/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arbejdsskade - erstatningsansvarsloven
Fra : MetteVunds
Vist : 847 gange
20 point
Dato : 16-08-12 20:30

Hej
Jeg har arbejdet på et hospital, hvor en patient hev mig med ned i sit fald. Jeg har fået anerkendt episoden som en arbejdsskade og fået tildelt en mengrad og erstatning for dette.
Mit spørgsmål er så, om man kan stille denne patient til ansvar for min skade, og jeg dermed kan få godtgørelse for svie og smerte og tabt arbejdsfortjeneste? Eller er det noget med, at erstatningsansvarsloven ikke gælder, når det drejer sig om arbejdsskader? Og er der en forældelsesfrist på sådan noget?

På forhånd tak
-MetteVunds

Kommentar
Fra : themis

Dato : 16-08-12 20:35

Erstatningsansvarsloven gælder også ved arbejdsskader

Der gælder en forældelsesfrist på 3 år fra det tidspunkt, hvor kravet kunne gøres gældende

Med venlig hilsen

Themis

Kommentar
Fra : MetteVunds

Dato : 16-08-12 20:43

Tak for svaret. Men vil det sige, at jeg skal finde frem til den specifikke patient og så kræve erstatning af ham? Og hvad nu hvis han er død i mellemtiden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-12 20:44

En patient er jo i hospitalets varetægt, og måske er det hospitalets ansvar, det som patienten ødelægger/forvolder.
Det er jo måske også et spørgsmål om hvilken type patient det drejer sig om.

Kommentar
Fra : themis

Dato : 16-08-12 20:54

Det kan tænkes at du kan rejse kravet mod patienten.

Hvis patienten er død, og proklamafristen er udløbet, kan du ikke rejse kravet

Kommentar
Fra : MetteVunds

Dato : 16-08-12 20:58

En kirurgisk patient, der desværre pludselig blev usikker på benene..

Har kopieret følgende fra erstatningsansvarsloven:

Erstatningsansvar for skade, der er dækket af forsikring

§ 19. I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring eller en driftstabsforsikring, er der ikke erstatningsansvar.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 gælder ikke, såfremt:

1) den erstatningsansvarlige har forvoldt skaden forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller

2) skaden er forvoldt ved udøvelse af offentlig eller erhvervsmæssig virksomhed eller virksomhed, der kan ligestilles hermed.

Stk. 3. Har en arbejdstager forvoldt en skade, der er dækket af en tingsforsikring, en driftstabsforsikring eller arbejdsgiverens ansvarsforsikring, ifalder arbejdstageren ikke erstatningsansvar, medmindre skaden er forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsomhed.

Sådan som jeg lige forstår det, må jeg vel høre ind under stk 2, 2?
Må hospitalet overhovedet udlevere navnet på den pågældende patient? (Ja, der dukker pludselig mange flere spørgsmål op i mit hoved :))

Kommentar
Fra : themis

Dato : 16-08-12 21:00

Jeg mener ikke, at patienten kan gøres ansvarlig. Patienten har jo ikke handlet uforsvarligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-12 21:57

Jeg tror da mere, at det er din arbejdsgiver der har en forsikring der skal dække.

Det skete i arbejdstiden på arbejdet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-12 21:57

Citat
Stk. 2.
2) skaden er forvoldt ved udøvelse af offentlig eller erhvervsmæssig virksomhed eller virksomhed, der kan ligestilles hermed.

Det er jo hvis en ansat gør skad mod noget eller personer. Ikke hvis der gøres skade mod en ansat.

Kommentar
Fra : MetteVunds

Dato : 16-08-12 22:12

Hmm, men hvordan foregår det så i praksis, hvis jeg vil forsøge at få erstatning fra hospitalet? Jeg har fået dækket udgifter til medicin og behandlinger det første år, og det skete sådan set helt automatisk.. Skal jeg blot skrive til forsikringsselskabet eller hvordan? KEd af jeg har så mange tåbelige spørgsmål, men ved ikke ret meget om det og er også ved at køre sur i det.
Og er alverdens lægeerklæringer, jeg har fået lavet, nok dokumentation?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-12 22:23

Hvis du er medlem af en fagforening, skulle du måske spørge dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-12 22:45

Jeg synes du skal hive fat i din sikkerhedsrep. han/hun må kende svaret.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 20 point
Dato : 17-08-12 00:27

For at kunne kræve erstatning skal du kunne påvise, at der foreligger et ansvarspådragende forhold. Det er tilfældet, hvis patienten har handlet forsætligt (med vilje) eller groft uforsvarligt. Men kan du bevise det? Det er også tilfældet, hvis Hospitalet har handlet groft uforsvarligt og således kunne og burde have forhindret skaden i at ske ved almindelig agtpågivenhed. Men kan du bevise det? Med alle mulige forbehold - for der kan være flere detaljer, som du bedre kender - lyder det som en vanskelig opgave at statuere en sådan ansvarspådragende adfærd (handlemåde). God ide at tale med din fagforening eller en tillidsmand, men hvis vedkommende siger det samme, som jeg skriver her, skal du nok ikke bruge mere krudt på sagen. Det er jo desværre ikke alle problemer, der kan findes en løsning å, og heller ikke alle skader, der kan kræves erstattet.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-08-12 00:32

Citat
KEd af jeg har så mange tåbelige spørgsmål, men ved ikke ret meget om det og er også ved at køre sur i det.
Og er alverdens lægeerklæringer, jeg har fået lavet, nok dokumentation?

DET VILLE JEG SANDELIG OGSÅ VÆRE HVIS JEG VAR DIG!

At spilde gode menneskers tid med al det pjat!
Har du virkelig mikke andet at gå op i?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-08-12 08:56

tag dig ikke af webm - han kan ikke hjælpe pg i stedet for at udstille sin uvidenhed udstiller han sin dumhed og mangle empati i stedet.

Der er en masse jurisk i alt det her og jeg er ikke jurist, men hvis jeg troede der var mulighed for erstatning ville jeg henvende mig til gratis resthjælp der hvor jeg bor er det en gang hver 14 dag på biblioteket, samel alle de papir som du har og som du tror er relevant, så kan en jurist eller en jurastuderne se på sagen og alle de oplysninger vi ikke har og kan råde dig til hvad du skal gøre.

Men skal jeg være ærlig har du ikke en sag og jeg tror du mest har brug for at placer et ansvar for at du har ondt i dag og at det sikkert har ødelagt en del.

Godkendelse af svar
Fra : MetteVunds

Dato : 17-08-12 09:42

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-08-12 10:23

MetteVunds, du vil kunne læse om dit sp. her, omkring det der hedder Culpøs handling:

http://erhvervsret-hhx.dk/page17.html#Culpa