i Windows Photo Viewer, Picasa eller Paint, så er der stadig hvid baggrund. Hvis jeg kopierer billedet direkte fra PhotoShop og lægger over i et andet program ("Valg alt", "kopier", "Indsæt"), er baggunden stadig ikke transparent.

Hvad gør jeg forkert?

Min arbejdsgang i detaljer:
Vælg (I PhotoShop):
Window
show layer
Fil
New
Vælg: Transparent, RGB
Trækker billede ind (værktøj: pil og et kors)
Magiske viskelæder vælges, klik på den hvide baggund.
(Billedets figurer omkranses med stiplet linje som blinker. Baggrunden ændres fra hvid til grå- og hvidternet, hvilket jeg går ud fra betyder "gennemsigtig").
File
Save as
Format: jpeg
Jeg åbner filen på skrivebordet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 22:50

Jeg er selv lige startet på PS/ CS5 Dansk, og har fundet denne side særdeles grundig belyst,
hvad angår de første og ellers svære stadier i PS
http://www.pionersoft.dk/ps-kursus/
Vær opmærksom på at siden helst skal vises i meget stor skærm opløsning,
som jeg ikke har til dagligt, så jeg har hentet det ned på min pc og lavet dem til AVI.

Men ellers vil jeg nu stadig tro, at baggrunden skal vises, enten som hvid eller sort,
da Windows eller programmer ikke bare kan smide en baggrund væk, og bare vise dit billede.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-08-12 22:54

Gem den som .png, så har du med bortskåret baggrund

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 22:55

Du kan give mig en besked, og så får du de filer jeg har, altså samtlige film på siden jeg henviser til.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-08-12 00:01

Citat
Gem den som .png, så har du med bortskåret baggrund

Jeg kan kun se den med gennemsigtig baggrund i "Windows Photo Viewer" hvorfra det ikke er muligt at gemme så andre programmer kan åbne billedet med gennemsigtig baggrund. (Heller ikke hvis jeg gemmer i pdf - men jeg er dog kommet et lille skridt nærmere).

Kommentar
Fra : cool_it

Dato : 30-08-12 09:03

Du kan også gemme billedet .gif

.gif filer kan også være transparente.

Kommentar
Fra : freja55

Dato : 30-08-12 12:21

Du skal gemme i .png formatet. Gif gør billedet for dårligt.:)

:) Britta

Kommentar
Fra : cool_it

Dato : 30-08-12 16:00

Citat
Du skal gemme i .png formatet. Gif gør billedet for dårligt.:)

:) Brittar

Det er da ikke sikkert Britta. Det komme jo an på hvordan billedet er og hvor mange farver der er.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 30-08-12 20:20

Problemet er, at transparent-effekten (at billedet fremstår uden en hvid baggrunds-ramme) ikke fungerer, når jeg åbner filen - ligegyldigt om den efter bearbejdningen i PhotoShop er gemt i gif eller png. Der skal muligvis et andet program til at "oversætte" transparent-effekten, så den også fungere når jeg åbner filen fx i et Officeprogram.

Nogle der har en idé?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 30-08-12 23:40

Hm... Måske det handler om at misforstå begrebet transparent....

PNG filer kan godt gemme ikke at have en fylde farve som baggrund, så et er ikke dit problem.

Det handler nok mere om når du anvender dit billede. Når du lægger dit billeder over noget andet, skal det der skal være gennemsigt ligge som det forreste lag. Her kan du så vælge opasitet eller gennemsigtighed, i menu hvor dit lag vises. Her er der en skyder der normalt er sat til 100% øver til højre i laget denne styre opasitet eller gennemsigtighed.

Hvis du har noget hvor du vil fjerne baggrunds farve f.eks hvid, kan det gøre med blendmode værktøjet, som fås frem ved at klikke på egenskaber for dit aktive lag. Her man du med skyder gennesmigtig-gøre, farver i dit aktive lag.

Hvis dette lyder helt sort, er der mange gode videoer på youtube. Eller på adobetv. hvor juliane kost, har lavet nogle fantastiske videoer og muligheder i adobes produkter.

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-09-12 18:30

Tak for svaret Benjamin.Hansen.