/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dankort gebyr.
Fra : molokyle
Vist : 832 gange
200 point
Dato : 23-08-12 20:14

Er der nogen som ved noget om Dankortloven i forhold til det maks. fastsatte gebyr for pengeinstitutter på 50 øre pår. transaktion, som beskrevet hér i år 2005:

http://www.kfst.dk/service-menu/publikationer/publikationsarkiv/publikationer-2005/konkurrencestyrelsens-undersoegelse-af-dankortgebyret/1-sammenfatning/

???

Fordi min bank tager et gebyr på 2.50 d.kr for at hæve penge på egen konto i eget pengeinstituts egen pengeautomat ....uden for åbningstid

</BANK LORD-IK tdl. Amagerbanken>

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-08-12 20:49

De 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Det, du henviser til er det gebyr forretningerne skulle betale til PBS (nu Nets) ved kunders brug af Dankort i forretningen.

Det blev aldrig indført, men fik en helt anden udformning.

Det du betaler er noget din bank selv har indført.

Jeg betaler 0 kr. i Danske Bank ved hævning i deres automater med Dankort der.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 23-08-12 21:29

Her er hvad der står på bankens hjemmeside (side 4)

I BankNordiks automater udenfor normal åbningstid 2,50 kr*

* Gratis for kunder med NordikKunde-konceptet.

http://www.banknordik.dk/Files/DK/Dokumenter/Om%20BankNordik/Priser%20og%20vilkaar/BankNordiks_prisbog_16._august_2012.pdf

http://www.banknordik.dk/Priser-og-vilk%C3%A5r.aspx?ID=1479

Kommentar
Fra : amatør01

Dato : 23-08-12 21:40

syntes det er totalt latterligt at der ikke er gebyr på at hæve,,det er for vildt at købe en hotdogs på dankort,syntes der burde være et gebyr på 10 kr hvis man køber for under 100 kr.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-08-12 23:52

Citat
Fordi min bank tager et gebyr på 2.50 d.kr for at hæve penge på egen konto i eget pengeinstituts egen pengeautomat ....uden for åbningstid

Bankgebyrer er noget en hvis mand har skabt - jeg skifter ganske enkelt omgående bank hvis noget sådant forekommer hvor jeg har mine penge stående!

Citat
syntes det er totalt latterligt at der ikke er gebyr på at hæve,,det er for vildt at købe en hotdogs på dankort,syntes der burde være et gebyr på 10 kr hvis man køber for under 100 kr.

Nå synes du det - det står for din regning...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-08-12 11:26

Bedste råd skift bank.

tror snart ikke jeg kender nogen som ikke vil skifte bank. Bankerne har været rigtig svinske indenfor de sidste år og tørret deres bankbonusser og efterfølgende kriser af på små kunder.

Det er jo sjovt at aktionærer gav deres direktør bonus alt efter hvor mange penge de kunne tjene på kort sigt, bonussen gik videre ned til investerings villige medarbejdere.

Pludselig sprang boblen. Og nu betaler de små kunder for gildet. Tænk at man kan slippe for at blive straffet for egen brøler.

jeg har et lån som gik fra 10% i rente til snart 13,76 %. Lånet blev stiftet under min studie tid og derfor på dårlige vilkår, men i takt med at min indtægt er blevet sikker og de derfor ingen risiko har hos mig er renten bare steget og steget. Det sjove er at den aldrig er faldet.
Så farvel til min Bank
farvel Nordea, nu har jeg snart nul gæld og i er historie.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 25-08-12 10:23

Tak for svaret ans.
Jeg gør nu som flere har foreslået: Skifter bank !!!
Jeg tror jeg vælger Arbejdernes Landsbank.

To andre 'svinestreger' som Bank Lort-ik'? gennemførte efter overtagelsen af Amagerbanken var:

1.) Jeg bad om et bevilget overtræk på min lønkonto i fem dage på 2.000 kr. De forlangte sgu 500 kr. for dette, så jeg takkede pænt nej ....og overtrak UDEN bevilling. Det var billigere at betale strafrenten.

2.) Jeg havde en kassekredit på 30.000 kr. til 9½ % hos Amagerbanken. Først blev renten sat op til 12.6 % ...og nu har de hævet den til 15,7 %. I mellemtiden blev nationalbankens rente sat NED og diskontoen faldt dermed fra 5% til 1%. Jeg opsagde STRAX kontoen og betalte restbeløbet ud.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-08-12 10:28

Ps. Jeg er heldigvis gældfri. Skylder hverken i skat eller har gæld i banken eller i min andelsbolig
Nu om dage er det nemlig meget svært at skifte bank hvis man er gældsat. Loven giver frit valg af pengeinstitut, men bankerne kan være særdeles vrangvillige over for os småsparere, når det kommer til stykket!

</MOLOKYLE>